Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kenelläkään valkoista sohvaa? Miten pidätte sen puhtaana?

Vierailija

Kannattaako valkoista sohvaa edes ostaa?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

irtopäällisillä, mutta vielä pesemättömät, koska ovat aivan siistit. Perheessä on nelivuotias lapsi. Sohvat pysyvät siisteinä, koska sohvalla ei syödä eikä sisällä olla likaisissa vaatteissa (sellaisissa, mistä lika irtoaa joka paikkaan, tahroja voi olla). Kädet pestään ruokailun jälkeen ja väritys ja askartelupuuhat tehdään toisessa huoneessa.

Itse kyllä syön ja juon punaviiniä tms.sohvalla, jos lapsi ei ole näkemässä, mutta käytän silloin paksua täkkiä "retkialustana". Jos on aikuisvieraita tai juhlat, sohvalla voi joskus syödäkin - ilman alusrättejä. Synttärikakun suklaatahrat lähtivät tuoreeltaan pyyhkimällä kostealla.

Vierailija

sohvista arkena. Onko se sen väärti? Joku vähemmän arka, neutraali väri voi olla yhtä kaunis. Jos hankit valkoisia tyynyjä sen kaveriksi, auttaisiko se valkoisen nälkään?

Vierailija

Meillä sohvan väri on valittu sen mukaan, että kotona voi elää normaalia elämää.

Miksi ostaa valkoinen sohva jos se pitää peittää?

Lainaus:

sohvista arkena. Onko se sen väärti? Joku vähemmän arka, neutraali väri voi olla yhtä kaunis. Jos hankit valkoisia tyynyjä sen kaveriksi, auttaisiko se valkoisen nälkään?

Vierailija

Meillä on melko helposti irrotettavat ja 40 asteessa konepestävät valkoiset päälliset sohvissa (Valantin Aurora). Sanon "melko helposti" siksi, että ne kyllä repii sohvista pois alle minuutissa, mutta takaisin laittaminen on melkoista kiskomista, koska ovat kuitenkin tiukasti sohviin istuvat päälliset.

Meillä ei toimisi mikään muu väri, olen aika monta kertaa turvautunut kloriittiin enkä suinkaan aina lasten kanssa, vaan kyllä meillä on tohlattu mm. punaviinillä.

Ei meilläkään sohvilla syödä, mutta kyllä mun mielestä esim. vieraiden kanssa on kiva istua sohvalla punaviinilasin kanssa ja tässä yhteydessä vahinkoja on sattunut parikin.

Aina kun sohvat on juuri pesty, pidämme istuinosan päällä valkoisia fleece-huopia silleen napakasti tyynyjen alle taiteltuna. Niitä ei itse asiassa edes huomaa.

Kyllä valkoinen silti väistämättä nuhraantuu, mutta sellaista tasaista nuhraantumista sietää, eikä edes huomaa, mutta tahrat vievät meillä päälliset pesuun aika nopeasti.

Vierailija

jos päälliset on vesipestävät niin ei mitään ongelmaa, olen itsekin kasvanut kodissa jossa valkoinen kangassohva ja ilman traumoja selvinnyt ;-)

Meillä uusi sohva ollut nyt reilun 3kk, kaksi viikkoa sitten olen 1.kerran tyynyjen päälliset pessyt koska ITSE SOTKIN, Pesin samalla kaikki.

Jos on lapsia niin käsien pesu on kaiken A ja O, muutenkin vähentää sairastumista kun pesee riittävästi, mutta plussana vielä siis tämä likaantumisen väheneminen :-)

Vierailija

Meillä on 7 lasta (pieniä vielä) ja kaksi valkoista kangassohvaa ihan jokapäiväisessä koko perheen käytössä. Suihkutin sohviin ennen käyttöönottoa sitä tekstiilinsuoja-ainetta ja se kyllä kannatti. Esim.vauvan pulautuskin jää "kuplaksi" siihen, ei imeydy, vaan sen oikeasti saa rätillä pois.

Sohvissa on täysin irrotettavat irtopäälliset, minä en suotunut sellaisiin, jossa vain istuintyynyistä saa päälliset pestyä. Enitenhän ne käsinojat pinttyy ja niitä on vuosin kuluessa mahdoton saada puhtaaksi.

En kiistä, etteikö sohvat likaantuisi. Tottakai ne likaantuu, minkä tahansa värinen sohva likaantuu. Nyt sohvamme ovat olleet käytössä 8 kk ja kahdesti olen pessyt ne. En pidä sitä pahana: sohvat on Ikeasta ja irtopäällisen on laskettu kestävän 10 vuotta = 4 pesua. Eli minä olen hyvinkin normijanassa mukana, jos oletetaan, että päälliset pestään 4 kertaa vuodessa :)

Pesu on tosi helppo: illalla riipaisen päälliset pois,koneeseen 60 asteeseen. Suoraan koneesta laitan päälliset takaisin (näin ne saa helposti paikalleen ja kuivuesaan pingottuvat tosi siististi, ei tartte silittää). Yön aikana ovat kuivuneet, aaamulla täysin kuivat. Päällisen pesuun menee siis aikaa sen, mitä niiden irrottaminen vie (5 minuuttia), koneen pesu, paikalleen laitto (10 minuuttia).

Ja mikä kaikken parasta: uusi päällinen (valkoinen) sohvaan maksaa 49 EUROA!! Eli ei tosiaan olisi katastrofi, jos jotain kauheaa sohvalle joskus sattuisi kaatumaan; enemmän sen harmittaisi, jos kalliiseen valkoiseen nahkasohvaan joku piirtäisi mustekynällä ----

Niin, nyt räkäkautena kyllä pidän suojaa istuinosassa (siis peffan alle jääville tyynyille). Ostin mieleiseni päiväpeiton Pentikiltä, halkaisin ja huolittelin leikausreunat. Lisäksi laitoin kuminauhaviritelmän siten, että peitto pysyy napakasti paikallaan, kun sohvalla istutaan ja siitä noustaan (kuminauhat siis menee istuintyynyjen alla, eivät näy). On muuten tyylikäs, ei tosiaan pilaa "linjakasta valkoista sohvaa", kuten joku epäili :) Pidin minä suojaa entisessäkin sohvassa, joka oli tummempi; ihan siksi, että elämä on elämää ja välillä on joku 2 - vuotias hananenä, joka menee sohvalle turpa edellä :D

Vierailija

Perheessä kolme lasta (2,4 ja 5 v). Sohva pysyy siistinä siten, että siellä ei ruokailla (paitsi isommissa perhejuhlatilanteissa) ja lapset pyyhkivät suunsa ja kätensä pöydästä lähtiessä :D. Irtopäälliset on ihan must! Ne koneeseen ja tarvittaessa valkaisuainekylpyyn ennen. Mä en haluaisi pinttynyttä sohvaa minkään värisenä ;), joten puhdistettavuus on kaiken a ja o.

Vierailija

auttaisi jos ne sohvat peittäisi joillakin peitoilla aina arkena ja jos tulisi vieraita käymään niin ottaisi ne kankaat pois. Minullakin tuossa kylllä kasvaa kaksi vilkasta pientä poikaa, jotka kohta varmaan alkavat juosta ulkona ja tuomaan kaikenlaista moskaa jaloissa ja käsissä sisään.

Vierailija

Nyt 2 vilkasta lasta:) Pitää pyyhkiä puhtaaksi usein. Haaveilemmekin vaaleasta nahkasohvasta josta olisi helppo pyyhkiä lika pois.

Suosittelen helposti puhdistettavaa materiaalia.

Vierailija

ihan hyvänä on pysynyt, tosi helppo pyyhkiä lika pois. Pari kissojen aiheuttamaa naarmua on tullut, mutta niille nyt ei voi mitään... Ihan hyvin sopii lapsiperheeseen!

Vierailija

Sohva on ollut talossa reilut 5 vuotta ja kestänyt kahden pienen lapsen kasvun. Ei meillä sohva ole likainen, miksi olisi? Olen kai sitten nipoäiti, mutta meillä syödään aina keittiössä tai ruokailutilassa. Itse ei olla onnistuttu kertaakaan kaatamaan viiniä tms. sohvalle ja saisihan sen kohdan sitten puhdistettua.

Juuri luin yhdestä sisustuslehdestä täysin valkoisesta lapsiperheen kodista. Perheen äiti sanoi valkoisten huonekalujen olevan tosi käytännöllisiä, kun päälliset voi vaan heittää klooripesuun tarvittaessa.

Vierailija

Meillä on ihan puhtaanvalkoinen sohva, josta saa kaikki pinnat irti ja koneeseen. Pesen sen noin 4 kertaa vuodessa, menee jo aika rutiinilla: tänään pesee parissa koneellisessa ja huomenna taas virittää takaisin. Yleensä pelkkä pesupulveri riittää, mutta jos on tosi likainen tai on "toivotonta likaa" kuten kuulakärkikynää jne. kannattaa laitta Swipen 30/60 pesuntehostajaa, se on tosi hyvää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat