Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mitä SINÄ olet välttänyt raskaana ollessasi?

Vierailija

Minun listani:

- graavikala

- kuumentamaton home- ja tuorejuusto

- alkoholi

- juoksu ja hyppyjä sisältävä jumppa

- erittäin painavien tavaroiden kantaminen

Kommentit (15)

Vierailija

Ainakin näitä:

Listeriariskisiä ruokia

Savustettuja ruokia

Kypsentämättömiä lihoja

Puhdistamattomia/kuorimattomia kasvikunnan tuotteita

Lakritsaa/salmiakkia

Liian rasvaisia tai suolaisia ruokia

Alkoholia ja tupakkaa (tosin en muutenkaan käytä)

Nopeita ja rasittavia liikkeitä

Vatsaa puristavia housuja, vöitä jne

Ja varmaan muitakin juttuja mutta nyt ei tule mieleen.

Aika hyvin olen kuitenkin opetellut suositukset ja yritän noudattaa niitä. Liikkumisen suhteen kuuntelen kehoani..

Vierailija

Kaksi tervettä lasta olen synnyttänyt ilman yhtään keskenmenoa tms.

Olen elänyt ihan normaalia elämää, paitsi että söin ihan liikaa jäätelöä ensimmäistä odottaessani, mutta sinä keväänä tuli niin paljon ihania jäätelöuutuksia. Tosin painoin saman 52kg synnytyksen jälkeen sairaalasta lähtiessämme kuin ennen raskautta, ilmeisesti masuvauva söi kaiken ylimääräisen jätskin.

Vierailija

* alkoholi

* pastöroimattomat tuorejuustot kuumentamattomia

* vakuumipakatut kalat (omasuolaamaa graavilohta olen syönyt)

* turha napostelu

Siinäpä ne mitä tarkoituksellisesti vältin. Raskaita tavaroita ja etenkin henkilöitä tuli aika paljonkin nosteltua. Tupakkaa en polta muutenkaan enkä käy jumpassa (=hypyt), joten niitä ei erityisemmin tarvinnut vältellä. Kolme täysin tervettä lasta olen kantanut ja kaikki raskaudet ovat menneet yli lasketusta ajasta.

Vierailija

Lisäksi kuopuksen loppuraskausaikana vältin raskasta liikuntaa terveydellisistä syistä.

Mitenkään fanaattinen en ole minkään asian suhteen, mutta tervettä järkeä olen käyttänyt sekä ammattilaisten ohjeita noudattanut.

Vierailija

kun muutamat luettelivat että A-vitamiinia pitää välttää, näin ei tosiaan ole, ainoastaan sen liikasaantia (esim runsas maksatuotteiden syönti) A-vitamiini itsessään on erittäin hyödyllinen ihmiselle (luusto ja näkö) siis turha hysteria pois, myös raskaana voi silloin tällöin sipaista leivän päälle maksamakkaraa

Vierailija

- alkoholi (ei ole tehnyt edes mieli, onneksi)

- lääkkeet (paitsi panadol)

- homejuustot (ei ole tehnyt edes tiukkaa, kun en voi sietää tuota muutenkaan)

- kahvia (en juo muutenkaan koskaan)

- salmiakkia, maksaruokia, kalaruokia (en tiedä mitä kalaa ja miten valmistettu), teetä (kaikkia laatuja), marjoja (en tiedä ovatko kotimaisia vai ei) olen syönyt ihan vapaasti, sen kummempia miettimättä. Käytännössä olen elänyt täysin normaalisti, alkoholia lukuunottamatta.

Vierailija

Esikoista odottaessani alkoholi, lääkkeet, tupakka ja A-vitamiini. Kuopuksen synnytin 2kk sitten ja lista olikin kasvanut viidessä vuodessa aika paljon. Eli kuopuksen odotuksen aikana:

- Alkoholi

- Lääkkeet (paitsi parasetamoli)

- Tupakka

- Pehmeät juustot (okei, muutaman kerran sorruin Aura-juustoon, se on vain NIIIN hyvää ja kerran taisin syödä juustokakkua, jossa oli siis tuorejuustoa)

- A-vitamiini (eli lähinnä maksa-tuotteet)

- Kahvin juontia jouduin vähentämään rajustikin..

Vierailija

- alkoholi

- lääkkeet(myös panadolia vain äärimmäiseen tarpeeseen)

- pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot(kuumennettuna olen muutaman kerran syönyt)

- kahvia olen rajoittanut ;korkeintaan 1-2 kuppia päivässä(ei ole kahvia tehnyt mielikään,tullut juotua a 1-3krt/viikko)

- vakuumipakatut kalat (mutta esim.itse graavattua lohta olen syönyt pari kertaa)

-maksaa(maksamakkaraa olen syönyt pikkumääriä muutamia kertoja)

-TURHAA STRESSIÄ,tekee vauvalle huonoa

-urheilun,kotitöiden ja työn yms. kanssa olen tehnyt niin,että kaikki mikä ei satu tai tunnu epämukavalta itsestä on ok

Uusimmat

Suosituimmat