N. 1-vuotiaan lapsen äidit!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itselläni on pian vuoden ikäinen poika ja mielenkiinnosta kyselisin, että millaista teidän muiden normaali arki kotona on? Esim. milloin lapsi menee nukkumaan, miten usein herää yöllä, saako yöllä maitoa, millaisia ruokia lapsenne syö, miten usein lapsi käy kylvyssä/suihkussa, joko opettelette potalle, mitä taitoja lapsenne osaa ym...

Kommentit (12)

Vierailija

Arki kotosalla on leikkimistä ja touhuilemista. Paljon ulkoillaan ja käydään leikkipuistossa esikoisen kanssa typsyn vielä lähinnä istuessa rattaissa. Välillä tyttö seisoskelee ja harjoittelee kenkien kanssa kävelyä, välillä keinuu. Isoveljen ollessa päiväkodissa osan viikkoa, lenkkeilen rattailla pitkiä lenkkejä typsyn nukkuessa tai katsellessa kyydistä. Isoveljen kanssa lenkkeilemme tuplarattailla.

Aika paljon reissuillaan kyläilemässä kavereilla ja isovanhemmilla, joten olemme kaikki tottuneet matkusteluun. Paljon käymme myös lähellä olevalla mökillämme.

Nalle

Vierailija

Meillä tyttö on nyt reilut 11kk vanha.

Yöunet nukutaan n. 23-10. Yleensä herää aamulla 6-7 aikaan, jolloin tulee viereen nukkumaan. Mut vaihtelevasti tosin, välillä voi kaivata aiemmin jo tuttia. Maitoa ei yöllä enää ole annettu. Päivällä nukkuu yleensä 2-3 tunnin päikkärit pihalla (n. klo 13-16). Jos yritän nukuttaa sisällä, niin yleensä nukkuu kahdet tunnin pätkät.

Aamulla ja illalla syödään puuroa. Ennen keitin itse, mut tossa pari viikkoa sitten ei enää omakeittämä puuro kelvannut, joten ostettiin kaupan tetroja. Nyt tosin kelpais taas varmaan omakeittämä puurokin, mut äiti on toistaiseksi ollut laiskalla päällä.. =D Aamulla saa lisäksi leipää juuston ja rasvan kera. Päivällä syö vaihtelevasti kotiruokaa tai purkkiruokaa. Riippuu ihan mitä itselle tehdään, jos tehdään kovin mausteista (esimerkiks broiskun fileesuikaleista), niin niitä ei olla vielä annettu. Perunamuusia ja jauhelihakastiketta on kyllä saanut (tosin ei mielellään jauhelihaa syönyt..). Maustamattomaan jogurttiin olen laittanut oman maan marjoja, niin sitä syö muutamia lusikallisia. Raejuustosta tykkää kans. Ja "normaalia" maitoa olen nyt alkanut antamaan nokkamukista. Tuttelia saa vielä tuttipullosta (imetys loppui 8,5kk:n iässä). Lisäks syödään erilaisia hedelmiä, annan omaan käteen, jotta saa siitä järsiä..

Välillä herkutellaankin keksillä ja mehulla. Tyttö osaa kyllä hörpätäkin mukin reunasta, mutta äiti ei osaa kaataa! =D Mummu osaa paremmin sen taidon..

Kylvyssä/saunassa tyttö käy pari kertaa viikossa. Viimeks tänään istuskeli hetken äidin sylissä alalauteilla. Jos kylvetään, niin nostetaan palju siihen alalauteelle, ja likka lätkää siinä veden kanssa. Vauvauinti on kerran viikossa.

Meillä on pottaharjoittelut jo aloitettu muutama kuukausi sitten. Välillä yöunien jälkeenkin vaippa on ihan kuiva, ja kun aamulla laitan potalle niin pissa sinne tulee joka kerta. Joskus jopa kakka saadaan pottaan, jos vanhemmat on tarpeeksi skarppina siinä kohtaa, kun ähistäminen alkaa. Ja nyt viime päivinä olen huomannut, että aina kun likan potalle istutan, niin hän oikein yrittää pienen pissan tai kakkan sinne aikaansaada. =D

Meillä kävellään tukea pitkin, ja välillä seisoskellaan ilmankin tukea, mutta askelia ei vielä ota. Taaperokärryn kanssa kyllä kävelee, tai melkeimpä juoksee.. =D Puhe on vähän jäänyt, eli osoittaa haluamaansa esinettä ja sanoo "ö-ö". En ole vielä havainnut mitään sanaa. Joskus reilu kuukausi huomasin, että kun itse sanoin "kissa", niin lapsella ässä suhisi niinkuin "s-ssa", mutta nyt sekin on jäänyt ja kissa on "ö-ö". Kovasti tanssitaan musiikin tahdissa kun sitä kuullaan...

Vierailija

Heipsis!

Meidän poika on jo kyllä vuoden ja 2 kuukautta, mutta vastaanpa minäkin.

Nukkuu yöt n. 20.30-7.30/8 ja herää 0-3 kertaa yössä. Useimmiten herää ainoastaan kerran tai ei ollenkaan. Yötissittelyt lopetettiin n. 10 kk iässä (söi silloin kerran yössä). tuttia eikä tuttipulloa ole ollut käytössä ollenkaan, koska ei koskaan kumpaakaan huolinut. Tissittely loppui sitten pojan omasta tahdosta 10,5 kk iässä (en olis koskaan uskonut, että lopettää itset).

Yhdet päikkärit klo 12.30 ja pari-kolme tuntia ulkona rattaissa.

Syö meidän ruokaa, jos ollaan tehty sellaista joka sopii pojalle eli ei ole kovin mausteista/tulista. Syö kyllä melko mausteista ruokaa ja kerran annoin vähän intialaista chili-ruokaakin.... On ollut aina tosi hyvä ja reipas syömään, mitä nyt välillä tulee hetkiä että ei ihan kaikkea syö. Nyt ollaan just siirrytty normimaitoon. Ruoan kanssa juo piimää, mikä on ihan pop. Osaa syödä jonkin verran itsekin, mutta pääsääntöisesti syötetään. Osaa juoda hyvin itse sekä mukista että lasista. Iltamaidon saa nokkamukista.

Juttelee paljon, mutta vilkas mielikuvituksemmakaan ei ole pongannut muita sanoja kuin "anna", jota hokee melko paljon. Äiti on jotain sinnepäin. Osaa osotella eri asioita kirjasta ja muutoinkin. Taputtaa, tanssii ja vilkuttaa.

Kävellyt on kuukauden ja kun lähti kävelemään ei sen jälkeen ole kontannut juuri ollenkaan. Ei osaa nousta seisomaan ilman tukea, niin silloin saattaa joutua konttaamaan, mutta silloinkin usein kävelee polvillaan.

Olen ollut vähän laiska pottailun suhteen. Iltaisin tekee usein pisut pottaan, jos onnistun juuri oikeaan aikaan istuttamaan potalle. Muutoin pottaillaan tosi satunnaisesti. Kylvyssä käy noin pari kertaa viikossa tai suihkussa. Iho on tosi hyvä, ei juurikaan tarvitse rasvailla. Ainoastaan kovilla pakkasilla pohkeet oli vähän kuivat ja posket.

Mitäs muuta.....

Kille

Vierailija

Tyttömme on nyt paria viikkoa vajaa 1 vuotias:-)

Neiti nukkuu n. klo 20-8, ei herää öisin syömään. Päviällä nukkuu yhdet noin parin tunnin päikkärit

Tyttö syö pääasiassa mun tekemiä ruokia, jotka ovat muuten samoja joita muu perhe syö, mutta ilman mm. suolaa ja maitoa . Reissussa sitten purkkimuonaa. Lisäksi syö hapanmaitotuotteita melkein joka välipalalla ja päivittäin myös joitain hedelmänpaloja (useinmiten banaania) itse lautaselta. Järsii myös leipää.

Kylvyssä/ pesulla käy kerran tai kaksi viikossa. Uimassa käydään kerrran viikossa. Potalla käydään epäsäännöllisesti, istuu siinä kyllä mutta ei mitään sinne tee:-)

Taitoja: osaa seisoa ilman tukea, opettelee itse syömään (sotkuisella menestyksellä), kävelee taaperokärryn kanssa vinhaa vauhtia. Konttaa tietty myös. Osaa ainakin kolme sanaa varmasti: äiti, isi ja anna. Lisäksi mielestäni yrittää välillä toistaa, mutta saatan myös kuvitella:-) .

Vierailija

Meidän typsy täyttää parin viikon päästä 1v, joten vastaanpa minäkin :)

Typsy syö kotiruokaa ja reissuilla purkkiruokaa. Itse syöminen on kova juttu ja monesti syöttäessäni tyttöä hän saa itse poimia eri lautaselta rakettispagettia, riisiä, porkkanaraastetta tms. jota on helppo syödä. Lopettelen juuri imetystä ja tuttipullo on meillä käytössä.

Yöt nukkuu klo 20-7.30 heräämättä, on nukkunut 7,5-kuisesta, jolloin pidettiin tassuttelu-unikoulu. Juuri olemme siirtymässä yksiin päikkäreihin, jotka ovat noin parin tunnin mittaiset. Päikkärit nukkuu pääasiassa rattaissa parvekkeella tai äipän työntäessä lenkillä, joten omaan sänkyyn päikkärinukuttamiseen ollaan kohta siirtymässä. Viimeistään ensi syksynä, kun menee päiväkotiin.

Olen siis itse vielä hoitovapaalla ja tarkoitus olisi palata ensi syksynä töihin.

Suihkussa meillä käydään aamuin illoin ja kylvyssä parisen kertaa viikossa. Iltasuihkut otetaan yleensä kohta 4-v. isoveljen kanssa, jolloin lapsilla on mukava leikkihetki vesilelujen kanssa! :) Iho on typsyllä kuiva ja rasvaillaankin säännöllisesti ja senkin vuoksi tuo peseytyminen on tärkeää, jotta iho pysyy puhtaana.

Hapanmaitotuotteita maistellaan ja tarkoitus olisi kohta alkaa kokeilemaan normimaitoa.

Iloa ja puhtia typsystä löytyy kuin pienestä kylästä ja pysyy veljensä perässä tilanteessa kuin tilanteessa. Viikon verran on typsy nyt kävellyt, mutta kun kiire tulee niin sitten kontataan :D Juuri typsy oppi vilkuttamaan ja taputus on onnistunut jo 7-kuisesta. Tyttö pitää paljon loruista ja lauluista ja tykkää kuunnella musiikkia. Juuri hän oppi myös kiipeämään sohvalle sekä on alkanut nousemaan seisaalleen myös syöttötuolissa, joten on täysin vahdittava koko ajan... ;) Meidän typy on myös tosi tyttömäinen, harjaa itse hiuksiaan ja se on aivan ykkösjuttu!

Sanoina tulee lähinnä "äiti" ja päätään oppi juuri puistamaan "ein" merkiksi.

Näin meillä :) Kuinkas teillä ap?

Nalle ja muksut

Vierailija

tuttipullosta luovuttiin jouluviikolla, tuttia syö unilla ei muuten.

Kasvoja rasvailen joskus, näin talvella tuppaa posket kuivumaan. Muuten en ole rasvannut kun iho on tosi hyvä. Talkkia pyllyyn/nivusiin jos punottavat.

Odottelija

Vierailija

meillä ei oikeastaan käytä kuin äiti itte.. =D Tytöllä on hyvä iho! Likalle ollaan sillon tällön (kerran kaks viikossa) jouduttu vain sinkkivoidetta tai perunajauhoja laittamaan takapuoleen, kun on punoittanut. "Ilmakylpyjä" yritetään yhä ottaa säännöllisen epäsäännöllisesti, kerran pari viikossa konttailee hetken ilman vaippaa. Peppua, käsiä ja naamaa pestään kuitenkin useamman kerran päivässä. Ja peppua pestessä kastuu kyllä jalat varpaita myöten.. =D

Nyt pakkasista posket vähän rohtuivat, mutta bepanthen todettiin siihen hommaan ihan turhaksi, ja nyt onkin joku rasvaisempi voide haussa.

Hampaita on kaks alhaalla ja kaks ylhäällä, mut ylös on just koht tulossa kaks lisää.

Vierailija

Poika nukkuu yhdet päiväunet, on nukkunut näin jo kuukauden verran. Yöt on aika kaameita, heräilee 3-n kertaa yössä eikä rauhoitu kuin tissillä. Laiska äiti ei ole jaksanut unikoulua. :D

Poika syö kaupan soseita 3 kertaa päivässä, sihtikurkulle ei kelpaa kuin ne sileimmät mössöt. Sormiruokana menee mandariini, leipä, raejuusto, rusinat ja melkeinpä kaikki mitä annetaan. Lisäksi aamupala, joka voi olla puuroa tai voileipää ja iltapuuro. Tissiä saa vielä säännöllisen epäsäännöllisesti, yleensä illalla, yöllä ja aamulla.

Poika on nyt kuukauden verran kävellyt, edelleen konttaa kyllä aika paljon. Kävely ei vielä ole kauhean tukevaa, mutta hiljalleen oppii.

Suihkussa käydään kerran tai kaksi viikossa ja lisäksi päivittäin pestään naama, kädet ja pylly tarpeen mukaan. Ei vielä pottaile ollenkaan.

Iho on kuiva (äidiltään perinyt), joten sitä saa varsinkin talvella rasvata. Nyt on vielä enterorokon ruvet kuivat, joten rasvata saa entistä enemmän. Juurikin tän kuivan ihon takia ei kauhean usein suosita kylpyjä.

Poika osaa vilkuttaa, taputtaa ja kiivetä portaita. Osaa myös laittaa pyöreän palikan purkkiin pyöreästä reiästä. :D Autoilla tykkää ajella ja äänitehosteet on sen mukaiset. Kirjoja lueskellaan silloin tällöin.

Poika menee normipäivänä nukkumaan puolen yhdeksän maissa ja herää seiskan ja kasin välillä. Me ollaan aika paljon liikenteessä, käydään mm. mun isovanhemmilla pari kertaa viikossa, joten rytmit on ollu aika epäsäännöllisiä. Yksien päikkäreiden myötä on nukkumaanmeno saatu kohdilleen.

Meen viikon päästä takaisin opiskelemaan, kursseja on todella vähän enää jäljellä, joten päätin nyt mennä. Poika menee mun mummille kevään ajaksi hoitoon ja yritän perhepäivähoitoon hakea paikkaa ensi syksylle. Kesän ajan olen kotona pojan kanssa.

Vierailija

Tyttäremme on 28.12 täyttänyt 1 vee, joten voin kertoa miten meillä mennään:)

Nukkumaan illalla mennään klo 20, ei syö yöllä ollenkaan (ei ole syönyt 3kk jälkeen), eikä heräile yöllä ollenkaan! herää aamulla n.7.30. Näin on ollut periaatteessa aina, "pienenä" tietysti syötiin yöllä, mutta näistä ajoista olen pitänyt kiinni. Meillä käydään joka ilta suihkussa, pari kertaa viikossa kylvyssä. Ja suihkut joko minun tai isän kanssa yhdessä:) Näin ollaan tehty myös ihan syntymästä asti. Tyttö on erittäin hyvä ihoinen, silti rasvailen aina muutaman kerran viikossa yöksi, toinen nauttii "naisellisista" hoidoista:) Pottaa ei olla vielä hommattu, enkä niihin hommiin alotakkaan harjottelemaan kun tossa puolen vuoden päästä... Lapsi syö aika lailla samaa ruokaa kun mekin, eli kotiruokaa, sekä kaupan valmiita vauvaruokia. Maitotuotteet annan jo ihan meidän maitona, aamulla ja illalla on puuro, tuttipulloa ei ole enää käytössä, tykkää tosi paljon leivästä, mandariinista ja kurkusta "sormiruokana", aika rohkeasti olen myös mausteisempaan ruokaan opettanut, ja toinen oikein tykkää:) Tyttö sanoo sanoja: äiti, kissa, isi, anna, tutti... kävelee tukea pitkin, kiipeää sohvalle, kun löytää kaukosäätimen niin sohottaa sillä telkkariin päin:D, näyttää kirjasta pyydettäessä possun, kissan, nallen... nauttii suunnattomasti takaa-ajo leikeistä koiramme kanssa, toisten lasten seurasta ja lukemisesta! Oikein ihana ja aurinkoinen yksivuotias siis:)) Arkihan on sellasta kotona olemista, isä on töissä päivät, joten olemme kahdestaan. Ulkoillaan, leikitään, siivotaan... joskus mennään kylään tai meille tulee vieraita. Illat vauveli on aika lailla isänsä kanssa, koska itse lähden omaan työhön jumppia ohjaamaan!

Vierailija

Meillä on poika täyttänyt vuoden 5.1.

Yöt nukkuu noin 20.30-8, ei yleensä herää öisin. Päiväunia nukkuu kahdet tunnista puoleentoista.

Syö pääsääntösesti samaa ruokaa kun muu perhe. Opettelee syömään itse, mutta pääsääntösesti vielä syötetään. Ruuan jälkeen saa xylitolpastillin. Potalla käydään aamulla ja ruokailujen jälkeen. Oikeaan aikaan kun laittaa istumaan niin hädät tulee pottaan, jos ei potalle laita niin tekee vaippaan.

Kävelee, on kävelly noin 10,5 kuisesta. Kiipeää ja touhuaa paljon. Nyt on alkanut enemmän leikkimään leluilla kun aiemmin vaan kanto niitä paikasta toiseen. Kirjat on ihan hitti juttu, ollu nyt toista viikkoa ja niitä luetaan paljon. Osaa sanoa anna ja äiti. Kovasti osottaa kaikkea ja pitää nimetä. Taputtaa, nostaa kättä ku pyydetään vilkuttamaan. Tanssii kun musiikkia vähänki jostain kuuluu. Tykkää olla ulkona ja ihmisten joukossa.

Kylvyssä/suihkussa käydään pari kertaa viikossa. Pylly, kädet, kasvot pestään useamman kerran päivässä. Hampaat pestään iltasin.

Odottelija

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat