Jalkasärkyä 6 vuotiaalla.. onko muilla kokemusta ??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä 6 v. tytön pohje on nyt pari kertaa mennyt useammaksi päiväksi "jumiin" ja jopa kävely tuntuu hankalalta. Molemmilla kerroilla on alkanut yöllä, mutta kestää tosiaan pidempään. Viimeksi jouduttiin jopa tyttöä kantamaan, kun ei kunnolla pystynyt sille astumaan. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai pitäisikö tässä lääkäriaikaa varata ?

Kommentit (4)

Vierailija

Yhdellä eli eniten liikkuvalla lapsellamme molemmat pohkeet vaivaavat raskaan päivän jälkeen. Alkuvaiheessa (n. 4.-vuotiaana) itki katkerasti yöllä, kun pohkeita särki niin kovasti.

Nyt tyttö on 11-vuotias ja just tänään hän kävi koiran kanssa juoksemassa 5 km:n lenkin ja tiesi jo itsekin nukkumaan mennessä, että kipuja tulee. Parhaimmaksi keinoksi meillä on osoittautunut kunnon venyttely, sen päälle jalkahieronta ja yön ajaksi verenkiertoa hyvin ylläpitävä jalkavoide (meillä Foot Lotion) pintaan.

Tämä yhdistelmä auttaa hyvin meidän neitiä. Lääkärillekin joskus asiasta mainitsimme, mutta hän vain tokaisi, että lapsilla on kaikennäköisiä "kasvukipuja".

Mikäli lapsenne jalkaan ei ole kohdistunut tapaturmaa, niin useimmiten oireiden syy on lihaksissa tai verenkierrossa. Eli lihasten rentouttaminen ja verenkierron parantaminen ovat hyviä keinoja.

Mikäli teillä nukutaan alhaisessa lämpötilassa, myös kylmyys saattaa aiheuttaa kramppeja. Silloin suosittelisin jalkoihin kunnollisia aidosta villasta valmistettuja pitkävaritisa sukkia.

Vierailija

Heips,

Kuulostaa tutulta, mulla sama vaiva ollut pienestä saakka, viimeksi odotusaikana. Eli mulla ainaski sama vaiva, pohje tulee kipeäksi yöllä ja jos tarpeeksi pahaksi menee, jalkaan tulee ikäänkuin kramppi, tosi kivulias. Krampin jäljiltä jalka saattaa olla vkon tai kaksikin kipeänä. Todella ikävää siis!

Pienenä auttoi kun äiti hieroi jalkaa ja laittoi sitten villasukan:). Nykyisin olen ottanut magnesiumia (poretablettina) ja anopilta sain hyvän vinkin:kun yöllä alkoi suoni vetää ja jalka krampata, laitoin jalan maahan sängystä makaamalla käsin. Ja tuo tepsi!

Mutta todella kivuliaasta ja ikävästä vaivasta on kyse. Tsemppiä tytöllesi! Kannattaa siis hieroa pohjetta kun seur.kerran alkaa!

Vierailija

- kuulostaa hyvinkin samantyyliseltä. Onneksi nyt ei ole taas vaivannutkaan. Täytyy ottaa hyvät vinkit käyttöön ensi kerralla jos/kun sellainen tulee.

Vierailija

Itse varaisin tuota pikaa lääkäriaikaa yksityiselle lastenlääkärille suoraan. Terveyskeskuksessa eivät tod.näk. tee muuta kuin laittavat lähetteen erikoislääkärille ja taas kuluu aikaa että sinne pääsee. Toisaalta riippuu niin paikkakunnasta missä asuu, että miten pääsee vastikselle, mutta ei tuo kyllä normaalia ole.

Tulethan kertomaan tänne palstalle, miten teidän kävi!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat