Onko ketään toista perhettä, jossa epäliikunnallisilla vanhemmilla yhtä epäliikunnalliset lapset?

Vierailija

Olen saanut karvaasti todeta, että en osaa opettaa lapsiani luistelemaan tai hiihtämään, koska en ole koskaan itsekään ollut noista lajeista yhtään kiinnostunut. Uida osaan sen verran, että pinnalla pysyn.

Mies on samanlainen, ollut lapsena ja nuorena kiinnostuneempi lukemisesta ja tekniikasta kuin urheilusta.

Nyt, kun on omia lapsia joista osa jo kouluikäisiä, olen saanut huomata, että lapseni jäävät auttamatta jälkeen näissä taidoissa. En vaan ole ymmärtänyt, että minun automaattisesti pitäisi osata opettaa ne niin hyvin, kun en ole itsekään ollut hiihtämisestä saati luistelusta yhtään kiinnostunut.

Olisipa joku kertonut ennen kuin lapsia harkitsin, että näiden taitojen osaaminen ja niiden menestyksekäs opettaminen kuuluvat keskeisiin vanhemman tehtäviin, niin olisin voinut tunnustaa puutteeni ja antaa koko perheenperustamisen olla.

Kommentit (6)

Vierailija

kaikesta treenauksesta huolimatta ja meidän kahden sohvaperunan lapset ovat todella liikunnallisia. Koeta siinä sitten opettaa ja neuvoa, kun 6v ja 4v jo esim luistelevan ja uivat vanhempiaan monta kertaa paremmin. Ihan hävettää, kun 6v uimahallissa kysyi kirkkaalla viattomalla lapsen äänellä: Äiti, jakstko uida päähän asti vai kannattelenko sua?

Vierailija

Kaikillahan siihen on varaa ja mahdollisuuksia. Ja anteeksi nyt, mutta onko laskettelu mielestäsi joku perustaito, jota ilman ei elämässä pärjää?

Lainaus:

Jos ei osaa itse luistella kovin hyvin (niin kuin minä), niin voi laittaa lapsensa luistelukouluun. Siellä osataan opettaa oikea tekniikka ja toistuvilla harjoituksilla tulee tulosta.

Hiihdossa sama on mahdollista, tosin pääkaupunkiseudulla on hiihtokelejä niin harvoin, ettei silloin välttämättä ole mitään hiihtokouluja. Pitäisi mennä pohjoisemmaksi lomalle. Itse en ole tätä toteuttanut, vaan toivon, että vielä tulisi hiihtokelejä tarpeeksi, jotta murtsikkaa oppisi hiihtmämään.

Slalom ei ole ongelma, etelässäkin rinteet lumetetaan ja laskemaan (ja opetukseen) pääsee kuka vaan.

Uimisen kanssa sama juttu, ei muuta kuin lapsi uimakouluun ja harjoittelemaan, niin oppii kyllä.

Eli jos on tahtoa, niin ei oikeesti haittaa vaikkei itse olisi urheilussa niin hyvä. Ei sitä tarvitse pudotttaa alaspäin, jos ei halua.

Vierailija

Luulin, että vanhemman tärkein tehtävä olisi kasvattaa lapsistaan rehellisiä, fiksuja ja kunnollisia ihmisia. Mutta ei, urheilu menee kaiken edelle.

Lisäksi haluaisin tietään, millä p***leen ajalla ne kaikki lajit pitäisi lapsilleen ehtiä opettaa, kun töissäkin pitäisi käydä. Viikonloput pitäisi juosta uimahallista luisteluradalle.

Vierailija

En tykkää juuri mistään liikunnasta, en osaa mitään, mies on samanlainen, eikä lapsiakaan kiinnosta. Kauhean vaikeaa patistaa, että luistele nyt tää on tosi hauskaa ja kyllä sä opit kun lapsi tasan tarkkaan tietää, ettei äitikään ole oppinut eikä hänen mielestään se ole hauskaa.

Vierailija

Tottahan aikuinen ihminen saa olla millainen sohvaperuna lystää, mutta ihan kaikella ystävyydellä: kyllä se on lapselle karhunpalvelus jos eivät vanhemmat tue urheiluharrastuksia edes perustaitojen oppimisen verran. Jos ei osaa itse niin ammattilaiset osaavat opettaa.

Lapsen sosiaalisissa ympyröissä näillä taidoilla on ihan oikeasti merkitystä - ja se vaikuttaa koko loppuelämään, jos aina on se huonoin ja on huonoimmat varusteet, kun vanhemmat ei ole tajunneet hankkia urheilukamoja kun eivät itsekään harrasta.

Ystäväni (miespuolinen) oli lapsena kympin oppilas, jolla oli paksut pullonpohjarillitkin, ja hän on nyt aikuisena kertonut, että liikunnassa pärjääminen oli hänen itsetunnolleen todella tärkeää kouluiässä - se hänen omien sanojensa mukaan "pelasti" hänet nörtiksi leimaamiselta ja auttoi sosiaalisissa kuvioissa. Ja uskon sen ihan täysin. Koulumaailma on sellainen.

Puhumattakaan siitä, että lapsi saa liikuntaharrastuksista pohjaa myös myöhemmille elämäntavoilleen.

Vierailija

Jos ei osaa itse luistella kovin hyvin (niin kuin minä), niin voi laittaa lapsensa luistelukouluun. Siellä osataan opettaa oikea tekniikka ja toistuvilla harjoituksilla tulee tulosta.

Hiihdossa sama on mahdollista, tosin pääkaupunkiseudulla on hiihtokelejä niin harvoin, ettei silloin välttämättä ole mitään hiihtokouluja. Pitäisi mennä pohjoisemmaksi lomalle. Itse en ole tätä toteuttanut, vaan toivon, että vielä tulisi hiihtokelejä tarpeeksi, jotta murtsikkaa oppisi hiihtmämään.

Slalom ei ole ongelma, etelässäkin rinteet lumetetaan ja laskemaan (ja opetukseen) pääsee kuka vaan.

Uimisen kanssa sama juttu, ei muuta kuin lapsi uimakouluun ja harjoittelemaan, niin oppii kyllä.

Eli jos on tahtoa, niin ei oikeesti haittaa vaikkei itse olisi urheilussa niin hyvä. Ei sitä tarvitse pudotttaa alaspäin, jos ei halua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat