mitä maksaa läksyntekoapu enkunläksyihin alakouluikäiselle?

Vierailija

Eli meidän 5-luokkalainen on läksyavun ja vähän muutenkin preppauksen tarpeessa. Koulu ei järjestä tukiopetusta, mutta voisin palkata tähän jonkun opiskelijan tms. Mutta mitä hänelle pitäisi tarjota palkkas?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

että se olisi jonkun muun kanssa lapsesta mielekkäämpää. Katsos, olisi ikäänkuin "opettaja" ja virallinen opiskeluaika ja niin edelleen. Se olisi "oikeampaa" ja jännempää ja ei niin äidissä kiinni...

Vierailija

Voi olla, että laaja-alainen erityisopettaja olisi tosiaan paras lapsellesi ja hän voisi osata juuri opettaa lapselle niitä tapoja, miten hän oppii englantia parhaiten. Kysehän on siitä, että lukihäiriöiselle lapselle voi olla monta eri tapaa opiskella asioita ja joku niistä on juuri hänen juttunsa ja erityisopettaja voisi tämmöisen juuri löytää. Oletteko hommanneet lapselle esim. äänikirjoja? Onko teillä lapsen käyttämään kirjasarjaan olemassa cd-levyä?

Niin ja oman koulun erityisopettajaa ei varmaankaan kannata pyytää tuohon hommaan, mutta paikkakunnallanne on varmasti paljon yläasteen puolella toimivia laaja-alaisia erityisopettajia, niin kysypä jotain sellaista (useinhan sähköpostit näkyy ihan koulujen nettisivuilta). Jos saatte solmittua näin viidennellä luokalla sellaiseen suhteen, niin ehkä hänestä voisi olla ajoittain jopa yläasteaikana apua, jos tarvetta on silloin edelleen.

Niin ja sellainen mikä olisi ihan hyväksi varmaan lapsellenne, niin hommatkaa hälle kuulokkeet, jollei vielä ole. Lukihäiriöinen usein häiriintyy paljon muista äänistä, joten esim. äänikirjoja tai telkkaria voisi ihan hyvin seurata vaikka kuulokkeiden kanssa. Miten olisi vaikka Kauniiden ja rohkeiden katsominen kuulokkeiden kanssa? Siinähän englanti on tosi yksinkertaista ja alkuunsa voisi jättää tekstit näkyviin vaikka, mutta jatkossa vaikka joskus laittaa sen peittopalkin tekstin päälle.

Minä laittaisin itse tilanteessasi esim. sähköpostia lähi alueen yläasteen koulujen laaja-alaisille ja englannin opettajille ja kysyisin, että olisiko heillä jollain mahdollisuutta opettaa lastani. Sähköpostissa painottaisin, että tärkeintä olisi löytää se lapsen oma opiskelutapa ja motivoida lasta ja saada positiivisia kokemuksia englannin kielestä ja sivutuotteena voisi syntyä sitten läksyt ja kerrata vaikka koetta varten. Itse tietäisin tähän hommaan sopivia tyyppejä ainakin kolme, mutta valitettavasti ei taideta asua samalla alueella.

Vierailija

jos nyt jätetään käymättä se keskustelu että pitääkö/onko järkevää opettaa lapsille itse kaikki se, minkä osaa vai voiko siihen joissain oloissa olla järkevää palkata joku muu (Mä olen sen verran käynyt kouluja, että voisin opettaa koko peruskoulun ja lukion oppimäärän - myös piilo-opetussuunnitelmien osalta - mutta ajattelin nyt kuitenkin että lapsen olisi parempi käydä koulua muitten joukossa, samoin olen vienyt hänet harrastusryhmiin vaikka osaisin piirtää ja urheilla ja pimputtaa pianoa itsekin)...

Olisko 15 euroa/tunti järkevän kuuloinen summa? Tämä on yliopistopaikkakunta, täällä näitä opiskelijoita riittää ja me asutaan aika helposti kuljettavassa paikassa (tai lapsi voisi tulla esim kirjastoon, missä on ryhmätyöhuoneita tätä varten).

Vierailija

Pyysin siis opiskelujen alussa samaa palkkaa, jota sain lastenhoitajana, se on joku 7,50/h.

Eikä kyse ole tietenkään pelkästään siitä palkasta, mutta myös töitten vähyys, toisen kotona työskentely, töitten epävarmuus, pitkät illat yms. Teen kyllä muita töitä ja liki yhtä huonolla palkalla, mutta saan paremmin vaikuttaa tunteihini ja työ on helpompaa ja varmempaa. On aika väsyttävää opiskella ja tehdä töitä, rahaa täytyy tulla tasaisesti jotta saa asuntolainaa maksettua ja vähän voitakin leivälle.

Vierailija

Vaikka luokanopettajan palkka on alle 20 euroa tunnilta, niin oleellinen ero tuohon on se, että niitä 20 euroisia tulee kuitenkin monta peräkkäin ja saman liikkumisen vaivalla ja luultavasti on itsellään tiedossa, että mitä tekee ja punainen lanka säilyy silloin.

Kun ajatellaan, että pelkästään lastenhoitaja maksaa 8,2 euroa tunti ja minimiveloitus on 2 tuntia, niin tuo minusta hyvin kertoo sen, että se kulkeminen ja sitoutuminen on jo yksistään melkoinen rasite. Eli mll:n hoitajaakaan et saisi paikalle alle 16,4 euron. Lisäksi mll:n hoitajan ei tarvitse kai valmistella mitään etukäteen, mutta ehkä toivoisit, että lapsesi kanssa läksyjä tekevä vähän katsoisi, että minkälainen kirja lapsellasi on ja missä siinä koulussa mennään eli luultavasti töitä olisi vähän etukäteenkin.

Ja minusta tämä ei ole asia, josta kannattaa säästää. Itse maksan ihan mieluusti sen 40e/h poikani pianotunneista, kun tiedän, että miten valtaisan ihana se piano-opettaja on. Jos otetaan 10 piano-opettajaa riviin, niin veikkaan, että se olisi 1 opettaja, joka pystyis siihen mikä on oikeasti tärkeintä eli motivoimaan vilkasta poikaa.

Vaikutat fiksulta ihmiseltä ja ymmärrät tämän pointtini varmaan. Jos sinulla on ongelma x ja haet siihen ratkaisua y, niin siitä maksettu summa z on tuskin kovin ratkaiseva vaan se, että päästäänkö ratkaisuun y. Täysin mahdollista on, että koet asian niin, että ammutaan kärpästä tykillä, jos palkkaat tuohon alan ammattilaisen, mutta oikeasti tiedollisesti mitä luultavimmin saat sen opin kyllä joltain lukiolaistytöltäkin, mutta se mitä ammattilainen osaa on se, että hän on pedagogi ja saa lapsen oppimaan (juuri siksihän sinä et itse halua sitä opettaa, vaikka taidot on). Jos 5-luokkalaisella on jo englannissa vaikeuksia, niin kannattaa olla mielestäni tarkkana, että nimenomaan tämmöisessä tilanteessa se opettaja olisi se, joka saisi sitä motivaatioa ja positiivisia oppimiskokemuksia aikaiseksi - ilmeisesti peruskoulusta hän ei niitä nyt jostain syystä saa (mikä sinänsä on ihmeellistä, sillä jos englanninopettaja ei voi antaa tukiopetusta, niin voisiko esim. laaja-alainen erityisopettaja auttaa) ja jotta kieltä kohtaan ei tulisi kammoa, niin nyt kannattaisi panostaa suoritusten lisäksi siihen, että on mukavaa ja kokee oppimisen iloa. Hyvä kysymys onkin, että miksi lapsesi tarvitsisi apua? Olisiko oikeastaan laaja-alainen erityisopettaja vai kieltenopettaja parempi apu?

Vierailija

mutta jos käyt töissä ja haluat vähällä yhteiseelä ajalla puuhata lapsesi kanssa muuta, niin ehkä tuo palkkausideakin on ok.

Meillä käy lastentarhanopettajaksi opiskeleva 23 v tyttö hoitamassa yksivuotiasta noin kymmene tuntia viikossa, ja hänelle maksamme 10 euroa tunnilta brutto, Verollisena siis, ja eläkemaksut päälle, eli käytännössä tulee maksettavaa melkein 12 euroa tunnilta. Teillä keikat kerrallaan varmaan aika lyhyitä, joten ehkä tuntipalkan pitäisi olla selvästi enemmän, jos vaivautuu jonkun tunnin tai reilun tunnin takia teille tulemaan. Moni lukiolainen/opiskelija selviää tuosta englantiosuudesta, mutta toi asennepuoli voi olla vaikeampi (siis löytää hyvä). Opettajaopiskelija voisi olla hyvä, osaisi innostaa ja kannustaa lasta.... Tai jos naapurista löytyis joku fiksu lukiolainen, niin miksei...

Vierailija

Joku opiskelija voisikin ottaa tuon 60-100 euron lisätulon. Nimenomaan kielten opiskelijaa voisi yrittää kysyä, koska heillä on usein vähänlaisesti töitä muutenkin. Tosin olisi varmaan sitten reilua järjestää opetus niin, että opettajalle tulisi mahdollisimman vähän vaivaa matkoista ts opetus kerran viikossa tai/ja lapsesi voisi mennä opettajan luo.

Tuollaisen 60-100 euroa kuukaudessa maksaisin kyllä itse ehdottomasti pimeänä, tuskin muuhun oikein kukaan työntekijäkään suostuisi.

Mielestäni kannattaa kyllä kysellä jotain, joka osaa enemmän kuin joku lukiolaistyttö, vaikka opiskelijaa. Itse ainakin koen, että oppiminen onnistuu ja on kiinnostavampaa paremmin, kun opettajana on joku todellinen "taitaja".

Vierailija

Lainaus:

Hyvä kysymys onkin, että miksi lapsesi tarvitsisi apua? Olisiko oikeastaan laaja-alainen erityisopettaja vai kieltenopettaja parempi apu?

joten osa opetuksesta menee ohi korvien ja silmien luokassa.

Laaja-alainen erityisopettaja olisi varmaan monessa mielessä parempi apu, mutta sellaista minä en taatusti pysty järjestämään. Koulu ei sitä tarjoa (koulu on tietoinen ongelmista, niiden syystä ja laajuudesta. Se ei kiinnosta heitä. Jonkun muun ongelmat ovat kuulemma vielä suurempia.) Laaja-alaisia erityisopettajia tällä paikkakunnalla ei kouluteta, tarjolla ovat vain ne harvat, jotka suostuvat ottamaan ylitöitä päivätyönsä lisäksi. Veikkaan, ettei heitä ole montaa. Oman koulun laaja-alainen erityisopettaja siihen tuskin ainakaan suostuu ja rehellisesti sanottuna minä en arvosta kyseistä tätiä kovin korkealle, eikä arvosta lapsikaan. Hän ei ole niitä asiantuntevampia ja pätevämpiä ja toimeliaampia laaja-alaisia erityisopettajia, joita olen tavannut ja seurannut.

Sen sijaan minä VOIN järjestää kielenopettajan. Täytyy toivoa, että positiiviseksi oppimiskokemukseksi riittää se, kun jollakulla on aikaa juuri tälle lapselle...

Vierailija

Lainaus:

että se olisi jonkun muun kanssa lapsesta mielekkäämpää. Katsos, olisi ikäänkuin "opettaja" ja virallinen opiskeluaika ja niin edelleen. Se olisi "oikeampaa" ja jännempää ja ei niin äidissä kiinni...

ääntäminenkin sitten kerralla oikein. Ja olisihan se jännempääkin.

Eikä mitään opiskelijaa, etkö arvosta lastasi riittävästi?

Vierailija

Veikkaisin, että tuolla 15 euroa tunti saat jonkun tekemään, 20 euroa kyllä on useille asian oikeasti osaaville varmaan se lähtöhinta.

Kuvaavaa on, että esim pianotunnit maksavat kevätlukukaudelta yli 400 euroa ja siinä on 20 kappaletta puolituntisia. Yksityisopetus on kallista yleensä. Veikkaan, että enkun maikkaa et taida saada tuolla 20 euroa tunnissakaan.

Vierailija

Olen itse vikan vuoden lto-opiskelija. Aluksi tein keikkoja lastenhoitajana, mutta nykyään en kovin helposti viitsi. Jos joku ihan lähellä kotiani asuva tarvitsisi, sitten ehkä voisinkin. Mutta koulu vie niin paljon aikaa ja palkka on niin surkea, etten käytännössä ehkä viitsi. Luulen aika monen opiskelijan olevan samaa mieltä.

Kumminkin voi kannattaa kysyä. Meillä helsingissä ainejärjestöjen sähköpostilistoille tulee aina välillä viestejä lastenhoitoapua kysellen, sinne voisi siis lähettää. Helsingissä lto-opiskelijoiden nettisivut löytyy www.helsinki.fi/jarj/ebe

Sieltä saat yhteystiedot ja voit lähettää viestin. Linkkien kautta sieltä pääsee myös ainakin joidenkin muiden yliopistojen vastaavien järjestöjen sivuille.

Vierailija

vasta 1970-luvulla eli siis 1960-luvulla syntyneille. Sitä ennen koulussa ei välttämättä saanut minkäänlaista englannin kielen opetusta. Ja nyt varmasti joku vetoaaa siihen että kyllähän televisioistakin oppii englannin, no ei todellakaan opi. Vai opitko sinä kiinankin kielen vain katsomalla televisiota?

Vierailija

Olen itse kielten ammattilainen, teen käännöksiä ja muita kieliin liittyviä töitä. Voin sanoa, että tällä alalla palkat eivät ole mitkään hirveän korkeat, usein jopa todella huonot.

Luulisin, että 15 euron tuntipalkalla saisit jonkun alan opiskelijan tai alityöllistetyn ammattilaisen. Ongelma ei ehkä ole siinä, kuinka korkea tuntipalkan pitäisi olla, vaan siinä, miten paljon työtä pystytte tarjoamaan. Jos kyse on noin tunnista viikossa, sen olisi vain 60 euroa kuukaudessa. Itse en ainakaan tuollaisen palkan takia viitsisi ottaa mitään lisäsitoumuksia. Omalla kohdallani uudesta jatkuvasta työhommasta pitäisi saada ainakin n. 200 euroa kuukaudessa, että homma jotenkin motivoisi. Jos pystyisitte tarjoamaan 4 h tuntia opetustyötä viikossa 15 euron hintaa, niin sehän olisi ihan hyvä keikka jo jollekin.

Kielialalla on muuten yleisin käytäntö, että työntekijä on tmi, eli laskuttaa itse ja hoitaa itse eläke ja muut maksunsa. Pikkuhommia taidetaan tehdä yleisesti pimeästi. Jos haluatte väkisin maksaa itse työnantajamaksut jne, hintakin voi olla kyllä sitten korkeampi.

Olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että vieraan opissa oppii usein paremmin kuin äidin tai muun perheenjäsenen auttaessa. Siinä mielessä apuopettajan palkkaus on ihan kokeilemisen arvoinen idea.

Vierailija

googlaillessani huomasin myös, että yrittäjänä englantia opettaville toi mun ensin esittämä 15 euroani on siinä aika alakanttiin.Toisaalta se on myös eri asia, sillä nämä opettavat firmoille toki business-enkku on eri asia kuin 5-luokan peruskouluenglanti. Ja tähän ei tarvitse sisällyttää mitään sertifikaatteja eikä oppimisen kuvauksia eikä kielikokeita.

TYökseen alakoulussa opettavan palkka on alle 20 euroa tunnilta.

LTO-opiskelija, mikä sitten oli se surkea palkka, jolla et enää viitsinyt töihin lähteä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat