Kaverin häihin ilmaiseksi laulamaan? (ov)

Vierailija

Kaverini on tänä kesänä menossa naimisiin. Näimme tänään ja hän pyysi minua laulamaan muutaman laulun heidän häissään. Ehdotti myös, että laulaisin 3-4 muun kuorokaverini kanssa muutaman laulun juhlassa.

Korvauksesta ei kaverini puhunut mitään, eli odottaa meidän laulavan ilmaiseksi. Minut hän olisi ehkä kutsunut muutenkin häihin, mutta niitä 3-4 muuta kuorokaveria ei.

Olenko jotenkin outo, mutta tämä alkoi tuntua hyväksikäytöltä? Vai onko normaalia yleisesti?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

kaverin esiintymisestä, vaan myös kaverin kuoron (jota morsian ehdotti eikä kaveri itse). Monet kun paheksuvat, että kaverilta palkkaa, onhan tuossa muitakin kuin kaveri.

En ikinä kaverin kavereita = tuntemattomia pyytäisi ilmaiseksi! Voit sanoa suoraan, että et voi muiden puolesta luvata ilmaista esiintymistä (vaikka itse tulisitkin ilmaiseksi). Tosiaan, kesälauantait ovat ihania vapaita esiintyjillekin, siis ei ole pelkkää hupia tuntemattomien häissä esiintyä.

Vierailija

tutuntuttuja mihinkään esiintymään ilman rahallista korvausta, ja tarjoasin kyllä samat ruoat mitkä muillekin kutsuvieraille. jos vielä nämä ventovieraat esiintyjät joutuvat tulemaan paikalle omalla kustannuksellaan kesälomalauantaina tietämättä siitä kuinka kauan joutuvat paikalla notkumaan kun amatöörijärjestäjien kaikki aikataulut ovat jo menneet puihin, ja sitten esiintymään kuin ammattilaiset( joille kyllä ruokatarjoilut on aina oltava) - hyi että kyllä minua hävettäisi tuollainen hyväksikäyttö.

Vierailija

Ei ole kyllä tullut mieleenikään vaatia palkkiota kavereilta. On ollut osa minun häälahjaani ja mielellään olen sen tehnyt. Myös minun häissäni oli kavereita soittamassa ja laulamassa. Osa ilmottautui esiintymään ihan itse.

Vierailija

Setäni, serkkuni ja heidän keikkaileva (ei kuitenkaan päätyönä) bändinsä soittivat aikoinaan meidän häissämme ihan ilmaiseksi. Saivat kyllä toki ruuat ja majoituksen, mutta olisi varmaan pitänyt oikeasti tarjota palkkaakin.

Olin vain niin nuori ja ajattelematon silloin!

Vierailija

Silloin ei tarvitsisi vaivata ketään ylimääräisiä ihmisiäkään. Sullakin menee koko juhlat siihen kun odotan esiintymisvuorojasi.

Vierailija

Jos kyse on molemminpuolisesta sopimuksesta, esim. sähkömies käy tekemässä muusikon kotona sähkötöitä ja sitten muusikko tulee soittamaan tai laulamaan sähkömiehen häihin, niin ok sitten. Tai jos on kyse parhaimmista ystävistä, joiden häissä olisi muutenkin kokkailemassa tai muuten auttamassa. Mutta sitä en voi ymmärtää, että pyydetään ilmaiseksi esim. Sibelius Akatemiassa opiskellutta diplomiviulistia soittamaan häihin toiselle puolen Suomea, vaikka ollaan hyvänpäiväntuttuja. Jotkut muusikot ovat vielä niin pirun kilttejä, että tekevät sen ilmaiseksi. Eräs muusikkoystäväni kerran tilitti miten ikävältä tuntui se, että on opiskellut koko ikänsä, opintolainat painaa niskassa, ei ole vara maksaa vuokraa, ja ihmiset olettavat sinun soittavan ilmaiseksi kaikenlaisissa kissanristiäisissä. Minulla on paljon muusikkoystäviä, mutta kenenkään vapaa-aikaa en ole tuhlannut pakottamalla heitä ilmaiseksi esiintymään. Niin köyhä en ole, etteikö rahaa löytyisi palkkaan, eikä minulla ole tarjota heille rahanarvoisia vastapalveluksia.

Vierailija

- Yksi kaveri ompeli ilmaiseksi hääpuvun (tosin aika epäonnistuneen)

- Yksi kaverin mies lauloi kirkossa

- Yksi kondiittorituttu teki ilmaiseksi kakut

- Anoppi ja mun äiti tekivät kaikki muut ruuat

- Miehen veli oli koko päivän ja yön meille kuskina

- Miehen kaverin bändi oli soittamassa häissä

- Miehen siskon mies kuvasi häät

- Hääpaikka oli sukulaisten huvila

- Kampauksen ja meikin teki yks äitini tuttu

Kukaan ei pyytänyt mitään palkkaa, eikä ajateltukaan että olis pitänyt maksaa. Tuttujahan ne oli kaikki jollain tapaa.

Vierailija

Ja sinun pitäisi saada korvaus laulamisesta, ellei se tosiaan voisi olla lahjasi parille. Kuorokavereiden kanssa voisitte ehdottaa könttäsummaa, jonka morsian maksaa, ja jakaa sen sitten. Vai aikooko morsian sitten kutsua kaikki ruokapalkalla vai miten? Kysy tarkemmin, ennen kuin suostut mihinkään!

Täällä herkistellään jonkin ihme talkoohengen nimissä, mutta minä en näe tässä muuta kuin ahneen morsiamen, joka yrittää nipistää kuluja sieltä mistä voi. En tosiaankaan usko, että morsian olisi ap:n juhlissa talkoohengellä ensimmäisenä auttamassa.

Vierailija

kuuluu ystävyyteen. Mutta hyväksikäytön puolellekin voi mennä, jos on kyse sellaisesta jutusta, joka vaatii tosi paljon vaivannäköä. Ja tietenkään ystävän ystävien ei tarvitse kenenkään häihin ilmaiseksi tulla.

Älkää odottako, että "kyllä se varmaan korvaa", todennäköisemmin ei, jos ei ole etukäteen puhetta!

Minullekin ystävä kuvasi häät ja itse olen kuvannut, mutta tuo on sellainen, että pitää olla jo aika hyvä ystävä. Käytännössähän siinä on itse kiinni koko juhlien ajan. Myös rahallisesti arvokas lahja. Minullekin pisti silmään tuo "muistaakseni korvasimme kuvien tulostuksen".. Toivottavasti tuon kirjoittaja tosiaan on varma siitä, ja jos ei, niin kysäisepä kaverilta..

Vierailija

niin paljon, etten silloin kyllä lähtisi mihinkään muualle kuin lomailemaan perheeni kanssa, jo häihin kutsuttuna vieraana meneminen vaatii suurta henkistä ponnistusta. harvat häät ovat kotipaikkakunnalla vain parin tunnin pistäytymisen päässä, vaan vaativat jo koko viikonlopun uhraamista matkustamiseen vaikka olisinkin juhlan vieraana enkä palkattomana esiintyjänä. tuo pikakonsultointi tutulta hänen oman alansa töissä menee juuri juuri, jos sen takia ei tarvitse uudelleen suunnitella koko viikonlopun vapaa-aikaa. Jos jutun saa hoidettua vartissa ja puhelimella/sähköpostilla, se on ok, mutten lähtisi korvauksetta minnekään mikä ei olisi muutenkin matkan varrella tai todella hyvän ystävän pyynnöstä. puolitutut teettäkää työnne ammattilaisilla työaikana.

Vierailija

ystävän häissä tietenkin. Siis sinun, mutta ei koko kuoron.

Mun häiden esiintyjät oli kaikki ystäviäni ja ilmaiseksi ja ite oon kans esiintynyt häissä.

Vierailija

Lainaus:

Täällä herkistellään jonkin ihme talkoohengen nimissä, mutta minä en näe tässä muuta kuin ahneen morsiamen, joka yrittää nipistää kuluja sieltä mistä voi. En tosiaankaan usko, että morsian olisi ap:n juhlissa talkoohengellä ensimmäisenä auttamassa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat