Minulla on niin välinpitämättömät vanhemmat että itkettää!

Vierailija

Ehkä se on sitten sitä, että ovat vanhoja vai mistä johtuu? Isä 74, äiti 68. Muutamme uuteen taloon viikonloppuna eikä heitä kiinnosta pätkääkään. Eivät soittele ja kysy miten menee. Eivät tarjoa apua (vaikka sitä varmasti tarvitsisimme esim. lasten perään katsomisessa). Ja olisihan se nyt kiva esitellä taloa vanhemmilleen! Asuvat talosta 4 km päässä, ovat eläkkeellä ja ovat käyneet talolla ehkä 5 kertaa.

Soittelin sitten äsken ja puhuin äidin kanssa ja hän jauhoi vain omista asioistaan, että selkää oli vihlonut jne. Ei kysellyt mitään että muutammeko nyt sitten viikonloppuna tms. MINUN piti sitten vihdoin sanoa, että joo tiesithän että muutamme ja hän siihen että joo joo niinhän muutatte. Ihan kuin se olisi vain joku pikkujuttu meille!!

Jotenkin surettaa kun vanhempani ovat viimeisen 5 vuoden aikana jotenkin niin uppoutuneet vain omiin maailmoihinsa. Kaikki pyörii heidän kotinsa ympärillä, isä lämmittää taloa, hakkaa puita, kantaa puita sisään. Äiti keittelee ruokaa. Sitten iltaisin töllöttelevät telkkua.Siinä heidän elämänsä.:((.

Sivut

Kommentit (107)

Vierailija

ja osasi pukea ajatukseni sanoiksi. Kiitos siitä! Juuri sitä se on, vanhempani eivät näe miten tärkeää minulle tämä uusi talo on. Tai eivät ole osanneet tukea minua pikkulapsiajassa. Ikinä en ole saanut tukea mihinkään elämässäni, pelkkää kritiikkiä tai sitten asioista ei olla puhuttu mitään.

Tuo 5 kertaa (voi olla yhtä hyvin 6 tai 4 kertaa) on siis useamman vuoden aikana. Ja etäisyyttä on tosiaan sen 4 km.

Ap

Vierailija

Äitini on 72 ja isä 73, ja ovat kiinnostuneita lastensa ja lastenlastensa asioista. Vaikka isä ei ole fyysisesti hyvässä kunnossa, ja muistikin alkaa heittää, niin huomioi kyllä pienetkin lapsenlapset ja yrittää pysyä mukana, että mitä kenenkin elämään kuuluu. Mielestäni on normaalia, että tiedetään läheisten perheenjäsenien kuulumiset. Onhan se iso asia, jos talo valmistuu.

Vierailija

Minäkin olen nähnyt tuota omiin piireihin jumiutumista, mielenkiinnon puutetta mihinkään uuteen jne. Ja nähnyt myös virkeitä 90 vuotiaita, jotka muistavat kaiken paremmin kuin minä itse.

Olen kovin pahoillani teidän takianne, jotka eivät tunne saavansa vanhemmiltaan ehdotonta rakkautta ja siihen luonnollisena osana kuuluvaa mielenkiintoa arkisiinkin elämän asioihin.

Oma äitini oli yleisen av-mittarin mukaan huono, koska sai lapsensa lähes 40 vuotiaana. Totta, että hän on nyt kuollut kun minä olen 40, mutta sain varauksetonta rakkautta ja hyväksyntää niin lapsena kuin aikuisena. Saatoin oman hoitovapaani aika soitella hänelle joka päivä, ja sain kertoa kiirettä pienen taaperoni jokapäiväiset asiat. En olisi voinut edes kuvitella, että häntä ei olisi kiinnostanut kuunnella pohdintaani päiväunien pituudesta tai uusista ruokakokeiluista. Yhtä lailla minäkin olin kiinnostunut kuulemaan hänen jokapäiväisitä puuhistaan jotka eivät eläkeiässäkään rajoittuneet pelkkään kotipiiriin.

Vierailija

Kiva kuulla että KAIKKI eivät yli 7-kymppisinä ole jo ihan toinen jalka vanhainkodissa! Kun tuntuu että erityisest mun äiti on ollut tuollainen tosi raihnainen ja vanha jo pitkään. Aina on valittanut jaksamistaan. Muistan että valitti sitä jo kun siskoni sai ekan lapsensa ja silloin äiti oli vasta 48!!!!

Kiitti 10 sullekin:))). Tosi lohduttavaa kuulla etten ole ainut! Tuntuu että kaikilla muilla kavereilla on niin osallistuvat vanhemmat...

Olisipa ihanaa jos äiti olisikin tuollainen energiapakkaus ja haluaisi osallistua meidän lasten elämään. Mutta tosi välinpitämätön hän on meitä kaikkia kolmea lasta kohtaan:(((. Esim. veljeni asuu kaukana (500 km) ja hädintuskin vanhempani jaksavat veljen perhettä tavata muutaman kerran vuodessa. Heidän lapsiaan eivät koskaan hoida, vaan kaikki hoitovastuu on miehen veljen vanhemmilla, silloin kun lapset esim. lomillaan ovat täälläpäin.

Eniten kai mua on alkanut pelottaa että tulenko itsekin väistämättä samanlaiseksi???! Juuri nyt, 37-vuotiaana, tunnen itseni vielä nuoreksi ja energiseksi. On paljon haaveita ja unelmia. Mietin että onkohan vanhemmillani ollut lainkaan unelmia? Muistan että äitini on aina vain valittanut. Hän valitti jo sitäkin että synnytti minut niin vanhana, eli 31-vuotiaana... Voi apua!

No asian vierestähän tämä meni.

Surettaa vaan kun eivät vanhemmat välitä. Eivät kysy mitään että miltä nyt tuntuu kun vihdoin muutatte uuteen kotiin näin pitkän ajan ja vastoinkäymisten jälkeen? Eivät onnittele jne.

Ap

Vierailija

Meidän lasten mummo ja pappa on molemmat 63-vuotiaita, mutta lapset on siellä hoidossa kaksi kertaa vuodessa puolikkaan päivän. Enempää eivät jaksa. Tykkäävät kyllä nähdä lapsia, mutta vain sen pari tuntia kerrallaan. Osaathan nauttia tuosta tilanteestasi? On kyllä luojan lahja tuollaiset isovanhemmat!

Vierailija

Lainaus:

kiinnosta minun pikku elämä.

Mitä ihmeellistä siinä on että talo valmistuu ja muuttaa?? normaalia elämää. Teille se on ehkä iso juttu mutta se ei ole sitä muille. Ei kaikkien tarvitse toimia niinkuin sinä ajattelet.

-- ei tarvitsekaan, mutta meille talon valmistuminen on vastoinkäymisten ja mutkien jälkeen tosi iso juttu. Sitä on suunniteltu ja siitä on haaveiltu yli 10 vuotta. Mitä nuo vastoinkäymiset on, jääköön toiseen kertaan. Mutta sitähän eivät vanhempani voi ymmärtää kun eivät muutenkaan ymmärrä tyttärensä ajatuksia ja tunteita ei saa olla.

Vanhemmilla on oma elämä elettävänä, jospa ovat saaneet tarpeekseen tyttären huomionkipeydestä jo aiemmin...

- Voi apua! Vai että huomionkipeyttä! No minusta on ihan normaalia iloita ja onnitella muita ihmisiä jos he "saavuttavat" jotain elämässä.

Ap

Vierailija

minulla sellainen kokemus että äitini ei ole ollut juurikaan kiinnostunut raskauksistani. ei ole soitellut kysyäkseen vointiani tms. Lastenlapsistaan on kyllä sitten ollut kiinnostunut, hoitaa vapaapäivinään ja auttaa muutenkin. Taloprojektistamme äitini ei ole ollut kiinnostunut pätkääkään, johonkin asiaan olen mielipiteen saanut, kun olen kysynyt, saas nähdä miten suhtautuu taloon kun sen valmistuu. Minä olen kyllä juossut hänen kanssaan rautakaupat ja keittiöliikkeet, jotta hänelle on saatu remontit tehtyä. En tiedä mitä se on, eikö halua puuttua/udella vai eikö kiinnosta. Toisaalta äitini kyllä tietää, että kerron jos jokin on hätänä. Anoppi ei meidän elämään puutu, mutta hän on ollut enenmmän kiinnostunut raskauksistani ja tästä taloprojektistammekin.

Vierailija

Meillä lastemme isovanhemmat eivät ole vielä kertaakaan kyselleet lastemme kuulumisia. välimatkat pitkät. Viime aikoina on alkanut tuntua, että ainoa yhteydenotto on silloin, jos jotain tarvitaan, paperitöihin apua mieheltä. Jotain omaisuutta ollaan myymässä tai oikaisupyyntöä tai vastaavaaa.

Se ei ole mielestäni oikein siinä tilanteessa, että molemmat isovanhemmat perusterveitä ja varakkaita.

Vierailija

virkeitä ja hyväkuntoisia eläkeläisiä, mutta lapsenlapsia eivät jaksa hoitaa. Kateeksi käy, kun toiset vie lapsia yökylään mummolaan ja ihmettelevät "miks te ette koskaan VIE".

Vierailija

Mä uskon kyllä tuohon et se on hyvin paljon luonteesta kiinni. Meillä on niin itsekkäät isovanhemmat, etteivät lapsenlapset enää edes pahemmn tunne heitä. Heillä on myös aina niin hiton kiire, en kyllä tiedä minne. Sit valittavat yksinäisyyttä.

Mä olen välillä myös niin vihanen tilanteesta, etten jaksa edes soitella ja kysellä mitä kuuluu, kun aina vaan valittavat omia juttujaan!

Vierailija

Tai lähinnä äiti eivät edes lähtisi minnekään vaikka liput saisivat. Teatterissa eivät ole koskaan käyneetkään, kylpylässä kai kerran. Tanssia harrastivat joskus vielä kymmenisen vuotta sitten, mutta äitini ei enää halua niihinkään lähteä:(. Ihan varmasti tekisi molemmille hyvää, estäisi vähän mökkiytymistä. Kyllähän sitä helposti tulee omiin kaavoihinsa kangistunut jos vain pyörii omassa talossaan päivät pitkät. Piristäähän muiden ihmisten tapaaminen yhtä sun toista...

Ap

Vierailija

niin sitten en minäkään auta äitiäni laskujen maksamisessa. Nimittän samaisessa puhelussa pyysi apua laskun kanssa. Ei kuulemma pääse sitä nyt maksamaan joten minun se pitäisi sitten maksaa koneelta. Ehkä olisi ollut parempi kieltäytyä kun se henkinen yhteys pitää kokonaan katkaista eikä sukulaisia saa tukea eikä auttaa?

Ap

Vierailija

kaikkia muita täytyy aina ymmärtää, mutta itseä ei tarvitse kenenkään. Siis jos täällä on äiti, joka valittaa lapsestaan, niin sitä lasta on ymmärrettävä. Mutta sitten jos tämän äidin äiti ei myöskään ole ymmärtänyt lastaan, niin silti vain äidin äitiä täytyy ymmärtää. Omia vanhempia ei saa arvostella, kun "miljoona syytä". Mutta sitten omaa vanhemmuutta saavat kaikki arvostella niin paljon kuin lystäävät. Mistä tämä johtuu?

Vierailija

Palasin siivoilemasta taloa ja istahdin hetken tähän:).

Voi herrajee kun niin monet ovat jopa ymmärtäneet tarkoitukseni väärin! Ilmeisesti ihan tahallaan tietenkin, kun provosoida pitää...:(.

Eihän tarkoitukseni nyt ollut mitään muuttoapua vaatia, tai edes lastenhoitoapua. Onneksi saamme apua ihan miehen puoleiselta suvulta, as usual! Kyllä minä nyt sen tiedän että vanhempani ovat sen verran huonokuntoisia (tai no oikeastaan eivät ole, mutta isälläni on tällä hetkellä flunssa), etten halua heitä pyytää. Eivät auttaneet viimeksikään kun muutimme pari vuotta sitten.

Kirjoitinhan jo tuossa aiemmin jos joku jaksaa lukea, että lapset hoidamme nykyään itse, tai sitten ovat päivähoidossa/koulussa tai tosi harvoin anoppi hoitaa. Tästä nyt ei kuitenkaan ollut kyse!

Kysehän oli nyt kiinnostuksesta. Eikös ole normaalia olla kiinnostunut lastensa elämästä? Näin ainakin itse näkisin. Onhan se kiva kun esim. anoppi ilahtuu kun tulemme käymään, hän kyselee koska tulemme seuraavaksi, kyselee miten jakselemme jne.

Sekään ei pidä paikkansa ettemme me mieheni kanssa auttelisi minun vanhempiani. Mieheni on usein leikannut siellä nurmikon, on auttanut videoiden ja digiboksien asennuksissa jne. Itse maksoin juuri äidin antaman laskun, hoitelen asioita, auttelen siivoamaan jne.

Mökkiytyneitähän ovat ja dementoituneitakin:(. Tottahan olen sen ymmärtänyt tässä muutaman viime vuoden aikana. Äitini tosin on aina ollut itsekäs, puhuu vain itsestään ja omasta jaksamisestaan. Näin on ollut iät ja ajat! Että ihan riittämiin olen kuunnellut hänen valitustaan krempoista ja vaivoista.

Nyt pitää pakkailla..

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat