Miten abortteja suorittavilla henkilöillä säilyy omatunto

Vierailija

puhtaana tai yöunet hyvinä kun potilaana on esim. pelokas nuori joka hakee aborttia poikaystävän painostuksesta? Ja etenkin kun vanhemmille ei saa ilmoittaa. Tai itkevä nainen jolla ennestään lapsia.

Kommentit (7)

Vierailija

naisen suostumuksella ja naisen toivomuksestahan se toimenpide tehdään, ei kai kukaan niitä huvikseen tehtaile! Ja toimenpiteestä voi kyllä kieltäytyä ihan missä vaiheessa tahansa siihen saakka kun välineet on sisällä. Sitten on jo vähän myöhäistä perua.

Sitä harkintaa vaaditaan ensisijaisesti siellä lähtöpäässä; ennen kaikkea ehkäisystä huolehtiminen, etenkin jos elämäntilanne ei salli lisää lapsia. Mikä siinä voi olla niin jumalattoman vaikeaa?! Tiedosta ei kyllä pitäisi olla puutetta. Näitä sosiaalisista syistä naisen omasta toiveesta tehtäviä aborttejahan on varmaan yli 95% kaikista, lääketieteellisistä syistä ym. tehtävät on erittäin pieni vähemmistö.

Toki voi miettiä, olisiko parantamisen varaa siinä ennen aborttia tapahtuvassa neuvonnassa ja resursseissa, esim. jos teiniäiti haluaakin pitää lapsen. Se ei taas kyllä ole toimenpidettä tekevän gynekologin tehtävä vaan oman kunnan resurssien (neuvola, turvakodit jne.) ja omien läheisten asia.

Naistentautien alalla ei virkatehtäviin voi hakeutua, ellei suostu tai pysty tekemään virkaan kuuluvia työtehtäviä, ei hoitaja eikä lääkäri. Se tehdään selväksi jo koulutusvaiheessa. Ja osa hakeutuukin tämän takia joko kokonaan muille aloille tai sellaisiin tehtäviin, joissa raskaudenkeskeytykset eivät kuulu työhön.

Voi perustellusti kysyä myös sitä, mikä näiden äitien ja ei-toivottujen lasten kohtalo olisi, jos abortteja ei laillisesti sairaaloissa suostuttaisi tekemään. Kuten tiedetään monien maiden kohdalla, joissa abortti on laiton tai sen saantia on rajattu erittäin tarkasti, tuloksena on runsaasti laittomia peräkammariabortteja, joita naiset itse yrittävät kaikenmaailman sukkapuikoilla, henkarinkoukuilla ja imureilla tai sitten erilaiset puoskarit näitä tekevät likaisin välinein ja huonoin tuloksin. Seurauksena on runsaasti kuolemia, vakavia infektioita ja hedelmättömyyttä. Eikä kovin hyvä ole useimpien ei-toivottuina syntyneiden kohtalokaan; näissä maissa on runsaasti hylättyjä, kodittomia, pahoinpideltyjä lapsia, joita sitten kierrätettään sukulaiselta toiselle tai lastenkodista/sijaiskodista toiseen, käytetään seksuaalisesti hyväksi, raiskataan, tapetaan, jotka elävät ghettoköyhyydessä koko lyhyen ikänsä ja loppujen lopuksi päätyvät itse samaan teiniäitikierteeseen.

Kaikilla lapsilla on oikeus syntyä toivottuina ja rakastettuina tähän maailmaan.

Vierailija

Ja kysymys kuuluu, miten sen sitten varmasti näkee, että joku toimii vasten tahtoaan toisen painostuksesta?

Minulle on tehty abortti reilu 10 vuotta sitten (joo, kivittäkää vain), mutta en itsekään osaa sanoa oliko loppujen lopuksi kyse painostuksesta vai omasta tahdosta. Kuitenkin tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen päätökseen, eli en kadu (joo, kivittäkää vielä enemmän). Eli silloin toimenpiteessä mukana olleet, älkää minun takiani poteko huonoa omaatuntoa.

Lainaus:

jos tekee abortin ihmiselle, jonka näkee toimivan vastoin tahtoaan toisen painostuksesta.

Vierailija

Ja myöskään mun takia ei tarvitse olla huonoa omatuntoa. Ko. vaihe on mulla edelleen ihan sumuinen ... Kun gynegologi totesi raskaustestin jälkeen, että sähän olet raskaana, oli eka kysymys muistaakseni "haluatko abortin?". Ei siitä sen enempää puhuttu vaan varattiin vain aika. Olin 17. En ole tästä yöuniani menettänyt.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat