Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kestättä huonosti nukkuvasta

Vierailija

lapsesta johtuvan väsymyksen? Itse yritän ajatella, että tämä on vain väliaikaista eikä lapsi valvo tahallaan, mutta alkaa konstit loppua. Joka aamu herään ihan älyttömän huonolla tuulella.

Antakaa jotain uusia näkökulmia jatkuvaan väsymykseen ja siitä selviämiseen!!

Kommentit (10)

Vierailija

Meillä junnu valvoi miltei 4 vuotta. Meinasi olla välillä itku herkässä. Viikonloppuisin valvottiin miehen kanssa vuoroyöt. Sai edes joskus nukkua, se oli luksusta!!

Joillakin kunnilla on perhetyöntekijöitä, jotka auttavat väsyneitä perheenäitejä joko ulkoiluttamalla lapsia tai kodinhoidollisin toimenpitein. Tietysti apu on vain tippa meressä, mutta voi jotakuta auttaa jaksamaan. Samoin kunnilla tai pelastakaa lapset ry:llä on tukiperhetoimintaa, jota kautta voi saada tukiperheen ja he voivat antaa teille vaikkapa vapaan viikonlopun ihan pelkästään lepäämiseen.

Ja tietysti mikäpä estää verkostoitumasta oman kaupungin äitien kanssa ja antaa toinen toisillenne vapaahetkiä.

Hienoa, että olet avannut keskustelun tärkeästä asiasta.

Vierailija

ja sairastuin masennukseen. Eikä tosiaan ihme, kun vauvalla oli vuoden kestävä koliikki, ja sitä kanniskeltiin yökaudet vielä varsin isonakin. Sitten vuoden iässä se loppui kuin seinään, mutta se vuosi oli yhtä kidutusta.

Jos nyt olisin samassa tilanteessa, niin hirveästi en edes tiedä mitä tekisin toisin. Siivooja olisi pitänyt palkata kotiin jo paljon aikaisemmin, sillä se hankittiin vasta sitten, kun nukkuminen oli jo parempaa. Ja imettämisen lopettaisin aiemmin, jotta pääsisin aiemmin irti vauvasta ja saisin vähän huilattua välillä. Mutta jos taas samanlaisen tissitakiaisen saisin, niin mistä sen tietäisi mikä sille vauvalle kuitenkaan olisi parasta.

No, sulla saattaa olla ihan eri ikäiset lapset. Kunhan nyt mietiskelin, että mitä olen omista kokemuksistani oppinut. Eipä siinä paljon opittavaa kyllä ole, kun kaikki ruuan laitto ja leipominen ym. turha kuitenkin jo karisi pois ihan automaattisesti. Hartaasti vaan toivon, ettei sellaista enää tule eteen.

Vierailija

Vuoden ikäisenä tyyppi herätti meidät valehtelematta 5-15 kertaa yössä. Aloitti aina suoralla huudolla ja sitä kesti 5 minuutista 40 minuuttiin. Se ei myöskään nukkunut päiväunia kuin 45 min. Ekasta vuodesta ei juuri muistikuvia ole.

Heräily alkoi n. 3 kk:n iässä. Käytettii "unikoulussa" sairaalassa. Ikinä en enää lastani sinne vie, sen verran huono kokemus oli. Allergiat tutkittiin, ei mitään. Vasta kun terv.hoit. vaihtui, saimme perhetyöntekijän auttamaan.

Nyt kaveri heräilee 1-3 kertaa yössä ja uudelleen nukuttaminen vie parista minuutista puoleen tuntiin. Välillä herää huutamaan, välillä vain kipittää sänkymme viereen ja yrittää päästä viereen.

Muksu siirtyi reilu viikko sitten omaan huoneeseen. Tilanteeseen se ei tuonut muuta, kuin että nyt joutuu menemään viereiseen huoneeseen asti. Aiemmin siis nukkui "sivuvaunussa".

Vierailija

En ole koskaan pystyssä silloin kun vauva nukkuu. Jos se nukahtaa klo 21, minäkin menen nukkumaan sen viereen ettei se heräisi heti. Kun viettää sängyssä 11 tuntia joka päivä niin kummasti siinä ehtii nukkuakin, vaikka uni onkin katkonaista vauvan yövalvomisten aikaan.

Vierailija

Sairaalan unikouluun päästiin 8kk iässä, ei se paljoa auttanut, ehkä vähän. Mutta sai ainakin itse nukkua ne kolme yötä jotka se oli siellä. Se auttoi väliaikaisesti.

Sitten isovanhemmat ovat auttaneet välillä kans. Ja mies on auttanut kans valvomisissa vaikka töissä olikin. Että silleen mulla on ollut helppoa. Mutta silti useat aamut alkoi aikoinaan sillä että ensitöikseni purskahdin itkuun. Lapsen valvominen on todella raskasta.

Meillä nyt 1v iässä pahimmat helpottaneet.

Suosittelen soittamaan neuvolaan ja kertomaan että IHAN OIKEASTI EI JAKSA. Tarpeeksi kun itkee puhelimessa niin kyllä ne jotain apua järjestää.. Jos siis itseltä ei löydy lähipiiristä ketään kuka voisi auttaa.

Vierailija

-perhetyöntekijä/kodinhoitaja

-vuorotelkaa miehen kanssa viikonloppuna, toinen herää pe-la yönä ja toinen la-su-yönä

-onko mahdollisuutta mennä vuorotellen nukkumaan edes silloin tällöin jonnekin, missä kukaan ei herätä? Esim. että menisit yökylään jonnekin

-mene sänkyyn heti kun lapsikin menee

-tingi kotitöistä

-kysy kaikkia kynnelle kykeneviä sukulaisia/tuttuja avuksi

-syö terveellistä ruokaa, ulkoile.

Vierailija

Mä olen myös ihan soseena. Jatkuva väsymys on ajanut hermot tosi kireälle. Tänään olen jo ottanut avioeron ja muuttamassa pois täältä. Näin siis taas vaihteeksi ilmoitin...

Mä en enää jaksa, että pisin unipätkä on 2 tuntia. Mä en enää jaksa herätä viideltä. Mä en enää jaksa tuota itkua. Ja esikoinenkin reagoi jo mun käytökseen, se tekee tuhoja, joita ei ennen olisi missään nimessä tehnyt.

Ja ei, miehestä ei ole apuja, se on pitkiä pätkiä töissä. Eikä ole turvaverkkoja kuin hätätapauksiin. Ilmoitanko, että nyt on hätävuosi???

Mä en enää kykene rentoutumaan, eikä siihen ole edes mahdollisuuksia. Saan kakarat käsistäni iltakymmenen aikaan. Vain jotta voisivat herättää minut hetken päästä.

Ei kyllä tunnu että tämä olisi väliaikaista. Nuorin on jo vuoden, se valvottaa edelleen ja nyt on 5-vuotiaskin alkanut öisin kulkea ja herättää mut säännöllisesti.

On tähän se yksi keino: Pakene paikalta.

Vierailija

meillä esikoinen oli maailman huonoin nukkuja ja 10kk ikäisenä otettiin sairaalaan unikouluun, mutta ei se ongelmaa poistanut...Poika oppi nukkumaan kokonaisia öitä vihdoin 2-vuotiaana, mutta sitten syntyikin seuraava lapsi! Ja yllätys yllätys, hän on yhtä huono nukkuja. En ymmärrä mistä se johtuu, että lapseni eivät vaan osaa nukkua, mutta eipä auta muu kuin odottaa,että vähintään parin vuoden päästä helpottaa.

Uusimmat

Suosituimmat