Pitäisköhän lähteä päivystykseen näyttämään tätä polvea?

Vierailija

Käytiin äsken koko perheen voimin luistelemassa läheisen yläasteen pihalla (tai minä vaan katselin taaperon kanssa, kun muut luisteli). Käveltiin tuonne ja matkaa on n. 2 kilsaa. Kävellessä polvea alkoi taas koskemaan tuosta sisäsyrjästä, ihan kuin nivelsiteissä olisi jotain häikkää. Ja tuossa on kosketusarka kohta. Loukkasin tuon eilen, kun astuin liukkaaseen kohtaan ja meinasin kaatua pepulleen, mutta onneksi en kaatunut. Mutta tuo jalka jotenkin taittui polvesta "väärinpäin" (mulla on yliliikkuvat nivelet) ja sen jälkeen tuota sattui ihan perhanan paljon vähän aikaa ja käveleminen sattui vähän aikaa. Sitten helpotti.

Kommentit (3)

Vierailija

Voi olla pieni nivelsidevenähdys tai kierukkavamma, joka voi olla vanhakin, äkkinitkaus sitä vaan pahentaa hetkellisesti. Jos polvi vaivaa säännöllisesti (lukkiutuu, naksuu, kipuilee, turvottelee), hakeudu normaalille ajanvarausvastaanotolle. Jos ei taas normaalistijööb haittaa mitenkään isommin tai vaivaa vain ajoittain, ei sille mitään tehdäkään, joten ei kannata aikaa edes varata. Kannattaa jumpata nelipäinen reisilihas kuntoon, se tukee polviniveltä, hyvä lihaskunto ja koordinaatio suojaavat myös yliliikkuvia, löysiä niveliä vammoilta ja kulumilta.

Päivystystapauksia on vain murtumat, sijoiltaanmenot, verinen lukkopolvi (eli polvinivel täynnä verta, ei saa suoristettua) johon liittyy yleensä pahat nivelside- tai kierukkavammat esim. urheiluvammojen tms. seurauksena, isot haavat tai vammat, joissa yhteys niveleen. Käytännössä jos jalalla voi varata ja kävellä jotenkuten, ei kyseessä ole päivystysasia.

t. lääkäri

Vierailija

mutta arkena sit lääkäriin, kuvaavat ja jos ei ala antautuun niin leikkaukseen

Mä käväsin vasta polvileikkauksessa, ei tääkään hääviä oo... mut onneks pystyy kohta taas tanssiin ja hölkkään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat