Lahjoitetut munasolut

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

olemme olleet ivf-hoidossa ja omia munasoluja ei olla saatu. siirtoon saakka. ikää jo kohta 37, mutta vielä haluaisin lapsen. osaisiko joku kertoa luovutetuista munasoluista, oletteko olleet hoidoissa, miten menetellään? kiitos, jos joku ehtii vastata..

Kommentit (2)

Vierailija

Hei.

Sinulla alkaa tosiaan tuota ikää jo olemaan sen verran, että sinun olisi hyvä päästä hoitoihin mahdollisimman pikaisesti. Lahjamunasolu hoidoissa on se ihana puoli, että voit tulla raskaaksi ja kantaa ja synnyttää lapsen ihanien munasolun luovuttajien avulla.

Munasolun luovutus hoitojahan tekee vain muutamat yksityiset klinikat Suomessa. Väestöliitto taitaa olla halvin paikka. Sinne munasolunjonotus aika tällä hetkellä on n.vuosi-1,5 pk-seudulla. Turku/Tre/Oulu menee vissiin myös n. vuoden jonotuksella. Lisäksi pk seudulla on esim. Fertinova ja Felicitas, jossa puolen vuoden jonotus, mutta ovat sitten huomattavasti kalliimpia klinikoita. Kyllä niitä klinikoita riittää. Toki jos saat itse hankittua luovuttajan/ristiinluovuttajan niin hoitoihin pääsee lähes samantien. Olen näitä klinikoita tässä soitellut viim. kahden viikon sisään niin tiuhaan läpi, että tiedän melko hyvin minkä pituiset jonot milläkin klinikalla on.

Ja jos tuo ulkomaa on vaihtoehto niin sinnehän pääsee hoitoihin aika samantien..

Itse olen ollut hoidoissa luovutetuilla munasoluilla ja nyt olen jälleen jonottamassa hoitoon pääsyä. Ensinnäkin sinun täytyy varata ensikäynti valitsemallesi klinikalle. JOs tiedän mistä tuo lapsettomuus johtuu, olisi sinun hyvä varata sinne mukaan kirjallisena selvitys siitä, niin samaa tutkimusta ei tarvitse tehdä siellä. Sinulta otetaan ensikäynnillä papa-koe ja lääkäri muutoinkin tutkii.. Sinulta ja mieheltäsi otetaan verikokeita ja miehesi sperma tutkitaan.

Jos kaikki veritestit ym. ok, niin pääsette jonottamaan lahjasoluja.

Klinikka etsii luovuttajan, jonka pituus olisi suurinpiirtein samaa luokkaa kuin sinulla, samoin kuin hiusten ja silmien väri. (Klinkoiden toimintatapa kuitenkin vaihtelee) Esilääkitys on vähän eri kaikilla, riippuen pitkälti siitä mikä lapsettomuuden syynä on. Itsellä on ollut lääkityksenä progynova suun kautta aamun illoin 1 tabl. ja lugesteron 3 tabl aamu/ilta emättimeen. Näitä lääkkeitä syödään n.12 viikolle asti jos raskaus alkaa. Jotkut joutuvat pistämään kk:lle jarrupiikkejä, mutta sitä en itse ole joutunut tekemään...

Miehesi käy luovuttamassa sperman klinikalle sinä päivänä kun on luovuttajan punktio. Sitten munasolut hedelmöitetään miehesi spermalla ja katsotaan kuinka moni hedelmöittyy. Useammalla klinikalla on se käytäntö, että vain yksi alkio siirretään kerrallaan. Loput laitetaan pakkaseen mahd. myöhempää käyttöä varten.

Alkion siirto kohtuusi ei ole mikään kummoinen toimenpide. Lääkäri vie ruiskulla alkio kohtuusi ja se on siinä. Pieni alkio on sisällä ja siitä lähdetään odottamaan kahden viikon ajan josko se kiinnittyisi.

En oikein tiedä mitä halusit asiasta tietää?? Mutta kysele niin koitan vastailla.. Nyt tuli vähän kaiken näköistä sepostettua:)

Vierailija

kiitos siinä olikin paljon tarvittavaa tietoa, en ole vain huomannut vastata tai katsoa sivua aiemmin. olit ystävällinen, kun jaksoit noin pitkästi kirjoittaa! tämän kevään aikana on tarkoitus hoitoon lähteä, se on vaan taas iso asia meille. hyvää jatkoa sinulle hoitoihin! :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat