6-vuotiaan kanssa maailman ympäri

Vierailija

Olen suunnitellut poikani kanssa pidempää 4-5 viikon pituista matkaa "maailman ympäri". Tarkoitus olisi vierailla n.5-6 lomakohteessa, ei siis mitään extremematkailua. Ex-vaimoni vastustaa asiaa vetoamalla lapsen ikään. MItään muuta perustetta en ole häneltä saanut ja näyttää siis siltä ettei homma nyt onnistu. Onko kenelläkään tietoa asiaan liittyvistä näkökulmista tai tutkimuksista tms. joista saisin objektiivista tietoa asian ratkaisemiseksi.

-M

Kommentit (14)

Vierailija

niin miten se matka voisi olla ongelmallinen? Tietysti 6-vuotias saattaa vielä ikävöidä kotiaan, mutta jos on tutun vanhemman kanssa ja on mielenkiintoista tekemistä, ei se varmasti mikään ylitsepääsemätön ongelma ole. Oman 6-vuotiaani lähettäisin ilomielin isänsä kanssa maailman ääriin.

Vierailija

paljon tekemisissä.

Meidän esikoinen kiersi aikoinaan maailman mummin kanssa 8v:nä. Menivät Singaporen kautta mummin siskolle Australiaan kylään ja tulivat USA:n kautta takaisin. Hyvin meni koko 4 viikkoa, suurin ikävä taisi olla minulla.

Vierailija

juuri 6-vuotiaan kanssa viime kesänä kaksi kuukautta: Thaimaa, Indonesia, Australia, Uusi-Seelanti, Usa, Islanti. Kaikissa kohteissa useampi kaupunki. Meillä oli mahtavaa! Käytiin muutama "pakollinen" nähtävyys ja lopun aikaa lokoiltiin ja vietettiin laatuaikaa vailla arjen kiireitä. Uudessa-Seelanissa ja Jenkeissä olimme tuttavien luona muutamassa eri kaupungissa, muut ajat hostelleissa ja hotelleissa. Lapsi oli haltioitunut! Seuraava reissu on jo suunnitteilla ensi kesäksi, tosin vain kolmen maan mittainen, ja Eurooppaan sekin.

Mitään tutkimuksia minulla ei ole tarjota, mutten lähtökohtaisesti ymmärrä, miksei lapsen kanssa voisi matkustaa. Kyllä tuon ikäinen jo nauttii kaikesta uudesta ja ihmeellisestä.

Vierailija

ja syystä. kaikenlaista voi sattua noin pienelle. odota vielä muutama vuosi. nyt kompromissina jokin lyhyempi reissu, esim. kylpylä tai laiva. tai maksa äiti mukaan matkalle, helpompi huolehtia kun 2 aikusta.

Vierailija

Poika on matkustellut koko ikänsä; Euroopassa, Kanariansaarilla ja myös jenkeissä pari kertaa. Laiva ja kylpylävaihe ollaan jo ohitettu. Pisin matkustusaika oli lähes 20 tuntia "ovelta ovelle" ja hyvin meni. Nuorempi lapsi jäisi sitä paitsi äitinsä kanssa Suomeen mutta vuorollaan sitten samanlaiselle reissulle.

Vierailija

Mitä ihmeen "levotonta" tuossa nyt on???

Kai nyt hyvänen 6-vuotias nauttii fiksusti suunnitellusta lomareissusta siinä kuin aikuinenkin, etenkin jos on jo aiemmin hieman matkustellut.

Ainoa mitä tulee tietenkin ottaa huomioon, kuten tuossa yllä on kirjoitettu, on se, ettei tosiaan vie lasta mihinkään extreme-paikkaan. Reppureissut ovat aikuisten juttuja, ja lapsen turvallisuus on kuitenkin se tärkein seikka - matkustetaan sellaisissa paikoissa, joissa esim. on tarpeen tullen hyvää sairaalahoitoa tarjolla.

En tiedä teidän suhteestanne lapsen äidin kanssa tai edes lapsen kanssa, ja voisinkin veikata, että tässä se ongelma on. Jos suhteet kaikkiin kunnossa, ja olette aikuiset normaaleja ihmisiä, niin en näkisi tuossa ongelmia. Toki sen ymmärrän, jos äiti on vaistomaisesti hieman huolestunut, mutta se kuulunee asiaan eikä ymmärrettävästi ihan ensimmäisenä haluaisi olla itse lapsesta pitkään erossa.

Lainaus:

lapsi tarvitsee kodin ja rutiineja, pienemmät ympyrät. odota muutama vuosi.

Vierailija

ekan kerran kaukana ulkomailla, Tunisisassa muistaakseni, joka tuolloin luultavasti oli vielä aika rähjäinen kohde. Muistan vieläkin, kuinka nautin reissusta!

Kuusivuotias on vielä huoleton eikä stressaa turhia, joten lähtekää ihmeessä reissuun, kunhan peruasiat ovat kunnossa.

Matkailu on paras tapa oppia ja ymmärtää maailman asioita sekä tulla suvaitsevaiseksi ihmiseksi.

Vierailija

...ap:han EI tuossa mainitse lainkaan yksityiskohtia, joten et oikein voi sanoa, onko kyseessä lyhyt aika vai ei per kohde. Jos osa kohteista esim. on varsin lähekkäin toisiaan, eikä siirtyminen edellytä lentämistä/vie juuri aikaa, niin eihän tuo aika missään nimessä ole lyhyt. Jos sen sijaan tarkoitus on vaihtaa maata joka kohteen välillä, niin silloin kohteita voikin olla liikaa. Mutta tosiaan noilla tiedoilla emme voi sanoa juuta emmekä jaata.

Vierailija

Vastuullisena vanhempana suunnittelisin reissun luonnollisesti niin ettei käy liian raskaaksi aikaerot ja kokonaismatkustusajat huomioiden. Kohteiden määrä varmaan täsmentyy kun lista on valmis ja sitten karsimaan jos on liikaa. 4-5 päivää minimissään/kohde mutta jos on lähekkäin niin sitten voisi varmaan miettiä myös lyhyempää. Olin juuri molempien lapsteni kanssa Jenkeissä reilun viikon ja hienosti meni sekin vaikka reitillä lennettiin ja välilaskun kanssa.

Vierailija

Mulla ei ole tutkimustietoa, mutta olen itse ollut vähän vastaavalla matkalla kahden alle 6 v:n kanssa ja oikein hyvin meni.

Matkakohteet kannattaa valita niin, ettei kohteissa ole vaarallisia eläimiä (esim. Hawaijin Big Islandilla ei ole lainkaan myrkkykäärmeitä/hämähäkkejä), jolloin pikkumatkaajatkin voivat rauhassa tepastella heinikossa ja hiekalla. Samoin muillakin Tyynen valtameren saarilla oli turvallisia paikkoja, joissa ei ollut esim. borreliaa kantavia punkkeja. Nämä on varmasti sellaisia seikkoja, jotka rauhoittavat kotiin jäävän äidin mieltä. En itse välttämättä lähtisi jonnekin Amazonin rämeelle pikkulasten kanssa.

Kannattaa lisäksi varata riittävästi aikaa kussakin kohteessa, ettei matka mene pelkästään lentokoneessa istumiseksi. Mieluummin niin, että vähemmän kohteita ja niissä pidempi aika. Etenkin jos lähtee maapallon toiselle puolelle, pitää ottaa aikaero huomioon. 12 h aikaero oli meidän lapsille kovin juttu "sopeutua". Lasten kanssa matkaillessa suosittelen myös varaamaan kyllin hyvätasoisen majapaikan: aikuinen voi kyllä reppumatkailla retkeilymajoissa, mutta lapsen kanssa ainakin itse olen mieluummin hyvätasoisessa hotellissa, jossa palvelu pelaa, jos jotakin sattuu. Uskoisin, että tämä myös rauhoittaisi äidin mieltä.

Moni sanoo, että matka näin kauas näin pienten kanssa menee "hukkaan". Mutta kyllä meidän lapset on jutellut paljon tekemistämme reissuista ja muistavat hyvin tarkkaan yksittäiset vesiputoukset, ystävällisen hotellihenkilökunnan, maisemat, uimapaikat jne. Uskon, että reissu toi pääomaa siis myös pikkumatkailijoille.

Hyvää matkaa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat