Miten eroon iltasyöpötteöystä ja lihomiskierteestä?

Vierailija

Vaaka näyttää jo 103 kg, pituutta 169 cm. Viimeisen vuoden aikana tullut 10 kg, 12 vuoden hidas painonnousu on yhteensä 30 kg.

Lapset ovat nyt 4 v ja 3 v, sekä kymmenvuotias kehitysvammainen, ihan tavanhelppo down mutta ei sen kanssa voi ulkoilla. Kolmevuotiaalla melko vaikeahoitoinen astma, joka näin syksyisin on aivan kamalana, yöt ovat levottomia ja päivät raskaista. Taistelemme miehen kanssa jatkuvan väsymyksen kanssa, mikä minulla näkyy alkuiltojen (joskus myöhäisiltaan ja jopa yöhän jatkuvana) kaiken mahdollisen purtavan mussuttamisena. Aloitin työtsyksyllä ja sen aloittamisesta paino on noussut räjähtämällä, ehkä kahdeksan kiloa.

En vain jaksa mitään sille, että kun kotityöt ja lastenhoito on aina pakko tehdä enkä pääse harrastamaan tai edes ulkoilemaan kunnolla, niin sitten minä syön. On minulla sentään jotain omaa - tuo työ - mutta eipä siitäkään ollut ratkaisemaan ongemiani. Mies ei jaksa herätä aamuisin, jotta pääsisi ihmisten ajoissa kotiin, joten tulee vasta 17.30 - 18.00. Kello 19 aloitellaan iltatoimia ja niissä tarvitaan meitä molempia viimeistään 19.30 alkaen.

On selvää että näin ei voi jatkua. Mitä minä teen? Onko minun vaan ilmoitettava miehelle, että nyt juttu on niin että MINUN hyvinvointini menee aika monen asian edelle ja otettava itselleni tuo 17.30 - 19.30 välinen aika, vaikka talo hukkuisi paskaan ja huutaviin lapsiin. Saako niin tehdä :) Edes kolme kertaa viikossa?

Kommentit (2)

Vierailija

oma terveytesi on vaarassa, ja sitä kautta koko perheen.

Ensinnäkin tarvitsette apua: oletko puhunut neuvolassa yms. tilanteesta? Kunnasta riippuen voisitte saada kodinhoitajan apua, joka keventäisi taakkaasi edes vähän. Kannattaa kysyä.

Toisekseen, onko astmaa sairastavan lääkitys kunnossa?

Jos saisitte yöt nukuttua, jaksaisi miehesi mennä ajoissa töihin, tulisi ajoissa kotiin ja sinulle JA hänelle jäisi aikaa edes 1/2 h joka toinen ilta ulkoiluun yms. omaan aikaan.

Oikeasti kuulostaa liian rankalle, hae teille apua ja tukea!

Vierailija

vaikeuttaa sinun lähtöäsi lenkille? Mene viikonloppuna aamulenkille. Urheiletko perheen kanssa? Kai sinun down voi esim uida? Ei ne pyykit siellä romahda jos käyt puolen tunnin kävelyllä. Jaksat paljon paremmin sen jälkeen.

Oletko harrastanut mitään? Onko sinulla koskaan aikaa lähteä esim kauppaan? Samalla tavalla järjestät aikaa sille lenkille.

Ja jos saamattomuutesi on masennusta, niin silti lähde 2 kertaa vähintään sille puolen tunnin lenkille, ja käy hoitamassa itsesi kuntoon.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat