Tuntisitko myötähäpeää jos tyttärelläsi alkaisi kuukautiset jo ala-asteella?

Vierailija

Minua ainakin hävettäisi ja harmittaisi tyttäreni puolesta jos lapsuus loppuu jo 4. luokalla.

Enkä halua edes kuvitella mitä luokkakaverit ajattelevat tytöstä, jolla on jo isot tissit ja joka lemuaa hormonihielle

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

ihmiset kehittyvät eri tahtia, ei minua harmittaisi sekään vaikka tyttäreni menkat alkaisivat vasta 13-vuotiaana. Outo aloitus (provo?).

Vierailija

No itselläkin on kuukautiset alkaneet ala-asteella ja en sitä kenellekään huudellut, mistä kukaan olisi sitä edes tiennyt. Ei tarvinnut hävetä. Ja uimaan ei ainakaan silloin tarvinnut mennä, jos oli vanhemmilta lappu.

Vierailija

mutta naisellisuudesta ei tietoakaan ennenkuin sain ekan muksuni 21v. Olin ihan lauta ja pojan näköinen koko teini-iän. Ei kaikki kehity ulkoisesti naisiksi heti vaikka menkat alkaakin. Oli meillä luokalla yksi tyttö jolla oli isot rinnat, nuorin meistä.

Omilla tyttärillä menkat alkaneet 12v ikäisinä eikä nuo ole kovasti kärsineet

Vierailija

No mulla alkoi kuukautiset kun olin menossa seiskalle, ja kylläpä hävetti. Itkin asiaa koko päivän, kun lapsuus loppui. Ja äiti ei ollut koskaan sanallakaan maininnut kuukautisia, ja rintaliivejä jouduin myös ruinaamaan oma-aloitteisesti, ja muistan kun äiti oli jostain syystä vihainenkin. Sanoi vain, että no mene sitten kauppaan ja osta. Mutta en kehdannut. Deodoranttiakin tajusin alkaa käyttää vasta lukiossa. Näin kannattaa hoitaa tyttären naiseksi kasvattaminen.

Vierailija

Lainaus:

ja lisäksi kuukautishäiriöiden vuoksi olen varmaan ottanut jo kiinni ne tytöt, joilta menkat alkoivat 12-vuotiaana.

Terv. eräs, jolla menkat alkoivat 10-vuotiaana

Lainaus:

jos kasvetaan naiseksi aiemmin, alkaa seksielämäkin aikaisemmin ja naisella on munasoluja rajallinen määrä ja ne kuluvat aiemmin loppuun jos menkat alkavat jo 10-vuotiaana

MUNASOLUT EI LOPU siitäkään syystä "kesken" että toisilla kuukautiset tulee 13 krt vuodessa ja toisella 17 -18 krt.

Vierailija

Mitä hävettävää siinä olisi? Eikös suurimmalla osalla tytöistä just nimenomaan ala-asteella ne kuukautiset ala, vai olenko ihan metsässä tän asian kanssa??

Ainakin mulla alkoi 5.luokalla ja monella kaverilla myös.

mitä kummaa ap:n päässä liikkuu????

Vierailija

meidän tytöllä saattaa alkaakin. mulla sekä mun äidillä on alkanut kuudennella luokalla. tiedän kaksi tyttöä joilla alkanut jo 9v. kaikilla ne joskus alkaa, miksi niitä pitäisi hävetä.

toivottavasti kerrot asiallisesti tyttärellesi asiasta ennen kuukautisten alkamista, etkä saa häntä tuntemaan häpeää ihan luonnollisesta asiasta

Vierailija

Itselläni aikoinaan alkoivat kuukautiset 11-vuotiaana (olin viidennellä muistaakseni) eikä todellakaan hävettänyt, päin vastoin, olin ylpeä naiseuden merkeistä. Parhalle kaverilleni sen sijaan oli suuri trauma, kun hänen kuukautisensa aloivat vasta 16-vuotiaana. En ole aloittanut seksielämää mitenkään erityisen aikaisin, ja elämässä olen pärjännyt mainiosti riippumatta kuukautisten alkamisiästä, mm. maisterin paperit, kiva työ ja perhe :)

Minulla ei ole koskaan ollut mitään ihmeellisiä hikoiluongelmia, joten en tajua mihin tuo hikoilujuttu viittaa? Tiesitkö ap että nykyään on erittäin tehokkaita deodorantteja ja hoitoja liikahikoiluun, jos sellaisesta kärsii?

Vierailija

NO ei hävettäisi. Itsellänikin alkoi menkat, kun olin 11v. Tänä päivänä tuntuu, että tytöt kehittyy muutenkin aikaisemmin kuin ennen. Ja ovat vielä ylpeitä siitä, kun menkat alkaa.

Vierailija

omia häpeän tunteitasi tyttäreesi. Eiköhän sitä paitsi nykytytöillä useinkin ala menkat kun on vielä ala-asteella. Miksi sitä muutenkaan pitää dramatisoida lapsuuden loppuna tms.?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat