Tästäs saatte av-mammat!

Vierailija

Tuo 2.n viesti kuulostaa jo lähes kunnianloukkaukselta, jos ei ole mihin väitteensä perustaa. Kun on ihmisellä kuitenkin tutkintoja enemmän kuin keskiverto mammalla.

Kommentit (7)

Vierailija

Olen koko viikonlopun lukenut Liisa Keltikangas-Järvisen kirjaa Temperamentti ja koulumenestys. Olen ihan kuin uudesti syntynyt nyt! Olen niin monta kertaa täällä kysynyt neuvoa lasteni asioihin ja aina saanut pelkkää kuraa niskaan. "Olet kasvattanut lapsesi huonosti"- tyyliin. Ja koko ajan olen jossain sisimmässäni tiennyt, että en ole todellakaan kasvattanut huonosti heitä. Tuo kirja avasi silmäni, sillä en ole aiemmin perehtynyt temperamenttiasioihin. Jokaisella lapsella on oma synnynnäinen temperamenttinsa, jota ei voi muuttaa mitenkään. Eli jos joudut sanomaan samasta asiasta monta kertaa ja useita kertoja päivässä, ei kyseessä ehkä olekaan surkea kasvatus, vaan lapsen oma temperamentti!

Suosittelen kirjaa todella lämmöllä kaikille teille, jotka kamppailette lastenne käytöksen kanssa. Kirjaa antaa armahduksen vanhemmille turhasta syyllisyydestä, auttaa ymmärtämään lastaan ja jopa tarjoaa arkea helpottavia vinkkejä. Upea kirja!

Vierailija

että joku osaa/pystyy kasvattamaan vaativankin temperamentin omaavaa lasta siinä missä toinen ei? Olkoonkin, että temperamenttia ei voi muuttaa, mutta ei sen edessä kannata nostaa käsiä pystyyn "en voi mitään kun tuolla on tuollainen temperamentti".

Vierailija

Eiköhän noihin kasvatus asioihinkin vaikuta myös aikuisen temperamentti...jotkut vanhemmat kestää paremmin kiukuttelevia lapsia ja jotkut vähemmän,siinä ei ole mitään kummaa eikä se tee kestään huonompaa vanhempaa.

Vierailija

johtuisiko se juuri siitä, että toinen tietää enemmän/ hänellä on voimavaroja ja halua selviytyä? Ei Keltikangas- Järvinen kirjassaan annakaan lupaa nostamaan käsiä pystyyn, vaan auttaa ymmärtämään, miksi asiat saattavat olla kuin ovat. Miksi joku noudattaa ohjeita heti ekasta hetkestä ja joku toinen tarvitsee ainaista ohjaamista. Sellaisen tiedon saanti helpottaa vanhempia. Vika ei ole lapsen tahallisessa tottelemattomuudessa, vaan hänen synnynnäisessä aktiivisuudessaan. Minä ainakin äitinä jaksan paremmin toistaa samoja ohjeita hermostumatta, kun tiedän, että lapseni ei tahallaan ole ilkeä.

Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat