Vierailija

Meillä tytöllä on kamala stressi matematiikasta. Matematiikka on hänelle vaikeaa ja aina uuden asian oppiminen tuottaa hankaluuksia.

Nyt erityinen stressinpaikka on kertotaulut.

Joululahjaksi ostin hänelle matematiikka hyödyntäviä pelejä (fortuna ja laivan lastaus), joissa tarvitsee laskea. Eilen tein kertolaskulaput, joissa lapun toiselle puolelle laitoin esim. 2*5 ja vastauksen toiselle puolelle. Sovin tytön kanssa että joka ilta treenaamme n. 15 min. kertolaskuja ja aina kun on saanut 10 oikeaa vastausta yhteensä harjoituskerran aikana, niin saa jonkun palkinnon esim. karkkia, taskurahaa, tarroja jne. Missään tapauksessa en häntä pakota opettelemaan, yritän vain auttaa oppimista, koska lapsella itsellään on niin kova stressi osaamattomuudestaan. Onko muilla vastaavaa?

Mitä olette tehneet?

Kommentit (6)

ja tosissani ihmettelen sitä hirveää kiirettä matikassa,

joka tunnilla tulee uutta asiaa, yhtään ei pysähdytä syventämään sitä opittua vaan jatkuvasti vaan täydellä höyryllä eteenpäin.

Eipä ihme, että lapset stressaantuvat.

oli stressi matikasta koko kouluajan, myös lukiossa. Onko mahdollista päästä tukiopetukseen? Itse ylä-aste ja lukioaikana pyysin paria kaveria aina välillä neuvomaan matikassa iltaisin, niin sain opetella asioita rauhassa.

Luokanvalvojalle voisi asiasta käydä juttelemassa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

meillä poika laskee 19*8 kertolaskuja päässään (äiti ja isä ottavat taskulaskimen)



Mutta ideahan on esim. 4*2= 2+2+2+2

5*3= 3+3+3+3+3 tai 5+5+5



kun hän oppii tuon idean niin pikkuhiljaa kertolaskut helpottuvat ja nopeutuvat.

olisi koulusta jo otettu yhteyttä ja ehdotettu tukiopetusta tms. Tyttösi taitaa vain olla stressaaja luonne ja parasta mitä voit tehdä on tukea hänen itsetuntoaan.

Tyttäreni ymmärtää kyllä tuon mainitsemasi jujun eli 3*2 on sama kuin 2+2+2. Mutta jotenkin tämä kertotaulujen pänttäys on tämän ikäisellä (tai ainakin hänelle) ulkoaoppimista, logiikka ei vielä hirveästi pelaa.

Harmittaa ja huolestuttaa lapsen puolesta, kun näen kuinka kovin hän yrittää ja tunnollisena koululaisena stressaantuu, kun ei heti opi.

Sovin lapsen kanssa, että matematiikassa oppimisvastuu on nyt siirretty äidin hartioiden kannettavaksi ja minä näillä leikinomaisilla peleillä yms. konsteilla preppaan häntä.

Lapset oppivat ja etenevät niin eri tahtiin. Eikä kaikkien tahtia voi hidastaa siksi, että toisen tahti on hitaampi, koska luokassa on monia sellaisia, joille tahti on aivan liian hidas nytkin, ja jatkuvasti lisämateriaalit käytössä.



Yhden opettajan on tosi vaikea venyä tuollaisessa tilanteessa. Mutta hienosti ap autat lastasi, se tuottaa varmasti tulosta. Itse yrittäisin korostaa myös sitä, että koulu on vain koulua. Töitä pitää tehdä järkevissä määrin, ja sitten unohdetaan koulu ja nautitaan niistä asioista mistä pidetään ja osataan.



Mutta opelta voi toki kysyä, ehtisikö koulun erityisope auttamaan tyttöänne matematiikassa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat