mitä mä teen tän imettämisen kanssa

Vierailija

vauva 2kk syö rintaa ekat 2 min ihan hyvin, sit alkaa hirvee kiehnäys ja taistelu, kääntää päätä pois ja ottaa taas kiinni, imee pari kertaa ja taas pää pois. Annetaan iltapullo ja päiväpullo vauvan hitaan painonnousun takia, johtuiskohan siitä? Vauva pulauttelee paljon enemmän kun on syönyt rintamaitoa. Tänään tullut pari isoa lammikkoa lattialle ihan sellasta limansekaista laihaa maitoa. Lisäksi vauvalla on hirveitä ilmavaivoja, paukuttelee koko ajan ja yöt yleensä yhtä huutoa. En millään haluis lopettaa imetystä mut ei siitä tule yhtään mitään:(

Kommentit (14)

Vierailija

Onko vauvan kielijänne tarkistettu? Jos kielijänne on liian kireä, se saattaa mun käsittääkseni aiheuttaa juuri noita ongelmia: ensi nälkään kovasti yrittää, että saa jotain, ja sitten loppuu voimat ja hermo.

t. 9

Vierailija

Vauva hamuili tissiä, imi hetken mutta lopetti ja "kiukutteli". Sitten hokasin että maito tuli liian hitaasti. kokeile "härnätä" maito nousemaan kunnolla. juuri ennen kuin alat imettää, hellästi sormen päillä hiero nänniä niin että tuntee maidon nousevan ja tarjoaa rintaa vasta sitten.

Ja sillon kun annat korvike maitoa anna mielummin pehmeästä nokkamukista ja lypsä maitoa siltä kerralta jotta imetys välit eivät pitene, sehän vähentää maidon tuloa.

Näillä eväillä olen vihdoin nyt kolmannen lapsemme "saanut" imetettyä jo 9kuiseksi:)

Vierailija

Tunnetko, että rinnat täyttyvät. Mä meinaan edelleen olen sitä mieltä, että multa ei tullut maitoa riittävästi kasvavan lapsen tarpeisiin, ja siksi lapsi temppuili rinnalla. Luin kaiken mahdollisen imetyksestä, otin yhteyttä tukihenkilöön, relasin, söin hyvin, silti. En millään voinut uskoa, että multa ei tule maitoa, vaikka vauva syö tiheään. maitomäärä ei viikkojen kuluessakaan tuntunut lisääntyvän. Kyllähän ainakin mun kavereilla rinnat alkavat täyttyä vähitellen, etumaitoa tiputtelee yms. Mulla ei mitään tällaista.

Liian isoa juttua asiasta ei kannata tehdä. Ystäväni imetti kaksi vuotta siten, että antoi samalla puollosta. vaihtoehtoja on monia.

Vierailija

kun imetin tavallaan "liian usein". Toisin sanoen vauva halusi rintaa avuksi kaikkeen ja varsinkin ilmavaivoihin, minähän annoin, mistä oli seurauksena lisää ilmavaivoja ja ylitäysi maha, josta oli seurauksena, että vauva halusi rintaa helpottamaan ikävää oloa. Sitten tajusin homman ja panostin röyhtäyttämiseen, helpotti sekä jatkuva tissittely että pulauttelu.

Epäilen kyllä, että teillä ei välttämättä ole tästä kyse, jos kerran vauvan paino ei meinaa nousta. Mutta kannattaa kyllä joka tapauksessa huolehtia kunnon röyhtäyttämisestä, yölläkin.

Vierailija

Pulloa alettiin antaa koska vauva oli ekan kuukauden koko ajan tissillä, mulla meni kaikki aika imettämiseen enkä esim. itse ehtinyt kunnolla syömään kun vauva huusi ja hamuili tissiä, yötkin meni imettäessä. Lisäksi vauvan paino ei noussut juuri ollenkaan. Nyt nukkuu muutaman tunnin putkeen pullon voimalla ja sit loppu yö meneekin imettäessä. Saattaa olla että maitoa tulee liian kovaa, en tiiä. Tosiaan vauva pulauttelee tissin jälkeen ihan hirveesti ja korvikkeen jälkeen ei juuri ollenkaan, mistä lie johtuu sekin. Oon yrittäny syödä hyvin ja varsinkin juoda paljon, tuntuu vaan että tää imettäminen kuihduttaa mut kokonaan. Koko ajan hirvee nälkä ja jano ja heikko olo, painoa mulla on muutenkin vähän eikä sais yhtään laskea tästä enää. Täytyy käydä siellä imetystuki sivuilla. Kuplatonia ollaan annettu samoin rela tippoja ja röyhtäytän vauvan aina syömisen välissä, mikään ei tunnu auttavan. Haluisin niin kovasti imettää, esikoista imetin vaan 3kk muistaakseni tän saman ongelman takia.

Vierailija

Ap: tuo sinun tarina on ihan suoraan meidän elämästä.. vauva 3kk, reilu viikko sitten rupesi temppuilemaan imemisen kanssa, alussa imi hyvin mutta sitten pyöritteli päätään kuin pöllö. Päivällä vauva itkeskeli paljon ja illalla huusi mahaansa. Otin sitten mam-koliikki tuttipullon ja korvikemaidon esille ja nälkähän sillä raukalla oli! Maitoa tuli pumpatessa reilusti mutta ei tainnut olla riittävästi kumminkaan.

Ja tuon pullon kanssa ei nieleksi juurikaan ilmaa, rinnasta kun imi oikein kuulin kun nieleksi ilmaa, kokeilin eri asentoja, erilaisia tippoja jne.. Nyt minulla on maidon tulo vähentynyt ja varsin hyvällä omallatunnolla annamme vauvalle vain korvikemaitoa enää ja siihen on turhat huudot jääneet. Imetystä olisin halunnut jatkaa mutta mieluummin syötän vauvalle korvikemaitoa kun antaa toisen huutaa mahaansa päivät pitkät, näkyy ne muutkin pullolapset hyvissä voimissa olevan.

Vierailija

Voi hyvinkin olla ohitsemenevä vaihe. Luulisin että rinta kelpaa jos jätät pullon vain reilusti pois. Tai sitten pumppaat, onhan se parasta se sun oma tuote;) Mutta helpommalla pääset jos jaksat olla sitkeä!

ihmetyttää kyllä että pulauttelee rintamaitoa herkemmin kuin korviketta. Yleensä toisinpäin.

Tsemppiä!

Vierailija

voi olla että tulee suihkuna maito ? aluksi tulee hyvin ja sitten alkaa suihkuamaan ja vauva ei ehdi nielemään kaikkea maitoa jo vauhdilla tulee ja hermostuu. samalla haukkoo ilmaa ja ilmavaivoja tulee ja tarjoat ilmavaivaitjuihin rintaa ja kiere on valmis.

mä sain neuvoksi imettää usean kerran SAMASTA rinnasta. neuvolalääkäri , joka on tosi ekspertti ammattinsa ja omien lastensa kokemuksella kertoi että toiset imettää samasta rinnasta ihan päivän ajan. tämä tasoittaa maitovirtaa rinnasta pikkuhiljaa.

toimi meillä ja sain "opetettua" rintani hitaampaan maidontuloon:)

myös hiilihapollisia juomia kannattaa äidin välttää.

lisävaikeutena voi olla myös ns. 3 kk tiheä imu jolloin lapsi "tilaa" lisämaitoa. monella katkeaa imetystaival tuossa 3 kk tietämillä em. vaikeuksiin, monesti imetys helpottuu tuossa 3 kk jälkeen.

Vierailija

ja yritä jättää pullo pois. Pullosta tulee niin paljon helpommin maitoa, että seki saattaa aiheuttaa ilmavaivoja.

Taitaa olla joko rintaraivarivaihe tai sitten vauva on vaan huomannu miten paljon enemmän joutuu tekemään työtä rintamaidon eteen mitä pullosta saadun.

Vierailija

Voisko olla että tulee suihkuna? Ittellä on ollut vähän sitä vikaa että etumaitoa tulee liian kovalla vauhdilla. Seuraus on sitten mahakipuja huutava vauva, saattaa puklata maitoa ja hamuaa kohta lisää.

Kannattaa testata jos etumaidon lypseminen helpottaa asiaa. Näin lapsi ei saa liian helpolla maitoa ja juo omaan tahtiin, näin itse ainakin huomannut ettei ilmaa mene yhtä paljoa.

Kannattaa tarkistaa imuasentokin, röyhtäyttää kesken syömistenkin ja apteekista hakea tota kuplatonta ja vaikka maitohappoja?

Vierailija

Itse muistan vain, ettei voinut mitenkään käsittää, miten PALJON piti syödä lisää imettämisen takia. Mä lisäsin käytännössä kaksi lämmintä ateriaa ruokavalioon!

Yritä vielä, syö tosiaan reilusti ruokaa (tietenkin juominen todella tärkeää) ja yritä imettää , kun lapsi pyytää... Rankkaa on, sympatiaa. Meillä on ollut myös tuollainen "koko-ajan-imutusta" -tyyppi.

Vierailija

Piti vielä kysyä, että onhan jo tarkistettu, ettei vauvalla ole liian kireä kielijänne. Se haittaa imemistä tosi paljon ja saattaa minusta tulla esiin juuri kuvaamallasi tavalla - ensi nälkään yrittää hirveästi ja sitten loppuu hermo.

t. 9

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat