Miksi niitä pitää olla ainakin se kolme?

Vierailija

Olen hiljan havahtunut sellaiseen seikkaan, että lähes kaikilla tuttavaperheillä on ainakin kolme lasta. Jos on kaksi, on kolmas vielä tilauksessa.

Itse olen vasta odottamassa ensimmäistä, ja se jää kyllä ainokaiseksi. Minä - ihan totta, en todellakaan provoile tällä - ajattelen, että maailmassa on ihan liikaa ihmisiä, enkä halua kertauttaa potenssiin viisi tätä väkimäärää ja väestöräjähdystä. Sen vuoksi olen viivästyttänyt ekaa lasta näin "vanhaksi" (olen 32). Aika moni kuitenkin sikiää ekan kerran parikymppisenä, sitten ehtii tekemään vielä kaksi-kolme lasta lisää, ja se jälkikasvu puolestaan tuottaa lisää ihmisiä tähän ylikansoitettuun maailmaan.

Onko lapsi niin pyhä asia, että syntyvyyttä ei todellakaan haluta rajoittaa, edes yleisen mielipiteen alla? Nyt aina taputellaan päähän, kun joku on raskaana ja tekee paljon lapsia. Vaikka aika moni tekee niitä myös siksi, ettei tarvitse mennä töihin/keksiä itselleen elinkeinoa. Lasten vuoksi kotiin jääminen on edelleen enemmän kuin hyväksyttävää. Vaikka tuo toiminta on niin tuhoisaa: kiihdytetään liikakansoitusta.

Onko täällä kukaan muu ajatellut asiaa tältä kantilta? Että koettaa omalta osaltaan hillitä väestönkasvua, ei kiihdyttää sitä täysillä?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

ELÄMÄÄ kenelle? Jokainen uusi asukas tähän kerskakulutuksen yhteiskuntaan tietää maapallolle huonoa. Sitä enemmän me länsimaiset alistamme köyhiä maita tuottamaan meille geenisoijaa ja kulutusroinaa, mitä enemmän meitä tänne sikiää tuottamaan "rakkautta, vipinää ja vilskettä".

Tuollainen lapsia syleilevä ajattelutapa on tosi itsekästä. Että kun itse tykkää, että keinustoolin ympärillä on paljon pilttejä, ja saa vielä jäädä yhteiskunnan hyväksynnällä niiden kanssa kotiin vuosikausiksi, niin kaikki on hienosti?

Vierailija

Monella 1-lapsisella kun on pienen perheen takana eettiset näkökulmat. Kahden lapsen perheet taas tekevät usein sitä ns. pakollista matkustelua vähintäänkin kotimaassa ja kerran vuodessa "pakollisella" ulkomaanmatkalla.

Vierailija

mutta olen samalla kannalla ap:n kanssa. Ei ole mitään järkeä olla saattamassa maapalloa tuhoon omien lisääntymishalujen takia. Tämä oli yksi syy taustalla, kun päädyimme adoptioon "lisääntymismetodina". Kolmannen ikioman lapsen jälkeen myös sijaisvanhemmuus saattaa tulla kyseeseen, sitten joskus, kun lapset ovat isompia.

Vierailija

mun mielestä on hyvä, että suomalaiset lisääntyy, ettei tartte tuoda työvoimaa ulkomailta. Ei siitä nyt niin montaa vuotta ole, kun syntyvyys oli laskussa ja luin lehdistä laskelmia, kuinka kauan kestää sillä menolla ennen kuin suomalaiset kuolevat sukupuuttoon.

Vierailija

Omat jo 6 v ja 9v, ei tulis mieleenkään enää aloittaa kaikkea alusta. Se oli tosin jo selvää kun kuopus syntyi, että tää on viimeinen vauva.

Vierailija

Vai elämä opettaa muakin... Että kun saan lapsen, ylitsevuodan itsekästä äidinrakkautta niin paljon, että hylkään periaatteeni ja alan kansoittaa Suomea omilla ylivertaisilla geeneilläni minkä kerkeän?

Kyllä ajattelen niin, että vaikka HALUAISINKIN ympärilleni suuren pesueen, en sitä tee, sillä se on mielestäni eettisesti kestämätöntä. Olisi pitänyt tehdä kuten tuossa joku kirjoittaja sanoi, eli adoptoida, mutta mieheni sai tahtonsa läpi. Myös hän on muuten sitä mieltä, että yksi lapsi saa riittää. Ja edes häneen koetamme valaa ajatusmaailman, ettei kaikki pyöri sen oman talon ja katumaasturin ympärillä.

Vierailija

Suomalaisia on maailman mittakaavassa tosi vähän, asumme seuduilla joissa valtaosa muista ei viihtyisi ollenkaan, kylmässä ja pimeässä. Suuret ikäluokat laukkaa eläkkeelle ja jotenkin ne eläkkeet on maksettava. Siihen tarvitaan suomalaisia lisää. Ei riitä että tekee yhden isälle ja toisen äidille, on tehtävä ainakin kolmas sille lapsettomalle tädille. Suomessa sitä paitsi istutetaan jokaisen kaadetun puun tilalle ainakin yksi uusi niin että kestävä kehitys on kohdallaan. Me ei autioiteta planeettaa niin kuin ne, jotka raiskaa luontoa.

Vierailija

Juuri tuo Kiinan ja Pakistanin jne. vetäminen tähän keskusteluun on tosi tyhmää. Me suomalaiset kulutamme ja saastutamme vielä niin monin verroin enemmän kuin ne kiinalaiset (jotka ovat sentään ymmärtäneet rajoittaa syntyvyyttä), että turha täältä huudella, että meillä olisi jotenkin ylivertainen oikeus siitä miten sattuu. Meidän massoittumisen takia täällä vaaditaan lisää energiaa ja ydinvoimaa ja lisää tavaraa.

Eri asia, jos ihmiset todella ajattelisivat, että kulutusta voi vähentää. Mutta tuskin. Kuten tuossa joku osuvasti kirjoitti, "tärkeintä on meidän oma perhe ja talo". Eli ajatellaan vain sitä tässä ja nyt hetkeä (usein materiaa). Mitäs teidän lapsenne ja heidän lapsensa? Onko hyvä, että heiltä on hakattu metsät? Saastutettu vesistöt?

Ilmeisesti tällä ei ole mitään väliä, kunhan MINÄ saan juuri nyt ympärilleni VILSKETTÄ ja ihanan talon ja auton.

Vierailija

Lainaus:

kun lapsesi syntyy tiedät mitä on äidinrakkaus ja se on niin täydellistä ja ihanaa ja kaikkivoipaa ja mahtavaa ja ylitsevuotavaa niin ehkä haluat sinäkin jakaa sitä useammmalle jälkeläisellesi.

Ei tähän nyt osaa sanoa mitään, vetää sanattomaksi. Mutta ap, ymmärrän kantasi vaikka kolme tenavaa itselläni onkin.

Vierailija

...muuten meillä on ajatuksena max kaksi lasta. Ajatusmallilla: "yksi aikuinen - yksi lapsi". Ihan esim. matkustaessa tms. niin on toooodella paljon helpompaa jos ei lapsia ole enemmän kuin vanhempia matkalla.

Ja ei - en koe oikeana että se vanhin lapsi laitetaan ilmaiseksi lapsenlikaksi nuoremmille (ts. nuorimmat saavat olla lapsia ja vanhimman pitää tulla jo hyvin nuorena erittäin vastuulliseksi pikkusisarusten hoitajaksi).

Vierailija

Vieläkään ei ole toista tulossa. En tahdo enempää lapsia, vaikka muiden onkin sitä vaikeaa uskoa. En halua hankaloittaa elämääni vain siksi että muiden mielestä "kuuluu" tekaista vähintään ne kaksi lasta.

Vierailija

miten me täällä SUomessa lisäännymme. Vaikka me Suomalaiset kuolisimme sukupuuttoon niin silläkään ei olisi mitään merkitystä. Millään ilveellä et saa suomalaisia lisääntymään niin ettemme enää omaan maahamme mahtuisi, joten turjaa kiellät itseltäsi sen ilon että lapsesi saisi sisaruksen.

Vierailija

Eli että joskin tavallisinta on edelleen että on kaksi lasta, niissä kaveripiireissä joissa joku rupeaa pykäämään kolmatta myös moni muu inspiroituu siitä ja "tekee" sen kolmannen.

Omassa tuttavapiirissäni sen kyllä näkee. Kukaan ei aluksi halunnut muka kuin 1-2 lasta, ja nyt yhtäkkiä joka toisella on kolme.

Vierailija

Lainaus:

ELÄMÄÄ kenelle? Jokainen uusi asukas tähän kerskakulutuksen yhteiskuntaan tietää maapallolle huonoa. Sitä enemmän me länsimaiset alistamme köyhiä maita tuottamaan meille geenisoijaa ja kulutusroinaa, mitä enemmän meitä tänne sikiää tuottamaan "rakkautta, vipinää ja vilskettä".Tuollainen lapsia syleilevä ajattelutapa on tosi itsekästä. Että kun itse tykkää, että keinustoolin ympärillä on paljon pilttejä, ja saa vielä jäädä yhteiskunnan hyväksynnällä niiden kanssa kotiin vuosikausiksi, niin kaikki on hienosti?

Maapallon on joka tapauksessa tuhoon tuomittu, sille ei voi mitään vaikka tähän maailmaan ei enää syntyisi yhtään lasta. Minulle on Elämä suonut neljä ihanaa lasta, joista olen erittäin kiitollinen ja onnellinen ja toivon että muutkin äidit osaisivat olla kiitollisia omistaan, olipa niitä yksi tai kymmenen, olivatpa ne sitten bio- tai kasvattilapsia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat