Jaaha, av:lla pidetään 68-vuotiasta jo todella vanhana ja päivitellään kun

Vierailija

voi vielä asua itsekseen. Sanotaan, että lapsen on aika ymmärtää, että hänen tulee huolehtia vanhuksista eikä odottaa kiiinostusta non dempontuneilta vanhuksilta. Huhhuh. Ajatelkaa nyt vähän, tämän päivän 6-kymppiset ovat hyvinkin nuorekkaita ja viriilejä. Monet julkkiksetkin ovat.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Minun mummini oli 83v ikäisenä vielä 84v kaverinsa kanssa Intian kiertomatkalla 2vkoa (toki Aurinkomatkojen järjestämä). Sitä ennenkin matkusteli joka ikinen vuosi kahdestaan tämän vuotta vanhemman kaverinsa kanssa jossain päin maailmaa.

Mieheni isoisä juoksi maratonin per vuosi aina siihen asti kun täytti 79v.

Joten 68v kuulostaa kyllä tosi nuorelta...

Vierailija

Moni tuonikäinen on tosiaan jo lääkityksellä, liikkuu huonosti, saa sydäreitä, ramppaa sairaalassa. Tiedän parikin tapausta. He ovat nuorempana polttaneet kymmeniä vuosia, vetäneet perjantaikänösiä jne.

Kyllä se siellä (varhais)vanhuudessa sitten kostautuu.

Sitten taas sellaiset joilla on ollut paremmat elintavat, ovat tuossa iässä vielä ihan täydessä terässä.

Nyt olen viime aikoina oikein kiinnittänyt asiaan huomiota, kun äitini on tuota ikäluokkaa. Hän on ollut aina raitis, eikä ole polttanut, mutta eipä ole sitten ollut mitään sairauksiakaan.

Ja olen myös huomannut, että ne lapset/aikuiset, joilla vanhemmat polttavat ja juovat, pitävät ihan normaalina että joku 68v on vanha ja raihnainen ja kalkkis, koska heidän suvussaan on noita viinasta vanhenneita.

Vierailija

mutta ei enää nuorikaan. On ihan turha kuvitella, että 68-vuotias voi kirmata kuin nuori varsa ympäriinsä. Siinä iässä esim. rasitus tuntuu ja pitkään. Lisäksi muisti saattaa reistailla, vaikkei olisi dementiaa, näkö ja kuulo huononee jne. Mieheni vanhemmat ovat kuusissakymmenissään, toinen tekee vielä fyysisesti raskasta työtä, ja toinen on erittäin toimelias eläkeläinen (vetää erilaisia ryhmiä seurakunnassa, opiskelee jne) sekä auttavat lapsiaan paljon mm. lasten hoidossa.

Mutta kyllä heistä jo nyt huomaa, että eivät ole enää yhtä vireitä kuin olivat esim. kuusi vuotta sitten, kun lapsen lapsia alkoi siunaantua. Yökyläilyt verottavat heitä aika tavalla, vaikka mielellään ottavat lapsia luokseen. Papan autolla ajaminen on jo sellaista, etten uskalla antaa lapsia kyytiin. Itse olen kauhusta kankeana, kun joudun hänen kyytiinsä!

Tämän päivän maailmassa kaikkien pitäisi olla hautaan asti nuorekkaita ja viriilejä. Veikkaan että ne julkkiksetkin valittelevat jäsentensä jäykkyyttä puolisoilleen, ja tuon erään vastaajan kahdeksankymppinen matkusteleva mummo on sitä ikäpolvea, jotka ovat oppineet olemaan valittamatta. Niin kuin oma mummoni, joka valittaa pientä mahakipua, kun pitäisi jo ambulanssia tilata... :/

Vierailija

Vaikka olisi 60-vuotiaana vielä lähes täydessä vedossa, voi olla 68-vuotiaana jo petipotilas. Ikääntyvän kunto voi romahtaa vuodessa-parissa täysin. Ja tämä on fakta. Yksilölliset erot ovat erittäin isoja ja ne ovat kiinni eniten geeneistä, ei niinkään elämäntavoista.

Vierailija

60-vuotias perusterve ihminen on hyvin todennäköisesti täysin voimissaan, mutta 70-kymppinen on usein jo monien vaivojen vaivaama. Ja toki tämä on yksilöllistä, geneettistä ja kiinni elämäntavoistakin, mutta on aivan eri asia puhua alle 65-vuotiaasta kuin n. 70-vuotiaasta (tai yli 70-vuotiaasta, jos tällä nyt tuohon "vanhempani ovat itsekkäitä"-ketjuun viitataan; toinen vanhempihan oli jo 72 v.)

Onhan siihen syynsä, että ihmiset siirtyvät pois työelämästäkin n. 65-vuotiaina.

Vierailija

Onhan nykyisin mahdollista jäädä eläkkeellekin vasta 68-vuotiaana ja monet jatkaa senkin jälkeen osa-aikaisina. Itsekin käyn 67-vuotiaan erikoislääkärin vastanotolla.

Toki on aikaisin raihnaantuvia mutta ei kannata unohtaa että suurin osa on kuitenkin tässä iässä sellisessa kunnossa, etteivät elämiseensä mitään kummempia apuja tarvitse.

Vierailija

mikäs se naisten keskimääräinen elinikä oli, jotain 75 yli? En muista, mutta eipä se keskiarvon alla kamalasti ole 68.

Olen kyllä sinänsä samaa mieltä, että monet on tosi virkeitä pitkään, ja kotihoidossa kun on tottunut hengailemaan ysikymppisten kanssa tuntuu kuuskymppiset ihan vauvoilta. :) Mutta on siellä tosissaan nuorempiakin hoidettavia, ja juuri yksi 43-syntynyt tätini on ihan hoidettava dementian takia.

Vierailija

Minun äidinisäni eli 81 vuotiaaksi, äidinäitini taas 91 vuotiaaksi (hänen siskonsa eli isotätini elivät 94 ja 102 vuotiaiksi). Kaikki hyvässä kunnossa kuolemaansa edeltävään vuoteen asti.

Isänisä kuoli 79 vuotiaana ja isänäiti eli 87 vuotiaaksi. Suku silläkin puolella on elänyt yleensä 80 + (tai 90 + vuotiaaksi). Kunto on ruvennut selkeästi heikentymään 3-4 vuotta ennen kuolemaa.

On siis todella vaikeaa ajatella että 68v on jo ihan petipotilas kun itse koen että 68v ikäisellä on noin 20 + vuotta elämää vielä edessä. :)

Vierailija

Lainaus:

mikäs se naisten keskimääräinen elinikä oli, jotain 75 yli? En muista, mutta eipä se keskiarvon alla kamalasti ole 68.

Olen kyllä sinänsä samaa mieltä, että monet on tosi virkeitä pitkään, ja kotihoidossa kun on tottunut hengailemaan ysikymppisten kanssa tuntuu kuuskymppiset ihan vauvoilta. :) Mutta on siellä tosissaan nuorempiakin hoidettavia, ja juuri yksi 43-syntynyt tätini on ihan hoidettava dementian takia.

Vierailija

omakotitalossa, ilman mitään apujuttuja. Ja tunnen naisen, joka vähän yli 50-vuotiaana alkoi dementoitumaan, ja 68-vuotiaana oli jo ihan laitospotilas ja toisten hoidettava. Eli jos jonkun sukulaiset käyttäytyvät 68-vuotiaina kuin vanhukset, ei sille mitään oikein voi.

Vierailija

Etenkin kiertomatkoilla näkee erittäinkin huonokuntoisia ihmisiä, jotka luottavat siihen, että opas huolehtii. On myös tosi yleistä että ikäihminen yliarvioi omat voimansa.

Meidän perhe oli anopin kanssa matkalla, kun hän oli 75-vuotias ja vielä tosi virkeä, emme olleet ennen matkaa huomanneet hänessä mitään raihnaisuuden merkkejä. Mutta niin vain kävi, että mummi ei yllättäen jaksanut kävellä juurikaan, ja kun olimme olleet päiväretkellä bussilla niin seuraavana päivänä hän ei suostunut nousemaan vuoteesta. Samaan tahtiin meni loppuloma: aina jos yhtenä päivänä mummi oli liikkeellä, seuraavana pysyi sängyssä.

Vierailija

Mutta geenejään ei kukaan valitse itse. Eikä varhaisen Alzheimerin taudin geenejä kantavalla tuossa iässä ole mitään 20 vuotta elämää edessä, vaan se alkaa olla sitten siinä.

Lainaus:

On siis todella vaikeaa ajatella että 68v on jo ihan petipotilas kun itse koen että 68v ikäisellä on noin 20 + vuotta elämää vielä edessä. :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat