Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Villakoiria nurkissa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Loppuvuodesta monissa kodeissa suursiivotaan pyhiksi, mutta miten on arjen laita? Valtaavatko villakoirat keskilattian vai onko teillä nurkatkin nuoltu? Miten usein ja kuka teillä siivoaa?

Pääseekö taaperokin tomuttamaan vai onko siivoaminen aikuisten asia?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Teen varmaan 90% kotitöistä. Vuodevaatteet vaihdan kerran viikossa, tuuletan petarit yms kerran kahdessa, imurointi kerran viikossa, matot ulos kerran kahdessa. Olen ehkä normaali siisteystasoa hiukan siisteysvimmaisempi, mutta kaikki meillä kyläilevät sanovat kyllä, että meillä on tosi kodikasta eikä yhtään ahdasmielisen siistiä.

Mies ei tee juuri mitään, mutta sotkee enemmän kuin 4-vee poikamme. Riitaa asiasta jatkuvasti.

4-vee poika osallistuu siivoamiseen, petaa oman sänkynsä, vie roskapussin aikuisen mukana roskakatokseen, siistii jälkensä, ja joskus jopa haluaa pyyhkiä pölyjä :)

Vierailija

Meillä vauva nyt 7 viikkoa vanha, mitään en kyllä jaksa siivota. Todella kateellisena luen muiden kirjoituksia.

Imuri näköjään on jäänyt siihen tilaan, että se seisoo aina esillä. Nimittäin jos se on kaapissa, en koskaan ota sitä esiin (koska senkin ajan voisin esim. imettää, riisua, pukea, nostella, kannella jne). Imuroin ehkä kerran viikossa sieltä täältä missä näyttää pahimmalta. Johdon vetäminen seinäänkin tuntuu ihan ylivoimaiselta. Käsin keräilen isoimpia villakoiria pois.

Pyykkiä ja kestovaippoja pestään pari koneellista päivässä, maitoisat vaatteet haisee NIIN pahalta jos ne seisoo jossain odottamassa. Keittiössä siivoan aika saman tien jos ja kun olen jotain tehnyt, koska muuten tekemättä jää. Näihin puuhiin se aika sitten meneekin.

Muuten en kyllä tosiaan ole loppuraskaudesta enkä nyt tämän 7 viikon aikana vaihtanut vuodevaatteita tai pessyt lattioita tai pyyhkinyt pölyjä tasoilta, silitysrautaa en ole katsonutkaan. Suurin osa tavaroista jää just siihen mihin ne kädestä lasken. Täällä näyttää ihan kauhealta, mutta minkäs teet. Vauva ei juuri päivisin nuku ja on kovin "kannettavaa" tyyppiä. Ne lyhyet hetket kun on kädet vapaina istun mielummin alas ja hengähdän kuin siivoan jotain. Mulla on kyllä kantoliina, mutta sen kanssa ei paljon kumarrella tai oikeasti siivota (en ehkä osaa vielä kovin hyvin sitoakaan vauvaa kiinni?)

...Ehkä tää jossain vaiheessa hellittää... Onneksi ei ole mies joka nalkuttaisi. Ei se tosin siivoakaan :-) Eli ainoa jota tää järkyttävä sotku häiritsee olen minä itse mutten vaan jaksa. Apua.

Vierailija

Ensin siivoat ja heti seuraavana päivänä pölytät lakanoiden vaihdon yhteydessä ihan hirveästi.

Meillä hoidetaan hommat vähän miten sattuu. Homma hakee nyt töihinpaluuni jälkeen vie muotoaan. Tavoite on, että torstaisin siivottaisiin, jotta voisimme heti perjantaina käydä viikonlopun viettoon.

Vierailija

http://www.martat.fi/neuvonta/kodinhoito/koti_siistiksi/siivouskalenteri/

Mutta ei imuroida välttämättä edes kerran viikossa, riittää kun harjaa pahimmat keittiöstä ja kunnon imurointi kerran kahdessa viikossa.

Lakanat vaihdetaan n. 2-3 viikon välein, tyynyliina useammin, (meillä käytetään yöpukuja, joten viikossa ei lakanat likaannu miksikään).

Roolijako menee pitkälti niin, että äiti hoitaa pyykit ja isä imuroinnin+lattioiden pesut, kaikki muu jaetaan puoliksi. 4-vuotias siivoo omat lelunsa ja auttaa toisinaan pyykkien ripustamisessa ja pölyjen pyyhkimisessä.

Vierailija

Mies ei nyt juurikaan. Joskus kerää leluja ja ehkä siivoaa keittiön, mutta meillä onkin nyt rakentaminen vaiheessa. Eli minä imuroin noin kahdesti viikossa ja kerran viikossa luutuan myös lattiat, pyyhin pölyt, sieltä täältä, ja pesen vessat plus ikkunoita sisältäpäin plus enimpiä likajälkiä ovista ja seinistä. Lapset haluavat usein luutut myös itselleen ja kokeilevat imurointia. Ja konttaaja konttaa koko ajan imurin ja mopin perässä.. Täytyykin sitten pestä häneltä aina kädet, ettei pesuainetta jää sinne kamalasti. Ei tässä kauan mene, kun ei ole nyt iso talokaan, jos on vain inspiraatiota.

Vierailija

sillon myös pölyt. Lakanat joka toinen viikko.

Imuroin perjantaina ja jostain syystä myös mies tarttui tänään imuriin. Mies normaalisti tamppaa alakerran matot, ylhäältä heitän vain parvekkeelle tuulettuun kun siivotaan. Muuten mies on enemmänkin tiellä siivotessa. Muuten kyllä huolehtii esim astiat ja ruuanlaiton meillä.

Uskon että jaksan taas keskittyä siivoukseen enemmän kun jään kesästä äitiyslomalle. Meillä myös iiiiso talo joka karsii jaksamista.

Vierailija

ja seuraavana päivänä levittää petivaatteista pölyt lattioille ja muille pinnoille.

Kätevää,vai mitä :D.

Kannattaisikohan asiat tehdä toisin päin ;).

Meidän siivouksesta:Imurointi joka toinen päivä koko taloon,keittiö siistiksi joka aterian jälkeen,wc:t pestään 1-2 kertaa viikossa,samoin peilit.

Lattiat pestään kunnolla koko talosta 3-4 viikon välein,keittiöstä siinä välissä kerran eli 1-2 viikon välein :) ja joka viikko lisäksi moppaillaan mattojen välistä ;).

Lakanat vaihdetaan ja petivaatteet tuuletetaan tarpeen mukaan 1 tai 2 viikon välein.

En voisi nukkua samoilla lakanoilla yli kahta viikkoa..yöks.

Perheessä äiti,isä ja 4 v lapsi.

Äiti kantaa lapsen kanssa vastuun siivoamisesta,isä paljon töissä...

Vierailija

Riidellään siivoamisesta jatkuvasti. Mies on omasta mielestään tehnyt suur siivouksen jos kokoaa astiat tiskialtaaseen. Miehen siivous on sitä, kokoaa astiat tiskialtaseen, mutta ei tiskaa niitä, imuroi vain keskeltä lattiaa, ei siirrä mitään tavaroita tai huonekaluja edestä. Pyyhkii pöytiä, samaan tyyliin, ei ei ota liinaa pois eikä siirrä esineitä pöydiltä vaan pyyhkii vain sieltä missä on vapaata tilaa, ei myöskään koskaan huuhtele luutua pyyhkimisen välissä, eli toisin sanoen vain levittää likaa. Miehen mukaan hän vie aina roskat, mutta useinmiten jos jätän sen miehen vastuulle, on kohta eteisessä 3 roskapussia odottamassa vientiä. Eli minä siivoan ja jos mies siivoaa, on marttyyri ja täytyy kulkea perässä siivoamassa sen jäljiltä. Päivittäin siivotaan keittiö ja olohuone, imuroidaan ehkä n. kerran viikossa, vessat siivotaan kun näyttävät likaisilta ja lakanat vaihdetaan 1-2 kertaa kuussa.

Vierailija

muttä tämä saattaa johtua siitä ettei vauva ole vielä syntynyt. =)

Imuroidaan n. kerran viikossa. Tiskataan kun on tiskiä (tai kun puhtaat astiat loppuu) Lattiota ja ikkunoita pestään harvoin, n kerran vuodessa...

Jos on vieraita tulossa niin vähän isompia siivotaan...

Eli aika rennosti otetaan, mutta ei ihan saastassakaan eletä.

Vierailija

Siivooja käy 2 kertaa kuussa, sopivasti juuri perjantaisin. Väliviikkoina tehdään kevyempi siivous itse. Aina siivoojaa edeltävänä päivänä pistetään kaikki tavarat omille paikoilleen varsinkin lastenhuoneissa. Joka päivä tehdään jotain pientä: siivotaan keittiö, järjestellään tavarat yms. joten kotona vallitsee aina oikein mukava siivoustaso.

Vierailija

minulle siivoaminen on tervanjuontia - mies ei suostu edes ajattelemaankaan ulkopuolista siivoajaa. Eli meillä vilistää villakoirat, ei niinkään nurkissa koska mies kyllä hoitaa imuroinnin mutta kaikilla tasoilla joilta imurilla ei voi ottaa. Pölyjen pyyhintä kun olisi minun heiniäni. Inhoan siivoamista ja kaiken hyvän lisäksi olen pölyallerginen joten joka ainoa siivouspäivä menee pärskien ja antihistamiinin avustuksella.

Noh, katselin tänään siivouspalveluiden hintoja ja tarjoajia. Ja yllätin itseni pistämällä koko työhuoneen kaikki paperiläjät ojennukseen. Tai siis tyhjäksi.

Vierailija

talossa on koiria, kissoja ja kakaroita. Muksut siivoaa omat lelut ja vie vaatteet pesuun. Jatkuvasti saa olla harja kädessä tai pyyhkiä jotain vaikka en todellakaan ole mikään himosiivooja.

Vierailija

mies tekee viikkosiivouksen nyt ollessaan koti-isä. siivouspäivä on yleensä to tai pe, jotta viikonloppuna saatais levätä. parivuotiaat osallistuu pyykkeihin, pyyhkii pölyjä ja kanteleevat roskia ja lelujaan. minä siivoan yleensä kerran kuukaudessa vähän paremmin :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat