Ikuisuuskysymys: Voisitko jättää 5-vuotiaan 10-vuotiaan hoitoon

Vierailija

puoleksi tunniksi?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Välissä on myös 7-v, joka myös kotona.

Kyseessä aamu ja mies vie minut töihin ja palaa takaisin. Matkaan menee edestakaisin korkeintaan puolituntia.

-ap

Vierailija

Ja eilen kysäisin yhdeltä tutulta äidiltä jolla lapsi koulun eskarissa jonne meidänkin poika menee syksyllä niin sama sääntö sielläkin on. Tosin kuulema useimmat tuovat autolla ja jättävät parkkikselle josta lapset itse menevät sisälle. Eli ei viedä lapsia sisään eikä siinä ole ketään suorastaan katsomassa kuka sen lapsen tuo. Siksipä mietin josko kysyisin voiko poika kulkea siskonsa kanssa joka kulkee kuitenkin kouluun saman matkan samaan aikaan. Tosin mietin kyllä tuota että uskaltaako jättää kulkemista siskon vastuulle vaikka lupa tähän tulisikin. Toinen vaihtoehto on että vien autolla aina kun auto on käytössä mutta tässä se huono puoli että tottuu matkan kulkemaan autolla ja sitten kun koulu alkaa on hankalampi varmasti tottua kävelemään kun on vuoden päässyt autokyydillä.

Vierailija

Mitä jos jotain tapahtuu? Ei 10v osaa vielä toimia hätätilanteessa loogisesti, jos ei aina aikuisetkaan.

Liikaa vastuuta mun mielestä.

Vierailija

Lainaus:

Kai nyt sisällä selvii hengissä jos isompi vielä vähän kattoo perään.

Mun mielestä ton ikäisten päähänpistoihin ei voi luottaa. Tai siihen, että se 5 v (rauhallinenkaan tapaus) tottelee sitä 10v. isosiskoaan/veljeään. Mielestäni on myös väärin laittaa 10 v:n harteille vastuu 5v:n houtamisesta. Oli aika vaikka kuinka lyhyt.

Mites sit suu pantais jos eivät pärjäisikään?

Vierailija

pari kertaa oon jättänyt, kun oon itse ollut hakemassa yhtä sisaruksista kaveriltaan alle 5 km päästä synttäreiltä. Katsoivat töllöä koko ajan ja puhelin oli lähistöllä, jos oli tarvetta.

Vierailija

silloin tällöin 5 vuotiaan poikani 11 v. sisaren kanssa esim kauppareissun ajaksi. Hyvin on mennyt ja puhelimen päässä ovat jos jotain sattuisi.

Vierailija

Meillä on ollut pieniä hetkiä 9v ja kohta 5v lapset kotona keskenään.

Max puoli tuntia.

Toki riippuu lapsistakin.

Meillä molemmat rauhallisia tapauksia.

Vierailija

keskenään. Itse varmaan tunnet lapsesi parhaiten. Meillä poika 9v ja tytöt 6 ja 7 vuotiaat, ovat viikottain keskenään kotona kun käydään miehen kanssa lenkillä yms, mitään ongelmia ei ole ollut. Myös tytöt olleet keskenään kotona tunnin pätkiä. Ekaluokkalainen joutuu jo jokatapauksessa olemaan aamuisin pisimmillään parikin tuntia yksin kotona jos koulu alkaa vasta kymmeneltä, sitä ei tunnu kukaan ihmettelevän. Täällä ei tokaluokkalaisille ole enää iltapäiväkerhoja, eli viimeistään sittenhän nuo jo joutuvat olemaan iltapäivisinkin 4-5 tuntia yksin kotona joka päivä.

Vierailija

toki riippuu lapsesta, mutta jos on vastuuntuntoinen isosisko, kuten ap:lla. Meillä tyttö on 3 vuotiaasta saakka käynyt 8 vuotta vanhemman serkkunsa kanssa kaupassakin karkkiostoksilla, ja hyvin on mennyt (kauppa on lähellä ja reitti turvallinen) ja tuon serkun hoitoon jättäisin pidemmäksikin aikaa, sen verran fiksu tyttö on (ja meidän tyttö jumaloi häntä:). Voisin jättää meidän 1-vuotiaammekin jo hetkeksi hänen kanssaan. Ja olen kuvitellut olevani varovainen äiti....enpä taida sittenkään olla... mutta tervejärkinen kylläkin:)

Vierailija

Missä itse olisit? Mikä kellonaika?

Luultavasti joo voisin jättää jos kyse sisaruksista, ajankohta olisi keskellä päivää ja itse olisin jossain suht. lähistöllä kuitenkin (tyyliin 10min kotoa) jos jotain sattuu.

Vierailija

Muksut autoon vaan ja äitiä viemään töihin.

Entä jos miehelles tapahtuu jotain kun tulee kotiin? Ei tarvi olla edes sen vakavampaa kuin renkaan puhkeaminen, pieni peltikolari, ojaan ajo yms.

Ja nyt joku sanoo, että lapsien on turvallisempi olla kotona kuin autossa joka suistuu ojaan =)

Liian pieniä vastuunkantajia. Monissa maissa tulis sossu ovelle, jos jättää tuon ikäiset keskenään. Mutta suomalaiset lapset ovat niiiiiin omatoimisia, että kyllähän heidän jo pitää tuossa iässä yksin pärjätä.

Meillä ei ole myöskään ihan pienet koululaiset iltapäiviä yksin, mutta se on jo toinen aihe.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat