Kuinka pienen vauvan kanssa voi ajatellakaan muuttavansa pysyvästi ulkomaille?

Vierailija

Tilanne tämä: Miehen työ ulkomailla alkaa LA:n tienoilla, mutta aloituspäivää saa luonnollisesti lykättyä tarvittavat 2-4 viikkoa. Mutta pian syntymän jälkeen miehen pitää mennä aloittamaan työnsä, minä joudun tällöin vielä jäämään Suomeen? Minkä ikäisenä lapsi on tarpeeksi vanha matkustamaan esim. lentokoneessa (Eurooppaan) ja minkä ikäisenä kaikki "pakolliset" jälkitarkastukset sun muut on ohi? Kohdemaassa on myös varmasti tarvittaessa neuvolapalvelua saatavilla. Minkä ikäisen kanssa itse lähtisitte miehen perään?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Menisittekin jo vähän aiemmin?

Passin saa tosiaan nykyisin ihan normaalistikin viikossa, ilman sitä ei voi matkustaa. Eli paljoa alle 2-viikkoisen kanssa ei pääse lähtemään. Vaan, meidän perheessä tosiaan tärkein kriteeri olisi se, että koko perhe on yhdessä.

.

Kun noinkin lähelle muutatte, niin pääseehän sieltä käymään vaikka paikan päälläkin Suomessa siinä jälkitarkastuksessa. Siinä on joku aikaraja, muistaakseni se pitää tehdä 12 viikon kuluttua synnytyksestä, mutta vuodon pitää olla loppunut.

Jos siis haluat Suomessa synnyttää, niin mä lähtisin sinne Luxiin ihan niin nopeaan kuin olisi teknisesti mahdollista ja sitten vaikka palaisin 2 kk kuluttua siihen jälkitarkastukseen.

Perheen yhdessäolo olisi kyllä tärkeintä meille.

Vierailija

Ymmärsinkö oikein, että olisitte tulossa tänne Brysseliin? Jos tämä on osoitteena, niin tänne voi kyllä lentää vauvan kanssa ihan yhtä nopeasti, kuin voisit matkustaa jonnekin Suomessa. Gynegologit ja lastenlääkärit on asiantuntevia. Esim. Jette:ssä on Brysselissä tosi hyvä yliopistollinen aikuisten sairaala ja vieressä lastensairaala ja hoitoon pääsee heti jos on tarpeen. Omalääkärit on myös helppoja löytää. Toisin kuin Suomessa täällä pääsee samana päivänä kaikkiin tutkimuksiin, jos on tarvetta!!! Englanniksi sujuu hyvin lääkäriasiat. Muutenkin elämä on ihan tavalllista ja lasten rokotusohjelma on aika samanlainen kuin Suomessa. Kind en Gezin järjestää "neuvolatoimintaa" ekan vuoden aikana, vaikka itse varmasti kävisin mieluummin lastenlääkärillä. Elämä on muutenkin ihan tavallista. Pienen vauvan kanssa olet kuitenkin varmasti ekat viikot enimmäkseen kotosalla, joten tuskin siinä on paljon väliä missä maassa sitä kotona on... Ainoa juttu mikä tulee mieleen, on se, että jos et imetä, niin valmiiksi sekoitettuja korvikkeita ei välttämättä löydä niin helposti, jos ollenkaan.

Vierailija

Itse olen miettinyt sitä sun tätä matkoille lähdettäessä.

Saako sieltä tauteja. onko hygienista., onko rosvoja käymässä kimppuun jne.

Sitten kun mietin että asuuhan nekin ihmiset siellä! Onhan heilläkin lapsia ja vauvoja, miksi ei me voitaisi olla siinä samassa menossa?

Näin ajatellen olen uskaltanut mennä eri maihin, maalaisjärki mukana.

Rokotukset hyväksi, mutta en mene sellaisiin maihin, joihin tarvitaan malariarokotus, jonka sanottiin olevan lapsen paniikkikohtausten aikaansaava, enkä sellaisiin joihin tarvitaan keltakuumerokotus. Eräässä syöpälääkkeessä täytyy mainita jos on saanut keltakuumerokotuksen ja silloin jotenkin huolestuin, mitä se lääkkeeseen tai syöpään vaikuttaa. Perheessämme syöpää muutama vuosi sittten, jolloin luin tästä lääkkeestä...

Hyvää matkaa, jos lähdette.

Vierailija

Mutta kyllä mä varmaan lähtisin mieluummin nopsemmin kuin jäisin odottamaan vaikka jälkitarkastusta.

Jälkitarkstuksen voi tehdä kuka tahansa gynekologi sen jälkeen kun jälkivuoto on loppunut. Se taas voi kestää vaikka 2-8 viikkoa. Sen sijaan mun mielestä (ja varmasti lapsen isästäkin) olisi ihan kamalaa jos lapsen isä ei olisi samassa kodissa lapsen kanssa, joten mä kyllä lähtisin vaikka suurin piirtein suoraan sairaalasta. Euroopan lennot nyt kestää 3-4 tuntia ja koneessa sentään istutaan pehmeällä istuimella. Ja voihan sen uimarenkaan ottaa mukaan.

Monessa maassahan ei ole Suomen kaltaista neuvolajärjestelmää, vaan oma lääkäri ja terveydenhoitaja tulee kotiin käymään, joten siinä suhteessa palvelut ovat osin parempia.

Tietysti sitten jos synnytyksessä menee hommat pieleen tai lapsella on jotain sairautta, niin sitten asia uudelleen harkintaan.

Kantsii varmistaa, että miehen työsopimus kattaa terveydenhuollon ja vakuutukset kaikille perheenjäsenille.

Vierailija

Mieheni oli lahatetty tyontekija. Pysyimme suomen sosiaaliturvassa. Eli saimme ihan normaalit neuvalapalvelut Suomesta.

Aitiysrahan saat normaalisti mutta kotihoidontuesta en tieda, itse en saanut mutta kaytannot saattavat olla muuttuneet... Siina on joku sellainen juttu, etta kotihoidontuki on kuntakohtainen ja sitten muistaakseni riippuu siitakin, asutko EU-maassa vai et!

Vierailija

kyllähän vastasyntynyt neuvolapalveluita ym saa kaikkialla euroopassa vähintäänkin yksityiseltä lääkäriltä (varsinaista neuvolaa ei monessakaan maassa ole).

Yksi kaverini muutti Brysseliin 9 viikkoisen vauvan kanssa ja kaikki meni hienosti. Ehkä sen ensimmäisen 6 viikkoa kannattaa olla suomessa jotta saa oman jälkitarkastuksen hoidettua tutussa paikassa.

Vierailija

Lainaus:

Jos sinulla on jotain kysyttavaa, vastaan mielellani.

Pärjäsitkö Unkarissa englannilla? Oliko lastenlääkäri-/neuvolatoiminta siellä ihan pätevää/kattavaa? Löysitkö pian muita samassa tilanteessa olevia (ulkomaalaisia pienten lasten äitejä / muuten mukavaa vertaistukiryhmää)? Oliko mies koko ajan rinnallasi, vai jo uudessa kotimaassa? Apua, nyt mua rupee jännittämään. :)

Vierailija

jo tosi pieni vauva voi matkustaa. ehka sun kannattaa kuitenkin jattaa jonkin verran aikaa siihen ensi alkuun etta toivut synnytyksesta ja paaset vauvan kanssa alkuun. vauva on tietty helpompi vieda tuttuun neuvolaan ihan alkuun kuin alkaa etsia uuden asuinmaan systeemia, lastenlaakaria sun muuta maasta riippuen, ehka mies voiskin valmiiksi katsella etta miten kaikki sujuu uudessa kotikaupungissa. en nyt osaa mitaan tarkkaa ikaa sanoa mutta aika nopsaan varmaan kuitenkin lahtisin miehen peraan etta saisin olla miehen kanssa. ehka joku 1 kuukausi ?

Vierailija

Mikä lastenlääkäritoiminnassa oli huonoa?

Missäpäin Unkaria asutte/asuitte?

Entä yksityiset lastenlääkärit?

Uskaltaako Unkariin lasten kanssa muuttaa?

Lainaus:

Pärjäsitkö Unkarissa englannilla? Oliko lastenlääkäri-/neuvolatoiminta siellä ihan pätevää/kattavaa? Löysitkö pian muita samassa tilanteessa olevia (ulkomaalaisia pienten lasten äitejä / muuten mukavaa vertaistukiryhmää)? Oliko mies koko ajan rinnallasi, vai jo uudessa kotimaassa? Apua, nyt mua rupee jännittämään. :)

Unkarissa ei parjaa englannilla kovinkaan hyvin... Jouduin hieman opettelmaan kielta ja miehen firmasta mulla oli yksi sihteeri apuihmisena, jolle saatoin "hatatilanteessa" soittaa ja pyytaa tulkkausapua. Ulkomailla asioilla on tapana jarjestya. Ala turhaa jannita!

Lastenlaakaritoiminta ei Unkarissa ollut patevaa, mutta onnkesi lentomatka Suomeen on niin lyhyt, etta kavimme paasaantoisesti kaikki neuvolat ja rokotukset SUomessa. Uskoisin, etta Brysselin suunnalla tms. "lansimaissa" vastaavaa ongelmaa ei ole.

Loysin hyvin nipeasti suomalaisia vastaavassa tilanteessa olevia. SUomalaisia on valtavasti joka puolella maailmaa, erityisesti Euroopassa, samassa tilanteessa olevia loytyy kylla. Otat vaan yhteyttaa esim. Expatriumiin, yahoogroups expatmoms tai tulevassa maassasi mahdollisesti olevaan suomalaiseen seurakuntaan tai SUomen suurlahetystoon, noin niinkuin alkajaisiksi.

Mies oli suudessa kotimaassa mutta ehti onnkesi synnytykseen kotiin. Jos aiotte muuttaa koko kodin (kalusteet) varatkaa "taydellinen" muutto, pakkaajat yms. jotta voit itse keskittya vauvan hoitamiseen ja imettamiseen ja muut hoitavat muuton!

Kysy lisaa!

[/quote]

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat