Vauvojen ruokasoseet

Vierailija

Teettekö te itse vauvalle soseet aina vai käytättekö kaupan?Kummista vauva tykkää enemmän?Oletteko tehneet itse esim.pakastealtaassa myytävistä porkkana ym.soseista?Tein itse perunasosetta kohta 5kk ikäselle vauvalle ja menee aika liisteriseksi,kun niin pieneksi pitää soseuttaa...ja esikoinen söi kaupan soseita mielellään,omat pöperöni ei saaneet niin suurta kannatusta.

Kommentit (7)

Vierailija

- perunaa ei kannata yksin pakastaa, vaan laittaa sekaan jotain muuta, perunasoseen maku muuttuu kummaksi pakastettaessa

- käytä soseutuvaa perunaa (eli niitä joissa on punainen koodi)

-bataatista tulee todella pehmeää sosetta, ihan haarukallakin

- sauvaeskottimella voi soseutella muita paitsi perunaa (josta tulee siis helposti liisterimäistä, jauhoinen peruna soseutuu hyvin haarukallakin tai edellä esitetyllä sihtimenetelmällä). Lisää keitinlientä soseutuksen aikana, tulee pehmoista

- pakastin kasvissoseita annoksiksi levyinä, eli esim. laitoin leivinpaperin muovisen jäätölöpaketin kannen päälle, levitin sosetta n. 2 cm paksuisen levyn, vedin lusikalla annospalan kokoiset urat, muovi päälle ja pakkaseen. kun oli pakastunut, annospala lohkesi helposti kun oli vetänyt ne urat.

- jos pakastat, merkkaa jotenkin milloin tehty,. ettet syötä liian vanhoja

- lihaa voi myös itse soseuttaa kun sen aika on: keitä kypsäksi (tarvitset lihalle lämpömittarin tai kansata kyllä tunnistaa muutenkin), paloittele pieneksi ja laita tehosekottimeen, paljon keitinnestettä ja sekoitin päälle. Jos on karkeaa, lisää nestettä, siitä se hienonee

- tuoreraastetta saat helposti esim kurkusta kun käyttää hienointa raastinterää mitä rastimesta löytyy (itse raastoin myös valkosipuliraastimella, etenkin päärynä, persikka ja aprikoosi soseutuivat sillä helposti), omena soseutuu hyvin keittämällä (tietyt lajikkeet)

Meillä purkkiruokia käytettiin lähinnä reissuissa, muutoin mentiin näillä omatekoisilla. Kun 1-2 krt/kk pyhitti yhden illan soseiden tekoon, sai ison satsin pakkaseen. Samoihin ruokiin siirtyminen onnistui meiltä vaivattomasti, kun oli tottunut näihin makuihin

Vierailija

tuli mieleeni että pakastealtaissa on sellaista perunahiutaletta (olisikohan Oolannin?), josta saa todella nopeasti ja vaivattomasti perunasosetta pienen annoksen. Hiutaleita vaan kuppiin ja vähän vettä ja käytä nopeasti mikrossa

t. no 7

Vierailija

Tuosta perunasoseesta. En tehnyt koskaan sosetta sauvasoseuttajalla, yleiskoneen lisäosalla, jonka voi liittää koneeseen kun tehdään pirtelöä ym. enkä sähkövatkaimella. Näitä käyttämällä sose on kittimäistä, jopa liisterimäistä riippuen soseutusajasta. Lisäksi sekaan vatkautuu ilmaa myös, vaivoja voi tulla.

Voi tehdä pienemmän annoksen lusikalla painamalla keitetty, miel. tulikuuma peruna lävikön läpi. Isompi kuin teesihti. Se voi tuntua ensi kuivalta, mutta nestettä lisäämällä seos tasaantuu, eikä ole kittimäistä. Neste voi olla lypsettyä äidinmaitoa, korviketta jne. riippuen vauvan iästä.Päiväkodissa 9 kk ikäinen saa samaa muusia kuin toisetkin.

Perunaa, porkkanaa ym. voi samoin painaa läviköstä ja lisätä nestettä varovasti pieniä määriä, ettei tule liian löysää.

Vähän isomman annoksen saa mukavasti, kun käyttää sosemyllyä. Sellaisia myydään esim. omenasoseen valmistukseen ja mukana on raasteeseen vaihdettavat terät. (yleensä oranssin värisiä muovisia, mutta myös metallisia, pyöreät terät.) Sosemyllyssä veivataan kiehumasta otetut perunat ym. Sosetta putoilee alas kulhoon ja loput voi kaapia lusikalla terän pohjasta. Sose jää mukaviksi ohuiksi juoviksi, ja lisäämällä nestettä lusikalla hämmentäen, tulee hyvä sose.

Olen pakastanut soseita perunasta, porkkanasta, kukkakaalista jne.

Kun sose on tullut kulhon pohjalle, ei kannata ennen pakastamista vatkata tai painaa sitä "lyttyyn". Otetaan "hötöinen" sose pussiin tai purkkiin ilman nestettä. Sitten kun sose lämmitetään pakasteesta, siihen lisätään neste jolloin soseesta tulee samettimaista. Varsinkin kun ei käytä mikroaaltouunia, vaan höyrykattilaa. Laitoin pienessä lautasessa höyryyn jäiset soseet ja lopputulos oli samettimaisen pehmeä nesteen lisäyksen jälkeen.

Tapoja on monia mikroaaltouunista kattilaan, ja jokainen oppii tehdessään uusia tapoja.

Pakastaa voi. L laitoin eri ruokia pienimpiin minigrip-pusseihin. Piltti-purkit käy, mutta sose laajenee ja siksi täytyy jättää vajaaksi ettei lasi halkea.

Tapa1: Pari ruokalusikallista per pussi perunasosetta, porkkanasosetta toisiin, parsakaalia myös eri pusseissa, lihaa, kalaa, kanaa eri pusseissa. Jos samalla kerralla keittää lihasta, kanasta, kalasta ruokaa, niin tulee monta pikkukattilaa hellalle. Voi tehdä eri päivinä kala ja liharuuat, kuinka itselle sopii. Numeroin pussit, esim. perunapussit tunnistin nro. 1, porkkanat nro. 2 jne. Vihossa oli rimpsu numeroituja ruokien nimiä että tiesin mitä sulatan. Oli omenaa soseena, puuroja, vellejä jne. Sitten otin 1:sen kanssa sulamaan vuoroon lihaa, kalaa, porkkanaa jne. Laitoin ne omana könttinään lämpenemään, ne eivät olleet siis sekaisin. Lautasella voi hämmentää.

Tapa 2: Keitin kattilassa keiton, jossa perunaa, porkkanaa ym. mitä haluaa sekä lihaa. Soseutin sosemyllyllä kuten perunamuusinkin. Lihapalat tulevat terän raoista kulhon pohjalle. Kannattaa laittaa nuorta vasikkaa pieninä paloina keittoon.

Samanlaisen keiton tein kanasta ja soseutin. ...Näihin, jotka olivat valmiita ruokia kirjoitin numerot tai keiton nimen.

Hyviä valmistushetkiä, tehdessä tulee tiskiä ja jalkojakin voi särkeä. Kuitenkin näin saa paljon ruokaa pakasteeseen ja aina on ruokaa otettavissa. Voi merkata vihkoon mitä on ottanut, niin pysyy ajan tasalla, mikä on loppumassa.

Vierailija

Kertoisin tässä, mutta olen huomannut että vähän vanhempiin viesteihin ei enää kukaan tule uudestaan. En viitsisi turhaan kirjoitella jos et ehkä tule enää. Tai muillekaan, jos eivät . Kokemusta on vauvojen ruuista paljonkin, ielelläni kerron.

Vierailija

perunaa aloin antaa vasta joskus 7kk ikäiselle, lapsen masu ei kestäny perunaa.

ite tehdyt paljon halvempia ja paremman makuisia. ei ole edes niin kova työ kun joku luulee.

peruna kyllä voi yksin soseutettuna vetää liisteriks. mutta esim peruna-porkkana pitäis onnistua. laita porkkanaa enemmän.

jos haluat tehä ite niin älä luovuta heti. harjoitus tekee mestarin :)

Vierailija

Ihan hyvät ohjeethan nuo oli. Mä taas en ole perunaa antanut mitenkään ihan ekana ruokana, koska se ummettaa aika lailla. Olen antanut perunaa vasta kun on riittänyt, että haarukalla on hiukan muussannut. Pelkkä peruna ei muuten ole kovin hyvän makuista pakkasesta sulatettuna.

Mä en juuri ikinä tehnyt isoja määriä pakkaseen. Meillä kun laitetaan joka päivä ruokaa, niin samalla ne vauvankin ruoat tuli siinä. Tein yleensä ruoat samoista aineksista kuin muullekin perheelle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat