Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maidoton&viljaton iltapala - vinkkejä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä maito ja vilja-allerginen kohta 1v ja alkaa mulla olla ideat vähissä mitä antaa ruuaksi... Tai siis lähinnä aamu- iltapalaksi olisi kiva antaa jotain hedelmäsosetta tukevampaa. Eli käytössä kaikki muut ruoka-aineet paitsi maito ja viljat, edes riisi tai maissi ei käy. Nykysellään siis syö aamulla hedelmäsosetta, päivällä lihaa, iltapvllä hedelmää, illalla taas liharuokaa ja sitten illalla vaihtelevasti jotain noista riippuen mitä päivällä on mennyt minkäkin verran. Jotain mahdollisimman täyttävää mielelläni tarjoaisin etenkin illalla.



Maustamatonta soijajugurttia (alpro soya) meinasin ensin antaa mutta siinä on suolaa niin jäi antamatta - haitanneeko sitten..? Niitä maustettujahan ei edes voi näin pienelle antaa.. Vai onko sellaisia missä ei olisi niitä lisättyjä vitamiineja?



Voikohan kuivahedelmiä antaa näin pienelle?



Kaikki ideat ja vinkit tervetulleita!

Kommentit (6)

Vierailija

Kirjoitin eilen pitkän vastauksen, mutta sitten tää sivu taas kaatui.



Helmisuurimoita mä olisin ehdottanut myöskin, kantsii tosiaan se maidottomuus kyllä tarkistaa. Perusraaka-aine on peruna. Niitä saa ihan tavallisista ruokakaupoista.



Mutta sitten muita vinkkejä:

Linssit: linssit ovat melko mauttomia, mutta sisältävät sekä kuitua että proteiinia, joten niillä pysyy nälkä poissa. Niitä voisi sekoittaa ihan niihin hedelmäsoseisiin.



Quinoa: on etelä-amerikkalainen ruokokasvi, ja sitä käytetään gluteenittomassa ruokavaliossa. Se on myös helppo käsitellä (10 min keitto). Edelleen melko vähämakuinen. Quinoaa saa ainakin joistain K-marketeista ja luontaistuotekaupoista.



Sitten edelleen teff-jauhot. Tää on joku afrikkalainen kasvi, josta tehdään jauhoja. Niistä voisi tehdä vellin. Teff-jauhoja saa ainakin city-marketeista.



Teff-jauhot ja quinoa eivät ole kovin halpoja, tosin hyvin riittoisia. Linssit taas ovat halpoja.



Jos jotain haluaisi leipoa (leipää, rieskaa), niin noista teff-jauhoista. Samoin 1-vuotiaallehan voi käyttää jo pähkinää. Mantelijauhe on ravintopitoista, joskin kallista. Sitä voisi lisätä leipomuksiin.



Käyvätkö hirssi ja tattari?



Lapsihan ei tiedä makuyhdistelmistä, joten mä yhdistäisin niihin hedelmäsoseisiin mahaa täyttäviä aineksia myöskin. Bataattia ja omenaa voi esimerkiksi sekoittaa hyvin.



Toivottavasti näistä on apua.

Vierailija

Tietoni perustuvat wikipediaan, jossa sanotaan,



Kvinoa eli kinua (Chenopodium quinoa, engl. quinoa) on eteläamerikkalainen hiilihydraattipitoinen ruokakasvi. Se ei ole heinäkasvi kuten viljat, mutta sitä käytetään ruoanvalmistuksessa viljojen tapaan. Sen lehtiä voidaan syödä lehtivihanneksen tapaan. Kvinoan tunnetuimpia sukulaisia ovat jauhosavikka, punajuuri ja pinaatti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kvinoa



Tarkista nyt vielä teitä hoitavilta ihmisiltä, mutta quinoa olisi kyllä sikäli kiva, koska se tosiaan on aika ravinteikasta.



Teffistä sanotaankin, että se on viljakasvi, joten se taitaa olla sitten kielletyllä listalla..



No, linssit on hernekasvi, joten sitä nyt ainakin voi käyttää. Hernerouhe voisi olla myös yksi mahdollisuus.



Etnisistä kaupoista saisi myös varmaan kikhernejauhoa (gram flour) ja kai siitäkin jonkun puuron saisi aikaan. Toki voi ostaa kuivattuja kikherneitä ja tehdä niistä vaikka muhennosta.

Vierailija

Avokadoa voisi kokeilla. Toinen ruokaisa hedelmä on banaani.



On olemassa myös Helmi-suurimoita, joista voi tehdä perunapuuroa. Puuron voisi tehdä soija"maitoon" tai hätätapauksessa veteen. Ehkäpä jonkinlaisen rieskankin voisi saada aikaiseksi...



Entäs kananmuna, esim. keitettynä?



Soijajogurtista: ei kai pieni määrä suolaa haittaa. Monipuolinen ruokavalio tulisi tässä mun mielestä ensin. Soijatuotteista voi myös kysyä suoraan valmistajalta, että sopivatko 1-vuotiaalle.



Tsemppiä! Meillä allergiat hävisivät esikoiselta kahteen ikävuoteen mennessä.

Vierailija

Mä olen antanut paljon pienemmällekin. Meille tuli tänä vuonna tosi happamia omenoita, joten olen lisännyt omenasoseisiin kuivattuja aprikooseja tai luumuja taittamaan happamuutta. Muistaakseni tein niin, että liotin ensin niitä jonkin aikaa ja sitten kiehautin ja sauvasekoittimella sileäksi.

Vierailija

että meinaatko etteivät nuo quinoa ja teff olisikaan viljoja..? Mulle jäi sellainen mielikuva että olisivat ja siksi meidän pitäisi myös niitä kokeilla samaan tapaan kuin muitakin viljoja.

Vierailija

Oma pää ihan lukossa kun yrittää jotain miettiä...Tosin niin oli kyllä ravitsemusterapeutillakin jolla käytiin.. Sieltä kovasti kuvittelin apua löytyvän mutta eipäs kuitenkaan.



Hirssi ja tattarikin meillä pannassa, quinoa yms vielä kokeilematta joten toivoa on! :)



Ja tosiaan äärettömän vähän taitaa sitä suolaa siinä soijajugurtissa olla kun nyt uudestaan katsoin. Annetaanhan sitä leipääkin jo paljon nuoremmillekin ja suolaahan on siinäkin. Täytyy laittaa jugurtti kokeiluun!



Näillä jo hienosti eteenpäin! :)

Uusimmat

Suosituimmat