Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lesken eläke - Milloin sellaista saa?

Vierailija

Jos avoparin toinen puolisko kuolee, onko edelleen niin, ettei toinen saa lesken eläkettä?

Jos nuoren avioparin toinen osapuoli kuolee, kuinka kauan saa leskeneläkettä?

Kommentit (9)

Vierailija

Perhe-eläke on sitä luokkaa kuin mitä se olisi, jos edunjättäjä olisi jäänyt silloin kuolinhetkellään työkyvyttömyyseläkkeelle. Eli siinä lasketaan ikäänkuin tulevat vuodet myös huomioon.

Tässä yksi esimerkki. Jos ajatellaan, että puoliso tienaisi 2000 euroa, niin siitä eläke voisi olla vaikka noin 1000 euroa kuussa. Sitten tämä 1000 euroa kuussa jaetaan lesken ja lapsien osuuksiin, riippuen siitä montako lapsia on. Käytännössä esim. jos on kaksi lasta, niin leski saa 42% eli 420 tuosta ja lapset 580 e eli 290 euroa kumpikin.

Sitten kun lapset ovat täysikäisiä, niin sitten tehdään tarkistus, että paljonko leski saisi itse eläkettä ja verrataan sitä eläkettä siihen. Jos molempien eläke olisi saman suuruinen, niin leskeneläkettä tulee, mutta jos leski on rikkaampi kuin edesmennyt, niin sitten ei tule.

Tuohon en osaa sanoa, että miten ja kuka lapsien eläkkeitä saa käyttää.

Vierailija

Avopuolisko ei todellakaan saa lesken eläkettä.

Aviopuoliso saa leskeneläkettä, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

a) avioliitto solmittu ennen kuin on täytetty 65 v

b) puolisolla on tai on ollut yhteinen lapsi

Mikäli avioparilla ei ole yhteistä lasta tulee avioliitto olla solmittu alle 50v ja ehditty olemaan yli 5 v naimisissa tai että leski on ollut vähintään 3 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä.

Niin ja leskeneläke lakkaa, jos leski menee uudelleen naimisiin alle 50-vuotiaana.

Lapset saavat perhe-eläkettä. Perhe-eläkettä voi saada niin vanhemmiltaan kuin esim. isä- tai äitipuoliltaankin. Eli esim. jos minun lapseni isä kuolisi saisi lapseni hänestä lapseneläkettä. Jos minun mieheni vielä kuolisi, niin lapseni saisi myös häneltä lapseneläkettä.

Vierailija

lapsia, ei maistraatti kyttää alaikäisten saamia perhe-eläkkeitä vaan ne katsotaan voivan käytettäväksi jokapäiväiseen elämiseen.

Vierailija

Lainaus:

Avopuolisko ei todellakaan saa lesken eläkettä.

Aviopuoliso saa leskeneläkettä, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

a) avioliitto solmittu ennen kuin on täytetty 65 v

b) puolisolla on tai on ollut yhteinen lapsi.

Vierailija

Lainaus:

Lapset saavat perhe-eläkettä. Perhe-eläkettä voi saada niin vanhemmiltaan kuin esim. isä- tai äitipuoliltaankin. Eli esim. jos minun lapseni isä kuolisi saisi lapseni hänestä lapseneläkettä. Jos minun mieheni vielä kuolisi, niin lapseni saisi myös häneltä lapseneläkettä.

Isä- ja äitipuolet eivät kuitenkaan ole elatusvelvollisia ja kuitenkin lapsi voi saada heistä eläkettä.

Vierailija

No kyllä näin. Mielestäni jos nainen, jolla on lapsia ottaa saman katon alle jonkun miehen, niin on mielestäni melkein sulaa hulluutta olla menemättä naimisiin. Kyse on kuitenkin usein monista sadoista euroista joka kuukausi. Naimisiin menemisellä varmistaa myös sen, että saa jatkossa asua omassa kodissaankin.

Vierailija

Entä miten paljon lapsen saamaa eläkettä voi käyttää perheen elatusmenoihin vai onko se korvamerkitty vain lapsen henkilökohtaisiin juttuihin?

Saatanpa tässä vaan joutua leskeksi ja pelkään että meillä ei ole rahaa edes ruokaan...

Uusimmat

Suosituimmat