koirista: Jos pitäisi valita niin sijoitussopparilla narttu vai jalostusoikeudella?

Vierailija

Olemme hankkimassa koiraa itsellemme ja nyt on parista kennelistä tarjottu joko sijoitukseen tai sit tuolla jalostusoikeudella, jolloin koira olisi samantien meidän. Mut toi jalostusoikeus olisi kasvattajalla..

Mitä nuo käytännössä tarkoittaa ja onko kannattavaa hommaa? Siis omistajalle eli meille?

Kommentit (9)

Vierailija

Ymmärrän, että kasvattajat haluavat näitä tehdä, sillä eihän kukaan voi pitää sellaista koira-arsenaalia kotonaan. Koirien sijoittaminen muille, on aika kannattavaa. Siis silloin, kun kaikki menee hyvin.

Minä en moiseen ostajana lähtisi. Kun hankin koiran, hankin sen itselleni, omaksi, rahalla. En halua, että kenelläkään muulla on enää mitään nokankoputtamistakaan sen asioissa. En halua mitään jälkikäteen ongelmia kasvattajan kanssa.

Olen myös kuullut tarinoita, joissa ei ollakaan osattu ottaa huomioon kaikkia mahdollisia vastaantulevia ongelmia ja sitten onkin tapeltu pitkään ja hartaasti. Näin voi käydä sekä kasvattajalle että koiranottajalle.

Vierailija

ja jos niihin silti tahtoo lähteä niin pitää olla tosi tarkka mitä sopimuksessa lukee.. esim jos uros niin noista jalostusoikeuksista kannattaa laittaa merkintä, kuinka monen onnistuneen"hypyn" jälkeen koira on _kokonaan_ oma ilman velvollisuuksia .

samoin kaikki näyttelymäärät ym. pitää kirjata. nartunkohdalla raskauksien määrä ja näyttelykäynnit ym.. kaikki paperille, ettei synny väärinkäytöksiä.

Mielummin ottakaa koira osamaksulla mikäli ei ole rahaa maksaa kerralla. kuin näitä sopimuksia, niiden kanssa on tulltu monasti riitaa puolin jos toisin, tulkinnallisista syistä.

Vierailija

saavat koiralle kodin, missä se rokotetaan, ruokitaan, madotettan pennutettaan jne... ja he keräävät rahat, pennuista...

(kärjistettynä)

Vierailija

Lainaus:

saavat koiralle kodin, missä se rokotetaan, ruokitaan, madotettan pennutettaan jne... ja he keräävät rahat, pennuista...

(kärjistettynä)

Koira lähtee kasvattajan luokse synnyttämään

Näin ainakin minun tutuillani.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat