Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tämä kastamis/nimeämis-juttu nyt oikein menee kun ollaan erottu kirkosta?

Vierailija

Eli ensimmäisen lapsen synnyttyä kuuluttiin vielä kirkkoon ja hänet on normaalisti kastettu luterilaiseen tapaan. Muutamia vuosia sitten minä ja avomieheni erosimme kirkosta ja nyt toinen lapsi tulossa ja minua askarruttaa nyt tuleva nimen antaminen.

Jostakin olen muistan kuulleeni että jokainen syntynyt lapsi on tervetullut seurakunnan jäseneksi, myös silloin vaikka vanhemmat eivät enää kuulu kirkkoon? Olenko ihan hakoteillä?

Esikoinen kuuluu tietysti kirkkoon normaalisti ja hän saa isompana päättää itse mitä mieltä asiasta on. Onnistuuko tämä järjestely myös syntyvän sisaren kohdalla, onko tietoa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Lainaus:

Ihmeellinen ajattelumalli kyllä kaikenkaikkiaan että lapsi kastettaisiin mutta vanhemmat eivät olisi kirkon jäseniä.

Ja oman kasteeni olen jo saanut...

Vierailija

Niinkuin sanottu jo, toisen vanhemmista on kuuluttava kirkkoon. Tuntuu aika ristiriitaiselta ajatukselta että vanhemmat eroavat kirkosta mutta haluaisivat kuitenkin kastaa lapsensa... Meillä on vietty nk nimiäisiä varmaankin aika samalla porukalla kuin jos olisi ristiäiset, isona sitten saavat liittyä mihin lystäävät jos sen tarpeelliseksi tuntevat. Tietysti jos toisella lapsella on kummit voisi olla nimiäisissä mukava nimetä toisellekin lapselle tärkeät aikuiset, ei sitten isompana tunnu epäreilulta.

Vierailija

voi kastaa. pidä lapselle nimiäisjuhlat. kivempi tapa ilmoittaa lapsen nimestä sukulaislle kuin vaikka pelkkä tekstiviesti. käy pro seremonioiden sivuilla. sieltä saat kivat kummitodistukset, nimenanto todistuksen ja vaikka puhujan jos haluat.

miksi edes haluaisit liittää lapsen kirkkoon jos te ette kirkkoon kuulu. ristiäisissä ei lapsella anneta nimeä vaan lapsi liitetään kirkkoon

Vierailija

Jos vanhemmista vain äiti kuuluu kirkkoon saa hän päättää ristiriitatilanteessa lapsen kuulumisen kirkkoon tai ei. Vanhanaikaista mutta näin se on.

Eli jos haluatte lapsenne kastettavaksi niin sitten jommalle kummalle tai kummallekin lakki kouraan ja liitytte uudelleen kirkkoon. Tai sitten teette niinpäin että lasta ei kasteta ja hän saa sitten isompana päättää itse mitä haluaa (liittyykö kirkkoon vai ei). Jää sitten vaille ripareita jne mutta so what?

Ihmeellinen ajattelumalli kyllä kaikenkaikkiaan että lapsi kastettaisiin mutta vanhemmat eivät olisi kirkon jäseniä.

Vierailija

Toisen vanhemman tulee olla kirkon jäsen, jotta lapsi voidaan kastaa.

Toivottavasti ei tule heti ensimmäisenä ehdotusta, että voithan liittyä kirkkoon kasteen ajaksi ja erota heti ristiäisten jälkeen. Saavat sitten lapset isona päättää sitoutuvatko on vai off vai on-off.

Vierailija

Miksi kastoitte esikoisen? Miksi erositte kirkosta? Miksi haluatte kastaa toisen lapsenne, vaikka olette eronneet kirkosta?

Ei nimenanto kastetta edellytä. Ilmoitatte nimen maistraattiin ja alatte kutsumaan lasta sillä nimellä tai tarjoatte jossakin vaiheessa kinuskikakkua ja kahvia vieraille vauvan ja hänen hienon nimensä kunniaksi.

Kasteessa liitytään kristillisen seurakunnan jäseneksi.

Vierailija

ei tarvita juhlia, ei kummeja eikä kastamisia tai nimiäisiä. Ilmotat vain lapsen nimen. helppoa ja yksinkertaista.

Etkö ajatellut nenääsi pidemmälle erotessasi kirkosta. ???

Kaste kuitenkin sinulle tärkeä

Vierailija

Ainakin täällä pääsee seurakunnan kaikkiin kerhoihin, jos haluaa. Tosin en kyllä ikinä laittais lapsiani sinne, eivätkä ole kyllä halunneetkaan. Esikoinen lähestyy ripari-ikää ja on jo nyt ilmoittanut ettei takuuvarmasti mene riparille. Menkööt vaikka prometheus-leirille tai jollekin muulle kivalle leirille, jos haluaa. Pidetään sitten juhlat nuoruuden kunniaksi.

Me ollaan useammankin lapsen kummeja, vaikka ei kuulutakaan kirkkoon. Tietenkään meillä ei ole mitään kummikirjaa, mutta mitäpä me sillä tehtäiskään. Meidän lapsilla oli aikoinaan nimiäiset ja meillä itsellä pakanahäät. Mihinkään en ole vielä tähän ikään mennessä kirkkoa tarvinnut. Ja rahaa on tosiaan säästynyt...

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

No vieläkin kummallisempi ajattelumalli. Mutta jos et kerran kirkkoa katso itse tarvitsevasi, niin miksi tarvitsisit sitä lapsellesi? Voithan aina kastaa lapsen vaikka itse, jos pidät sitä tärkeänä että lapsi saa vettä päähänsä. Ei muuta kuin isälle lapsi syliin ja vettä päähän, ja lausut mitä sanoja sitten haluatkaan lausua tuota rituaalia toimittaessasi. Tuskin sillä sen ihmeempiä vaikutuksia on papinkaan suorittamana, ja miksi tarvitsisit pappia jos et kerran usko tarvitsevasi kirkkoa mihinkään muutenkaan. Miksi edes kysyt asiaa täällä, sinähän tunnut olevan aika sinut oman uskosi kanssa... NOT :D

Oikeesti, minusta on aika huvittavaa, että ihminen pitää tärkeänä sitä että on itse saanut kasteen, sitten eroaa kirkosta koska "ei katso tarvitsevansa" kirkon palveluksia, ja kuitenkin pitää tärkeänä että lapsi saisi kasteen. Tuntuu siltä että taitaa olla aika hukassa oman katsomuksensa kanssa, että uskooko vaiko ei, ja jos uskoo, niin mihin - ja mitä apukeinoja (kirkko, kaste, pappi?) tarvitsee sen uskon elossapitämiseksi. Ehkä syvällinen pohdinta oman vakaumuksen selvittämiseksi saattaisi olla tarpeen... :)

Vierailija

kuten moni muukin on täällä informoinut, et voi kastaa lastasi jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon. Kannattaisiko miettiä etukäteen seurauksia, jos yhtäkkisessä "eroan kirkosta" puuskassa käy netissä eroamasa kirkosta kirkollisverojen säästämisen huumassa.

ET voi kastaa lastasi.

ET voi mennä kirkon perhekerhoon.

ET voi laittaa lapsiasi kirkon päiväkerhoon.

ET voi itse toimia kummina ystäväsi lapselle.

ET voi laittaa nuortasi seurakunnan (puoli-ilmaiselle) lasketteluretkelle.

ET voi laittaa nuortasi riparille kaikkien kaveriensa kanssa.

TOKI kannattaa säästää sen kirkollisveron verran...

Vierailija

Lainaus:

ET voi kastaa lastasi.

ET voi mennä kirkon perhekerhoon.

ET voi laittaa lapsiasi kirkon päiväkerhoon.

ET voi itse toimia kummina ystäväsi lapselle.

ET voi laittaa nuortasi seurakunnan (puoli-ilmaiselle) lasketteluretkelle.

ET voi laittaa nuortasi riparille kaikkien kaveriensa kanssa....

....meidät on jo vihitty ja lapset kastettu joten mihin mä tarviin enää kirkkoa ja siihen kuulumista. Seurakunnat pitävät myös usein iltapäiväkerhoja ykkös- ja kakkosluokkalaisille. Niihinkin pääsee vain kirkon jäsenten lapset (jotka tietty on myös kastettu).

Vierailija

Että voi taas ihmisillä olla typeriä huolen aiheita! Jos jäi peruskoulun uskontotunnin ihan perusteetkin väliin, niin kerrataan nyt vielä, että kasteessa lapsi kastetaan kristilliseen uskoon. Nimen antaminen on täysin eri asia.

Anteeksi vain, mutta tämä on taas näitä samoja, jotka liittyvät kirkkoon vain jotta pääsevät kirkossa naimisiin. Jotain kunnioitusta!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

No vieläkin kummallisempi ajattelumalli. Mutta jos et kerran kirkkoa katso itse tarvitsevasi, niin miksi tarvitsisit sitä lapsellesi? Voithan aina kastaa lapsen vaikka itse, jos pidät sitä tärkeänä että lapsi saa vettä päähänsä. Ei muuta kuin isälle lapsi syliin ja vettä päähän, ja lausut mitä sanoja sitten haluatkaan lausua tuota rituaalia toimittaessasi. Tuskin sillä sen ihmeempiä vaikutuksia on papinkaan suorittamana, ja miksi tarvitsisit pappia jos et kerran usko tarvitsevasi kirkkoa mihinkään muutenkaan. Miksi edes kysyt asiaa täällä, sinähän tunnut olevan aika sinut oman uskosi kanssa... NOT :D

En siis sanonut, etten tarvitse kirkon palveluksia vaan etten tarvi kirkkoa oman uskoni vahvistamiseen. Lapset saavat uskonnollisen kasvatuksen kotona, mutta en katso olevani oikeutettu erottamaan heitä kirkosta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat