ROMANIEN kulttuuriin kuuluvat tavat?

Vierailija

Ja nyt siis ihan asiallista keskustelua kiitos (taitaa siis loppua ennen kuin alkaakaan...). Kertokaapa romanien kulttuuriin liittyviä tapoja, joita tiedätte. Niitä todellisia.

Kommentit (13)

Vierailija

Ei olla paljastavissa vaatteissa vanhempien ihmisten seurassa

Ei juoda alkoholia vanhempien ihmisten seurassa

Mies on perheen pää ja kulkee edellä, nainen hoitaa kodin ja ruoat (vaikka kyllä nykyään kokkaavia miehiäkin on)

Ruokia ja astioita ei laiteta lattialle, tai jos tippuvat heitetään roskiin

Vanhempia kunnioitetaan, ja sukulaisten luona vieraillaan usein

Kun tyttö ja poika haluavat aloittaa yhteisen elämän, he "karkaavat" yhdessä joksikin aikaa piiloon sukulaisilta

Vanhempia ihmisiä teititellään

Vierailija

isovanhemmat ei saa nähdä lapsenlasta 4kk synnytyksessä

nuoremmat ihmiset ei saa asua vanhempien päällä (kerrostalossa)

ruokia ei voi laittaa kylmäkellariin, koska niiden päältä ei voi kävellä

tytöille (eikä kai pojillekaan) ei puhuta murrosiästä, kuukautisista jne.

pesukone ei voi olla edestä täytettävä

Vierailija

oli mulle uutta kun jonkun dokumentin näin. Juuri se että oli tosi tiukat säännöt. Lattialle tippuneet hävitettävä jne. Oliko niin että pöytätasoa alempana eivät saa elintarvikkeet käydä?

Myös se uutta että (ainakin siinä ohjelmassa) leskirouva joutui hävittämään ihan kaiken kun mies kuoli. Siis kaikki yhteiset tavarat, huonekalut, jopa autot..asuntoa ei sentään nykypäivänä tarvinnut tuhota (polttaa?) vaan muutto muualle riitti.

En tiedä ovatko nuo yleisiäkin sääntöjä, vai harvojen käytössä, mutta yllätyin noista niinkin radikaaleista säännöistä.

Vierailija

Lainaus:

Ja saako romanit käyttää muualla edestä täytettävää pesukonetta? Mä olen ainakin useasti nähnyt romaneita itsepalvelupesulassa ja siellä on kyllä edestä täytettävät koneet ja niitä käyttävät siinä missä muutkin...

Vierailija

odotustiloihin ja miehet ovat omana ryhmänään ja naiset omanaan. Päivystävät siellä ja pitkään.

Kerran KYS:in ala-aula oli täynnä romaneja en tiedä mitä oli meneillään.

Lisäksi pitävät valvojaiset vainajalle ja sinne kerääntyy paljon väkeä ja siellä syödään hyvin näin olen kuullut. Muistelen että arkku on avoinna.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Ja saako romanit käyttää muualla edestä täytettävää pesukonetta? Mä olen ainakin useasti nähnyt romaneita itsepalvelupesulassa ja siellä on kyllä edestä täytettävät koneet ja niitä käyttävät siinä missä muutkin...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat