Vierailija

Mitä tiedätte imetyksestä eri kulttuureissa? imetetäänkö Suomessa jotenkin erityisen paljon? Veljeni asuu Brasiliassa ja saatuaan lapsen kyselin hänen vaimoltaan, että miten imetys sujuu jne. Vaimo katsoi minua ihan kummastuneena ja kertoi, että ei todellakaan aio imettää, tissithän siinä pilaantuu...

Kommentit (20)

Mutta muistan nähneeni jutun missä sanottiin että Suomessa imetetään tosi paljon vähemmän kun Norjassa ja Ruotsissa. Muista maista en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

imetysmyonteisia, ei tartte menna kuin vahan etelammaksi Eurooppaan niin imetysta pidetaan aika lailla valintakysymyksena, aidin henk koht valinta imettaako vaiko ei ja ihan yleista on ettei imeta.

Lainaus:

lattareissa miehet "pakottaa" naisensa keisarileikkaukseen ettei vaan alapää veny :(

Sektioprosentit oli jotain huimaa 50% luokkaa muistaakseni. Ja syyt ihan vain lähinnä kosmeettiset, plus että lääkärit suosittelevat sektioita koska se on heille kannattavampaa (leikkauksessa menee puoli tuntia, normaalisynnytyksessä tuntikausia).

Eli jos WHO:lla on suositus että täysimetystä 6kk ja osittaisimetystä aina toiseen ikävuoteen asti niin tottahan Suomessa sitä toteutetaan ihan pipona.

Muut maat ottavat suositukset suosituksina ja tekevät mitä lystää.

Lainaus:

Lainaus:

lattareissa miehet "pakottaa" naisensa keisarileikkaukseen ettei vaan alapää veny :(

Sektioprosentit oli jotain huimaa 50% luokkaa muistaakseni. Ja syyt ihan vain lähinnä kosmeettiset, plus että lääkärit suosittelevat sektioita koska se on heille kannattavampaa (leikkauksessa menee puoli tuntia, normaalisynnytyksessä tuntikausia).

ja SUomessakin on sektioita joissain synnytyssairaaloissa jopa 46%. Aika pimeetä!

Jokaisessa synnytysairaalassa annetaan imetysopastusta ja äitejä kannustetaan imetykseen.

Itselläni on asumiskokemusta Ranskasta ja siellä ainakin oli hyvin tyypillistä, että vastasyntyneitä ei imetetty välttämättä ollenkaan. Sairaalassa kysyttiin, että imetätkö vai et ja jos vastasi, että en niin sai jonkun lääkkeen, joka esti maidon nousun.

Sisko asuu Espanjassa ja sielläkään ei kuulemma imetetä ollenkaan samalla lailla kuin Suomessa.

MInulla on kaksi lasta, molemmat syntyneet Britanniassa. Taalla ensimmaiseen neuvolaan mennessa kysytaan aiotko imettaa vai syottaa vastiketta. En tieda miten Suomessa, kun ei ole kokemusta, mutta ei kait tuommosta Suomessa edes kysyta? Vai kysytaanko?

Neuvolat kylla jakavat paljon infoa imetyksesta ja kannustavat siihen. Itse kun "paatin" imettaa, siihen sai kylla paljon tukea ja apua heti sairaalasta lahtien.

Usein olen kuullut raskaana olevan sanovan etta aikoo kokeilla imetysta mutta lisaa heti peraan etta ei se imetys aina onnistu. Sitten ne kokeilee imettaa kerran tai kahdesti sairaalassa ja sanovat etta ne kylla yritti, mutta minkas teet kun ei tule maitoa. Minulla on semmonen fiilis etta imettamista harva ottaa tosissaan. Kyse on varmaankin tiedon puutteesta, vaikka ei siita tiedon maarasta kylla pula ole jos haluaa tietaa lisaa.

Julkisella paikalla imettamiseen minun mielesta asenteet ovat muuttuneet ihan muutaman vuoden aikana myonteisempaan suuntaan. Imettamisesta ja sen eduista on ollut ihan televisio-mainoksia.

Tassa muutamia minun ajatuksia. Enempikin varmaan olis kun alkais miettimaan.

Tilasto- tai tutkimustietoja minulla ei ole, vain omat kokemukseni. Täällä äidit imettävät lapsiaan usein leikkipuistoissa ja muissa lasten paikoissa. Kauppakeskuksen käytävällä en ole kenenkään nähnyt imettävän, mutta lasten leikkihuoneessa kyllä. Ulkopuoliset suhtautuvat asiaan samoin kuin Suomessa.

Äitiysloma on täällä vain joitakin viikkoja. Tosin perheverotuksen vuoksi moni äiti on kotona. Jos äiti menee töihin, hän palkkaa vauvalle oman hoitajan tai joku sukulainen hoitaa lasta. Hoitaja sitten tuo lapsen päivän aikana äidin työpaikalle imetettäväksi. Joillain työpaikoilla - edistyksellisillä - on tätä varten oma maternity room.

Eli kaikkiaan ainakin täällä meidän asuinympäristössämme ollaan mielestäni imetysmyönteisiä. Omat lapseni olivat tänne muuttaessamme jo niin isoja, etten ehtinyt saada täältä omia imetyskokemuksia.

Oltiin reissussa 3-kuisen poikamme kanssa. Lasta ihasteltiin valtavasti joka paikassa; kadulla kulkiessamme emme saaneet mennä montaakaan metriä ilman "bambino!" -huudahduksia, hymyjä ja lähempääkin kontaktinottoa.

Muutaman kerran imetin julkisella paikalla (puistonpenkillä, ostoskeskuksessa). Mitään "tissit tiskille" -sessioita nämä eivät olleet: minulla oli suojaava imetyspaita ja lapsen pääpuoli lisäksi kevyen huivin peitossa. Joka kerralla kävi niin, että joku ohikulkija lähti riemastuneena tulemaan kohti ilmeisesti aikeenaan ihastella vauvaa, mutta kun he näkivät mitä oli meneillään, he jäivät ensin tyrmistyneinä tuijottamaan ja luikkivat sitten kiireen vilkkaa karkuun :D

Pari kertaa näin paikallisia (oletan?) vauvoja syötettävän - aina pullosta, myös hyvin pieniä.

Mulle jäi siis se käsitys, että ainakaan julkista imetystä ei tuolla maailmankolkalla harrasteta. Kun ihmisille ei edes tullut se mahdollisuus ensimmäisenä mieleen nähdessään äidin istumassa rauhallisessa paikassa vauva sylissään..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat