Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut täysin uutispimennossa: please kertokaa

Vierailija

miten siis on asia?

Muutamin virkkein minulle

Kuka pommittaa ja ketä?

Israelilaiset palestiinalaisiako?

Kuka on kenen maalla?

kenelle Hamas kuuluu?

Olen ollut Koillis-Lapin erämaamökillä liki kuukauden. =)

Ilman TV:tä, ilman lehtiä, ilman nettiä.

Muut uutiset saa mennä, mutta t´ämä alkoi kiinnostaa

Kommentit (3)

Vierailija

- Kuka pommittaa ja ketä? - Hamas pommittanut vuosia (itsemurhapommitukset) Israelia, nyt Isarel pommittaa Gazaa (jonka alueella Hamas toimii)

Israelilaiset palestiinalaisiako? - Jep

Kuka on kenen maalla? - Israel miehitti Gazan vuosikymmeniä sitten Egyptiltä eli teknisesti Egyptin maalla. Gaza on ollut erikoisalue Israelin sisällä nämä vuosikymmenet (lue= piikkiaidoilla eristetty alue jossa asuvaa palestiinalaisväestöä on kohdeltu kuin karjaa)

kenelle Hamas kuuluu? - ei se tavallaan kenellekään kuulu, on kasa palestiinalaisia joilla on mennyt herne niin pahasti nenuun että eivät enää kestä

Ja mistä kaikki sai oikeastaan alkunsa. Vuonna 1948 YK:n päätöksellä juutalaisille muodostettiin oma valtionsa. Saivat sen hyvityksenä natsi-Saksan julmuuksista ja valtion alue valittiin historiallisista syistä (raamattu). Alueella vuosisatoja asuneet palestiinalaiset pakkosiirrettiin muualle. Myöhemmin Israel hyökkäsi naapurimaidensa kimppuun ja valloitti näiltä Gazan alueen sekä Länsirannan ja rupesi kv. sopimusten vastaisesti sijoittamaan omia siirtokuntia niihin (eli osoittamaan maata oman maansa kansalaisille....palestiinalaisia taas pakkosiirrettiin muualle). Tästä palestiinalaiset tykkäsivät pahasti kyttyrää (osa sotaisemmin ja osa rauhallisemmin) ja palestiinalaisten toteuttaman jatkuvat itsemurhapommitukset Israelin alueella alkoivat. Nyt ollaan sellaisessa koston kierteessä ettei kukaan enää osaa katkaista sitä. Liian monta sukupolvea lapsia on kasvanut sodan keskellä.

Olen ollut Koillis-Lapin erämaamökillä liki kuukauden. =)

Ilman TV:tä, ilman lehtiä, ilman nettiä.

Muut uutiset saa mennä, mutta t´ämä alkoi kiinnostaa

[/quote]

Vierailija

Israelin hyökkäys Gazaan on jatkunut jo lähes kaksi viikkoa. Hyökkäyksellä Israel haluaa lopettaa Gazaa hallitsevan palestiinalaisjärjestö Hamasin raketti-iskut Israeliin.

Uusimmat

Suosituimmat