Onko mielestäsi riittävä "korvaus" ulkomaille muutosta?

Vierailija

Eli harkitsemme maailmalle muuttoa. Olen jäämässä äitiyslomalle ja miehelle tehty tarjous, joka, jos sen hyväksymme takaa meille melko tarkalleen saman nettotulon kuin mitä nyt saamme yhteensä kun minäkin olen töissä. Eli saisimme sen mitä nyt + minun äitiyspäivärahat jne korvaukset. Maa, johon olemme muuttamassa on hintatasoltaan hieman Suomea edullisempi, mutta ei mitenkään merkittävästi. Kotona olo molisi siis mahdollista niin pitkään kuin haluan, kun Suomeen jäädessämme tulot laskisi heti kun jään töistä ja käytännössä olisi varmaan pakko mennä takaisin töihin kun lapsi vuoden.

Ollaan asuttu ennenkin ulkomailla, joten mitään uutta ja eksoottista ei tiedossa. Ko. maassakin on vuosia sitten asuttu ja tykkäsin todella.Mutta jotenkin odotin isompaa kompensaatiota... Nyt olen vähän kahden vaiheilla :/.

Kommentit (6)

Vierailija

Toki on kaksikielisiä lapsia ja on normaalia, että puhe kehittyy sen takia hitaammin. Eli se on kuitenkin normaalia. Jos teidän tapauksessa on kyse tästä, niin ei huolta. Jos on muuten ongelmia puheen tai puheen tuoton kanssa, niin kannattaa miettiä sotkeeko toisella kielellä lapsen puhumaan oppimista.

Itsellämme on esteenä lapsen puheen tuoton vaikeudet uudelle komennukselle. Toki muutkin seikat vaikuttaa, mutta se on päälimmäisenä mielessä. Tiedän myös perheen joka muutti takaisin Suomeen, kun lapsen kielellisen kehityksen takia sitä suositeltiin. Olisiko lapsi menossa hoitoon? Kotonahan kieli on kuitenkin pääasiassa Suomi. Meidän komennuksen ei ole katsottu vaikuttaneen puheen tuoton ongelmiin, kun kuitenkin itse puhuttiin suomea ja moni kaverikin puhui suomea. Kyllähän Suomessakin telkkarista esim. kuuluu englantia jatkuvasti, eli suurin ero voi olla kaupat yms. jos siis ei ole ainoana suomalaisena alueella.

Mitä tulee palkkoihin, niin lama tosiaankin voi vaikuttaa. Nykyään on muutenkin ajatus se, että maan elinkustannukset huomioidaan mutta hulluna tienaamaan ei voi lähteä. Sekin kyllä riippuu firmasta paljon.

Muuten kokemuksena miettikää millaista se oli viimeksi, mitä eroa voisi olla nyt. Minä ajattelen positiivisesti, kunhan lasta ei joka vuosi kiikuteta eri ympäristöön (varmasti näitäkin on jotka pakon edestä joutuu tekemään niin, mutta perusajatuksena näin). Aina se kasvattaa ja antaa paljon, ellei sitten vain rahan takia ole lähdössä (etkä kuulostanut kuitenkaan siltä).

Tsemppiä päätökseen, kannatan muuttoa, jos ei se aiheuta ihan oikeita ongelmia perheelle tms.!

Vierailija

Sorry, mutta taidat olla perustyytymätöntä ihmistyyppiä..:)

Saat lapsen ja saat jäädä äitiyslomalle...Saat mahdollisuuden myös toiseen yhteiseen, rikastuttavaan kokemukseen miehesi kanssa (ulkomaille muutto)...saat todennäköisesti elää miellyttävämmässä ilmastossa ja korkeammassa elintasossa.

Vierailija

Sairasvakuutus, eläkkeet, kodinhoitaja, asuntoetu jne.

Jos esimerkiksi palkan päälle tulee asunto ja auto, niin nehän on suoraan säästöä. Oma asunto täällä maksanee itsensä, jos sen vuokraa.

Vierailija

Eli terveydenhuolto, auto, muutto, asunto ym. on tietysti sovittu. Päivähoidosta vielä keskustellaan (500-1000 €/kk, eli voi ratkaista tämän asian)..

Nettotulotasomme pysyisi siis ennallaan kun huomioi sen, että laittaisimme nykyisen asuntomme vuokralle. Emme siis käytännössä olisi taloudellisesti hyötymässä muutosta muuten kuin äitiyspäivärahani verran, sen aikaa kun sitä saan. Aiemmin mies on saanut mielestäni paremman korvauksen, toisaalta nyt meitä on isompi joukko lähdössä...

Ollaan kallistymassa muuton puoleen, mutta ei tosiaan yhtä innostuneina kuin aiemmilla kerroilla. On siinä kuitenkin oma hommansa muuttamisessa, asioiden järjestelyssä, ystävien etsimisessä, saatikka lapsen (3-v) elämän järjestelyssä. Suomen on hän vasta joten kuten oppinut, kun aiempi ulkomaankomennus hidasti asiaa. Nyt sitten pitäisi oppia lisäksi kaksi uutta kieltä.

Vierailija

Miehen työnantaja lähetti komennukselle. Mutta meillä oli kyllä paremmat edut.

Miehen nettotulot siellä oli saman verran kuin miehen+minun tulot Suomessa, joten olin kotirouvana :) Sen lisäksi firma kustansi koko perheen terveydenhuollon vakuutukset, lasten päiväkodin, asunnon vuokran, jätehuollon, lämmityksen, kaapeli tv:n ja auton (ei bensoja). Lisäksi saatiin rahaa $ 1000 huonekaluihin.

Missä asemassa miehesi on firmassa? Mun mies on middle managementissa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat