Onko sähköpostiviestinnässä olemassa jotakin hyviä tapoja?

Vierailija

Minulla on muutama ystävä pitkän välimatkan päässä, joiden kanssa kuulumisia vaihdetaan sähköpostilla. Kahden kanssa tämä viestintä menee sujuvasti, kun joku lähettää postia, toinen vastaa parin päivän kuluessa ja sitten taas sama juttu jonkin viikon tai vaikka kuukauden kuluttua, jommankumman aloitteesta. Yhdeltä ystävältäni en koskaan saa vastauksia kysymyksiini, enkä mitään kommenttia, jos kerron sitten iloisen tai surullisen kuulumisen. Johtuu varmaan siitä,että kun hän ei koskaan vastaa viestiini lähiaikoina vaan kirjoittaa vain ainoastaan omat kuulumisensa silloin kun huvittaa, eli parinkin kuukauden päästä, niin hän on varmaan jo poistanut viestini niin ei muista mitä olen kirjoittanut. Minusta se tuntuu vähän loukkaavalta. Voiko sellaisesta hänelle edes sanoa. Vastaaminen on kuitenkin jokaisen oma asia ja vapaaehtoista.

Kommentit (7)

Vierailija

eli kyllä sen viestinnän pitäisi vastavuoroista olla. itselläni oli kaveri, joka kyllä soitti ja pyyteli kylään luokseen tai jos voisi tulla minun luokseni, tai kahville/kaupungille/leffaan/baariin/milloin mihinkin, silloin kun hänelle sopi - kun hänellä oli suuria huolia ja murheita, jotka halusi ehdottomasti jakaa jonkun kanssa, ja joskus joitakin suurempia ilonaiheitakin hän jakoi tällä lailla. Jos hänelle jätti vastaamatta esim. siksi että olin töissä, hän suuttui ja saattoi mököttää viikonkin siksi, vaikka kuinka olisin selittänyt etten yksinkertaisesti pystynyt sillä hetkellä vastaamaan puhelimeen.

Sitten kun itse yritin pyydellä häntä jonnekin, tai edes soittaa omia murheitani/ilojani jakaakseni, hänellä ei ollut aikaa juuri sillä hetkellä, ja "palataan asiaan". Siihen palattiinkin sitten kuukauden päästä kun hänellä oli taas jokin ongelma. Mulla on vielä tapana olla liian kiltti, joten tässäkin tapauksessa turhan kauan kattelin tätä meininkiä. Sitten, kun tapasin nykyisen mieheni ja aloin hänen kanssaan seurustelemaan, ja tämä kaveri jostakin ihmeen syystä veti siitä herneet nenään, päätin lopulta että olkoon. Mun mielestä tämä pätee siis myös sähköposteihin, tarkoituksena ei ollut että sähköposti ei jotenkin kuuluisi "oikeaan elämään" (itselleni se ainakin on hyvinkin yleinen yhteydenpitotapa) :D

Vierailija

Sinänsä sähköpostietikettiin kuuluu mielestäni esimerkiksi se, että

- toisen lähettämiä viestejä ei saa forwardata ilman erillistä sopimusta.

- oma nimi laitetaan viestin loppuun

- ei lähetetä liian pitkiä viestejä, joita ei jaksa lukea ja joihin tuntuu epäkohteliaalta vastata lyhyesti

Vierailija

joka kirjoitti aina omista ongelmistaan ja vastailin niihin aina kohteliaasti. Mutta aina jos minä laitoin kysymyksen tms. en saanut vastausta. En sitten enään jaksanut olla kaveri. On se vaan niin et give and take

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat