Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uuden asuinalueen kulttuuri: pk-ikäiset lapset ulkoilevat keskenään kaiket päivät

Vierailija

- missä ovat vanhemmat??

Ulkoilma tekee toki hyvää itse kullekin, mutta täällä naapuruston lapset ovat ulkona AINA. Iltaisin päiväkodin jälkeen he leikkivät ulkona, samoin viikonloppuisin aamupäivät, iltapäivät ja illat. Vanhempia ei näy koskaan.

Kiinnostaisi todellakin tietää, mitä ne vanhemmat oikein puuhaavat. Istuvat sisällä katsomassa telkkua, niinkö? Miksi he eivät koskaan ulkoile lastensa kanssa?

Meilläkin on 2 alle kouluikäistä lasta, ja toki hekin joskus ovat pihalla keskenään. Aika paljon kuitenkin puuhaamme perheenä yhdessä; käymme hiihtämässä, luistelemassa, kävelemme lähipuistoon. Kesäaikaan pyöräilemme ja uimme.

Kommentit (5)

Vierailija

... ja se oli ihanaa aikaa! Se on hieno asia, jos asuu sellaisessa ympäristössä, missä lapset voivat jo pienenä leikkiä keskenään ilman kaitsijaa :)

Mutta en olisi voinut Helsingissä jattaa lapsiani sillä tavalla, kuin miten itse sain lapsena Jyväskylässä viilettää.

Vierailija

mutta en ymmärrä, miksi vanhemmat haluavat sitä. Minä ainakin tahdon viettää aikaa omien lasteni kanssa - sisällä ja ulkona. Haluan tietää, mitä he puuhaavat ja mitä heille kuuluu.

Sitä paitsi lasten yksinäisyydestä puhutaan paljon - lapset joutuvat itsenäistymään hirveän varhain ja jäävät ilman aikuisen läsnäoloa.

Sekin aika tulee vielä, jolloin me vanhemmat olemme OUT. Miksi en siis nauttisi tästä ajasta kun sitä vielä kestää...?

ap

Vierailija

Toisaalta hyvä, että on vielä paikkoja joissa lapset voivat ulkoilla ilman vanhempia, mutta tokihan yhdessä perheenäkin voi tehdä asioita. Teillä kuulostaa homma olevan tasapainossa. Et kuitenkaan voi tietää, puuhaavatko muut perheet yhdessä jotain muuta kuin mitä te teette.

Itse asumme alueella, jossa en uskalla lapsia omalta pihalta päästää eikä naapurustossa ole kavereita. Olen kateellinen noilla uusilla alueilla asuville, lapsilla on kavereita ja monet asuvat siten, että uskaltaa tielle päästää. Täällä nuo reikäpää-autoilijat eivät tajua varoa lapsia, kun niitä on vain muutamassa perheessä.

Uusimmat

Suosituimmat