Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aineopettajan pedagogiset opinnot suorittaneet!

Vierailija

Minkälaista niiden suorittaminen käytännössä on - paljonko on esim. työharjoittelua ja millaista se on? Miten paljon on kirjatenttejä ja luentoja? Entä onko hyötyä, jos on suorittanut kasvatustieteen perusopinnot? Haaveena olis suorittaa nuo opettajan opinnot lähivuosina.

Kommentit (5)

Vierailija

jotain oikeaa ainetta, esim. matematiikkaa, kieliä tai historiaa, aineenopettajan opinnot ainakin Tampereen yliopistossa ovat sisältönsä puolesta todella infantiilit eli se aika kuluu lähinnä älyttömissä pedagogiikan seminaareissa paperitolloja askarrellen ja koulunpidollisissa velvollisuuksissa (mukaanlukien hyvin pitkäveteiset opettajankokoukset/leirikoulunsuunnittelut/yms.). En suosittele jos osaat jotain muuta.

Vierailija

enemmänkin seminaareja, opintopiirejä ja niiden ohessa paljon itsenäistä työskentelyä kuin tenttejä tai luentoja. Opetusharjoittelujen seuraamista ja omia opetusharjoittelua oli mielestäni aika vähän. Kasv.tieteen perusopinnot oli vaatimuksena opinto-oikeuden saamiseksi. Sain opinnot valmiiksi v. 2002, joten vaatimukset ym. on voineet muuttua, samoin eroja kai on siinä missä opinnot suorittaa, itse suoritin yliopiston laitoksella sivuaineoikeudella.

Vierailija

Helsingin yliopistossa kasvatustieteen perusopinnoilla pystyy korvaamaan muutamia pedagogisten kursseja (esim erityispedagogiikka ja oppimispsykologia). Ja jos on pitkähkö kokemus opettajantyöstä, nii saa korvatuksi myös osan harjoittelujaksoista.



Omat opinnot sisälsi aika paljon ryhmäopetusta (massa!)luentojen ohella. Kokoontumisissa oli läsnäolopakko, ja niissä keskusteltiin aika lailla ja tehtiin paljon pari- ja ryhmätöitä. Opintoihin kuului kolme reilun kuukauden mittaista harjoittelujaksoa (itelläni ei ollu niin paljo työkokemusta, että ois saanu jotain korvatuksi). Harjoittelut olivat melko työläitä, mutta sitäkin antoisampia. Niihin sisältyi paitsi omien harjoitustuntien pitämistä, myös runsaasti muiden tuntien seuraamista ja kommentointia sekä muuta tutustumista kouluun työyhteisönä.



Lisäksi piti osallistua tutkielmaseminaariin ja laatia pienimuotoinen (n. 20 s.) tutkielma kasvatustieteen alalta. Ja koko pedagogisten opintojen ajan täytyi jatkuvasti reflektoida ja kirjoitella pienimuotoisia oppimispäiväkirjoja. Meidän piti koota lopuksi nuo päiväkirjat yhteen - niistä muodostui oma "Opettajaksi!"-portfolio. Ite koin just tuon portfoliotyön vähän teennäisenä työmuotona, mutta tehtyä tuli.



Kaikin puolin opintokokonaisuus oli mun mielestä mukava ja antoisia, joskin aika työläs, mutta tosi hyödyllinen.

Vierailija

teoreettisesti opinnot ovat helpot ja jopa tyhjänpäiväiset. Kirjatenttejä on jokunen. Ajallisesti ne ovat kuitenkin äärimmäisen kuormittavat! Opetusharjoittelut yhdistettynä kaiken maailman itsereflektio-seminaareihin ja tutkimuksen etiikka-luentoihin vievät ihan hemmetisti aikaa! Itse tein opetusharjoittelujaksoina sellaista 10-14 tunnin työpäivää vain saadakseni kaiken vaadittavan tehtyä.



Mihinkään sivutöihin ei ole juuri mitään mahdollisuutta, ainakaan perheellisellä.

Uusimmat

Suosituimmat