Saako sanoa TÄTI/SETÄ?

Vierailija

Onko jollain parempia ideoita kuin vieraiden aikuisten nimittäminen tädeiksi ja sediksi? Itse inhosin sitä ennen lasta, mutta nyt en keksi millä niitä kutsuisin.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tähän mennessä olen sanonut nainen/mies tai aikuinen, mutta ne tuntuu jotenkin kankeilta. Rouvittelu on vielä hirveämpää - sitä voi käyttää ehkä just ja just yli kuuskymppisistä. Yleensäkin olen tätiä ja setää käyttänyt vanhemmista (50+) huoletta, mutta nämä 20-40 v. ongelmana.

Tytöttely voi olla aivan yhtä loukkaavaa kuin tädittely, joten sekään ei ole ratkaisu.

t. ap

Vierailija

Vai lieneekö vain sattumaa etten ole koskaan törmännyt tilanteen jossa olisin havainnut jonkun loukkaantuneen tädittelystä tai sedittelystä. Ja kyllä minä itsekin olen pienillle lapsille ihan mielelläni täti vaikken sukulainen olisikaan.

En tarkoita että epäilisin eteläsuomalaisten olevan jotenkin tiukkapipoisempia tms. Vaan lähinnä ajattelin tätä ikäänkuin murrejuttuna.

Vierailija

Lapset on opetettu sanomaan mies ja nainen tai hoitaja, kuljettaja, kapteeni jne.. mutta ei todellakaan täti jos kyseessä ei ole sukulainen.

Vierailija

Kyllä minua saa täditellä! Eri asia on jos joku sanoisi ämmäksi. Minusta ämmä on tosi loukkaava sana. Mutta tätihän ei nyt ole yhtään mitään. Mitä te siitä aina niin vouhkaatte?

Vierailija

tai satu muistamaan? Rouvaksihan on ihan yhtä hullua sanoa kuin jos alkaisi kovasti teitittelemään. Mistä tässä vastakin joku av palstalainen valitti kun lastensa opettaja oli teititellyt.

En mä ymmärrä muutako et pienet on kyllä huolet kun tätittelystä loukkaantuu.

Vierailija

ollut käyttöä. Naisia kutsutaan rouviksi, tytöiksi tai yksinkertaisesti naisiksi. Kaupassa mahdollisesti myyjiksi, päiväkodissa hoitajiksi, lääkärissä lääkäriksi jne... Monissa tilanteissa myös pronomini "hän" on varsin käyttökelpoinen. Mieti mitä käyttäisit, jos puhuisit miehellesi. Tuskin sanot miehellesi kaupassa "kysy tädiltä".

Vierailija

huoletta käyttää. Ja en ymmärrä mitä kankeaa naisessa on. Jos on täysin tuikituntematon ihminen, niin kyllä nainen on ihan käypä. Musta täti jos mikä on kankea. Mutta tosiaan "hän" toimii monesti, kun pystyy osoittamaan ko. henkilöä samalla. Esim. bussissa lapselle voi sanoa, että istupa hänen viereensä ja osoittaa ihmistä.

Vierailija

olin tuttavaperheen luona juhlissa ja siellä oli yksi nainen, jota en ollut koskaan aikaisemmin tavannut. Meidät esiteltiin samoin kuin minulle oli pitkin iltaa esitelty monia muitakin uusia naamoja. Jossain vaiheessa iltaa tuo nainen tuli minun ja lapseni luokse ja kysyi, että tulisiko lapseni hänen syliinsä. Sanoin lapselleni, että menisitkö tädin syliin.

Tuosta tämä nainen suuttui ja komensi isoon ääneen, että minun nimeni on kyllä RAIJA ja lähti pois.

mä vaan ihmettelen noin paskan tärkeitä ihmisiä jotka loukkaantuvat tädittelystä ja olettavat olevansa niin tärkeitä, että heidän nimensä pitäisi muistaa heti kertalaakista.

Olisi pitänyt sitten kait sanoa että menetsä TUON syliin.

Vierailija

Kyllä minua saa täditellä! Eri asia on jos joku sanoisi ämmäksi. Minusta ämmä on tosi loukkaava sana. Mutta tätihän ei nyt ole yhtään mitään. Mitä te siitä aina niin vouhkaatte?

Vierailija

eivät loukkaa ketään.

Lainaus:

Vierailija

Ärsyttää, kun se tädittely alkoi jo 16-vuotiaana. Nytkin särähtää vielä korvaan jos joku tädittelee vaikka olen 10 vuotta vanhempi.

Vierailija

Voin sanoa lapselle, että näetkö tuolla tuon naisen, vie tämä pudonnut hanska hänelle. Mutta jos menen mukaan niin en yhtäkkiä voikaan enää sanoa naisen kuullen että, no anna se hanska nyt naiselle.

Tulee sellainen teitittely fiilis, vaikka teitittelen kyllä ihan sujuvasti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat