Erityisoppilaiden vanhempia linjoilla??

Vierailija

Oletteko kertoneet lapselle että hän on erityisoppilas? Lapseni opiskelee normaalissa luokassa mutta sai nyt erityisopetuspäätöksen. Hojks keskustelu edessä ja mietin miten lasta valmistella siihen? En tahtoisi turhia lapselle selittää, koska hällä jo muutenkin itsetunto nollissa koska oppiminen on vaikeaa :( .



Vinkkejä saa antaa, kiitos..

Kommentit (7)

Vierailija

Kiitos!! Meillä lapsella ongelmat johtunee synnytyksen aikaisesta hapenpuutteesta ja hengitysvaikeuksista synnytyksen jälkeen.



Lapselle on jotain puhuttu mutta on ollut jotenkin olo että kuinka paljon kertoa tai ei kertoa...vaikeeta. Luulen että otan kissan pöydälle lapsen kanssa ennen hojksia.



t. ap

Vierailija

ja toinen äiti sanoi minulle, että ihan kuin hänen add-lapsi. Äiti myös kertoi, että pojalle aikanaan oli suuri helpotus, kun kyse olikin sairaudesta ja hänen ei tarvinnut kuvitella olevansa vain tyhmä ja paras oli kai, että add-lapsille on omat oppimisohjeet - ja oppiminenkin hänen kohdalla alkoi sujua.



Niin, omaan palatakseni. Puhuin asiasta tutun lastenlääkärin (en lasten neurologin) kanssa ja hän ei allekirjoittanut epäilystä, puhui mahdollisesta hahmotushäiriöstä, mutta hänen ehkä tärkein viesti oli, ettei lapselle puhuta epäilyistä eikä siten aiheuteta lapselle sairauden tuntua. Meidän tapauksessa tämä oli minusta hyvä päätös. Lapsen oppimiseen meillä on auttanut sitkeys ja mukana pysyminen. Opettajalta kysyin, josko tietää jotain ko diagnoosista, mutta asiaan ei ole palattu.



Teidän tapaukseen sanoisin, että jos lapsi saa tarvitsemansa tuen ilman että diagnoosia kerrotaan lapselle, niin minusta se on ihan ok. Lapselle voi kyllä rehellisesti sanoa, että toiset tarvitsevat enemmän apua ja toiset oppii helposti toisia asioita ja toiset muita, mutta monet joutuu toisissa asioissa tekemään kunnolla töitä.



Jos lapsen itsetynto on nollissa, niin siihen kyllä kannattaa puuttua. Siihen on monia tapoja, mutta juuri se on tärkeää, että lapsi saa kehuja eli että löytyy asia, jota osaa tai josta tykkää tai asia, jossa näet että hän sinnikkäästi puurtaa.



Vielä omaan palatakseni. On ilo huomata, että lapsi on oppinut tekemään työtä. Uskon, että pääsee vielä pitkälle, koska jaksaa pakertaa. Yläasteella oleva sisar on luokan paras, mutta onko menestys niinkään varma jatkossa, koska läksyt vie 15-45min iltapäivästä eli osaamisen eteen ei joudu tekemään - vielä - paljoakaan.

Vierailija

on virallisemman puoleinen tapaaminen, missä varmaan jutellaan aika suoraan lapsen vaikeuksista.



Ota kannustava ote ja mieti ja rohkaise pienistäkin edistysaskelista, katsokaa vaikka kuvia hänen vauva-ajoistaan ja jutelkaa siitä, kuinka hänellä oli aluksi vaikeaa ja kuinka sitkeästi ja sisukkaasti hän alkoi kehittyä siitä ja miten hän oppi kävelemään ja puhumaan ja ajamaan pyörällä jne. Koeta puheissasi luoda hänelle mielikuvaa siitä, että hän on jo oppinut vaikka mitä ja tulee vastakin oppimaan koska hän on selviytyjätyyppiä ja jaksaa ponnistella asian eteen.



t. 3.

Vierailija

ihan normaaliluokalla, tosin niin että kävi matikan ja äidinkielentunnit pienryhmässä, jossa sai yksilöllisempää opetusta.



Nyt lapsi on 6. luokalla ja opiskelee erityisluokalla. Pärjää hyvin ja itsetunto on kohentenut huimasti kun hän onkin huoannut olevansa luokan paras:) Joulutodistuksen keskiarvokin oli yli 8!:)



Meillä ei ole lapselle sen kummemmin selittämällä selitetty mitään, mutta kaikkiin kysymyksiin, joita hän on esittänyt, niin ollaan vastattu rehellisesti. Nuo hojksit ei poikkea mielestäni oikeastaan ihan normaleista "vanhempianvarteista" 8=vanhemmat käyvät juttelemassa opettajan kanssa), muuten kuin että niistä tehdään kirjalliset versiot sekä kouluun että kotiin, joten eipä meillä noita hojksejakaan olla sen kummemmin "mainostettu" vaan lapselle on kerrottu että mennään keskustelemaan opettajan kanssa...ihan niinkuin käytiin normaaliluokalllakin keskustelemassa opettajan kanssa:)



Mielestäni ei siis kannata tehdä asiasta sen vaikeampaa kuin se onkaan, vaan vastata rehellisesti lapsen esittämiin kysymyksiin:)

Vierailija

ihan normaaliluokalla, tosin niin että kävi matikan ja äidinkielentunnit pienryhmässä, jossa sai yksilöllisempää opetusta.



Nyt lapsi on 6. luokalla ja opiskelee erityisluokalla. Pärjää hyvin ja itsetunto on kohentenut huimasti kun hän onkin huoannut olevansa luokan paras:) Joulutodistuksen keskiarvokin oli yli 8!:)



Meillä ei ole lapselle sen kummemmin selittämällä selitetty mitään, mutta kaikkiin kysymyksiin, joita hän on esittänyt, niin ollaan vastattu rehellisesti. Nuo hojksit ei poikkea mielestäni oikeastaan ihan normaleista "vanhempianvarteista" 8=vanhemmat käyvät juttelemassa opettajan kanssa), muuten kuin että niistä tehdään kirjalliset versiot sekä kouluun että kotiin, joten eipä meillä noita hojksejakaan olla sen kummemmin "mainostettu" vaan lapselle on kerrottu että mennään keskustelemaan opettajan kanssa...ihan niinkuin käytiin normaaliluokalllakin keskustelemassa opettajan kanssa:)



Mielestäni ei siis kannata tehdä asiasta sen vaikeampaa kuin se onkaan, vaan vastata rehellisesti lapsen esittämiin kysymyksiin:)

Vierailija

Lapsesi tietää jo, että hänellä on oppimisvaikeuksia. Sen peittely ja siitä vaikeneminen ei paranna itseluottamusta. Sen sijaan se voi parantaa, että otetaan puheeksi, että sinulle on tämä juttu ollut vaikeaa, koska synnyit keskosena ja sait hapenpuutetta tai sinulla on tämä tarkkaavaisuushäiriö tai mikä teidän syynne nyt sitten onkaan. Se ei tarkoita sitä, että olisit huonompi, mutta opit eri tavalla kuin muut ja tarvitset erilaista tukea oppimiseen ja nyt on tarkoitus kokeilla tällaista muutosta niin että saat sitä ja sitä apua ja katsotaan miten se vaikuttaa.



Eli siitä en lähtisi valehtelemaan tai salailemaan, että ongelmia on, koska se on ilmeisesti lapsellasi jo erittäin hyvin tiedossa. Jos teillä on syy oppimisvaikeuksiin niin siitäkin kannattaa puhua, koska pidemmän päälle lapsen itsetunnolle on helpompi suhtautua siihen, että hänellä on tarkkaavuushäiriö tai muu vastaava juttu, kuin että hän vaan on niin surkea eikä ikinä opi mitään. Toisin erityisopetusasiaa esiin mahdollisimman positiivisesti niin että keskitytään siihen mitä hyötyä hänen oppimiseensa voi olla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat