Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitko/oletko ottanut hautajaisiin lapset mukaan?

Vierailija

Jos olet, niin minkä ikäisistä kyse? Miten toimisit, tai olet toiminut? Yleistä käytäntöä ei liene olemassa.

Kommentit (6)

Vierailija

Alaluokkalaiset ja ensimmäiset hautajaiset heille. Parempi että käyvät ensin tällaisen vähän vieraamman ihmisen hautajaisissa kuin ihan lähimmän sukulaisen. Hautajaiset on kaunis ja juhlava tilaisuus, lastenkin hyvä oppia tietämään. Olin tuon ikäisenä itse ollut lukuisissa hautajaisissa ja en saanut mitään traumoja.

Vierailija

että ottaisin lapsen mukaan vaan hänelle läheisen ihmisen hautajaisiin. Eli omille isovanhemmillee, tädeilleeen, sedilleen ym minusta lapsenkin pitää päästä sanomaan hyvästit. Kaukaisemman ihmisen hautajaisiin en lasta ottaisi mukaan.

Itsellä ei ole viime vuosina hautajaisia kohdalle osunut, joten 6- ja 3-vuotiaita ei ole toistaiseksi tarvinnut hautajaisiin viedä.

Vierailija

Ja olen yksivuotiaan ottanutkin pikkuveljensä hautajaisiin. Eihän noin pieni vielä mitään ymmärrä, mutta musta on ihan hyvä kaikenikäisten lasten nähdä mitä hautajaisissa tapahtuu. Kuolema nyt kuitenkin vain kuuluu elämään, ja sen oppiminen ei tee pahaa lapselle.

Vierailija

isovaarinsa hautajaisiin. Olivat silloin 3- ja 4-vuotiaat, eivätkä mitenkään erityisesti asiasta järkyttyneet (ei painajaisia, pelkoja tms.). Toki paljon keskusteltiin aiheesta tuolloin ja sen jälkeenkin jonkin aikaa.

Uusimmat

Suosituimmat