Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

monen lapsen yksinhuoltajat

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen eroamassa miehestä, jonka kanssa minulla on 4 alle 11-vuotiasta lasta. Yhteiseloa on enää turha ajatellakaan, olen harkinnut eroa vuosikaudet! Nyt on eropaperit lähetetty. Yritän saada kaikki lapset asumaan luonani, mielestäni olen paljon enemmän tietoisempi lasteni elämästä kuin isä, joka on uppoutunut työhönsä. Hän tosin väittää aivan muuta ja vaatisikin kahta lasta itselleen. MInä taas en voi hyväksyä sisarusten erottamista toisistaan.

Miksi en saisi pitää kaikkia lapsia? (Olen aivan tavallinen ja kunnollinen lapsistaan huolehtiva äiti)

Mieltäni askarruttavat kysymykset tulevat nyt:

- kuinka te yksinhuoltajat (usean lapsen) jaksatte ??

- kuinka lapsenne ovat selviytyneet erosta, oireiluja, koulussa ongelmia jne?

- rahaongelmia?

- kuinka ehditte lasten hoidon ohella päivittäiset kodin askareet tehdä?

- kuinka oikeasti hermot kestävät ja järki pysyy?

- miten oma aika, onko sitä?

- jaksatteko käydä viihteellä vai viekö kotityöt myös ainoat lepohetket lapsista (kun lapset isällään)

- pelottaako niin iso vastuu lapsista ja kaikesta muusta?

Kysymyksiä riittäisi loputtomiin. Jos joku osaisi kertoa arjestaan yksinhuoltajana, olisi hienoa. Kiitos etukäteen...

Kommentit (2)

Vierailija

Neljän lapsen kanssa pärjää jos on asenne kohdallaan, omaa aikaa on se aika kun lapset nukkuu, tai hoidossa sukulaisella tai isän tapaamisessa. Oireileehan lapset eron takia aina mutta jos aikuinen katkeruuden jättää pois niin ne selviää just hienosti :)

Itselläni on kolme poikaa ja yksi tyttö. Kaikilla pojilla on käytösongelmia, yksi on perinyt suvustani mielenterveysongelmat joten vauhtia riittää. Onneksi vakavilta "kolareilta" on vältytty. Apua jouduin pyytämään, lastensuojelustakin. Ja se oli ehkä elämäni fiksuin teko, sillä kun koitti päivä jolloin isä halusi yhden pojista luokseen, lastensuojelu ei kannattanut ajatusta ja ne tädit auttoivat minua muutenkin todella paljon.

Pää hajoaa aina silloin tällöin. Kun tupa iltaisin hiljenee, niin sitä jää aikaa jopa ajattelemiseen ja yksinäisyys alkaa ahdistamaan. Tai sitten ei, mutta kumminkin.. Yksinhuoltajalla/ lähivanhemmalla ei aina ole helppoa, koti on kuin tornadon jäljiltä, pää on seula vajaista yöunista, lompakossa on Matti vakiasukkaana jne jne.. Mutta silti ero on parempi kuin liitto jossa vain siedetään toista "lasten takia". Sitä saa uskomattoman määrän itseluottamusta kun huomaa ykskaks kykenevänsä tekemään viittä asiaa yhtä aikaa ja silti rakastamaan lapsia täysillä.

Älä pohdi liikaa yksin huolehtimisesta, lonkalta vetäminen toimii tuon ikäisten kanssa paaaaljon paremmin. Ja kun lapset on isällään, voi nukkua. Se tunne kun voi painaa pään tyynyyn tietäen ettei aamulla lauma lapsia pompi päälläsi vaatien aamupalaa.... Taivaallista.

Vierailija

Kuulostaa olevan aivan tavallista arkea mutta ilman sitä miespuolista henkilöä apuna ja yksin kestettävä kaikki.

Näin minä sen elämän mielessäni ajattelinkin. Turhat stressit pois ja lasten ehdoilla eletään. Kotia ehtii tosiaan siivoamaan kun lapset menneet nukkumaan tai sitten yrittää saada heidät siivoustalkoisiin. Aina se ei onnistu.

Ehkä eniten pelkään sitä taloudellista puolta, en ole suurituloinen, vuokra-asunto pitäisi löytää tältä samalta paikkakunnalta (yksi lapsi on jo kerran vaihtanut koulua, en sallisi sen tapahtua toistamiseen) ja niitä ei varmasti paljon ole tarjolla. Vesimaksut yksistään viideltä hengeltä ovat ylisuuret, täällä kun niitä vesimittareita ei juuri suosita. Vuokria nostellaan jne.

Minulla myös 3 poikaa ja nuorin on tyttö. Pojat vilkkaita, jonkinasteisia käytösongelmia, tappelevat paljon mutta silti tahtoisin heidän varttuvan yhdessä, sillä ovat myös kavereitakin keskenään.

Meillä myös oltu yhdessä lasten takia. En tiedä kuinka pitkään kulissin ylläpitoa olisi jatkunut, minä pistin pelin poikki. Lapset kyllä vaistoavat kun asiat ei ole vanhemmilla kunnossa. Jospa hekin rauhoittuisivat kun eivät enää joudu kuuntelemaan riitoja...

Uusimmat

Suosituimmat