työttömät äidit: onko lapsenne joutunut päiväkotiin koska olette työttömiä ja haette töitä

Vierailija

kuulin jostain että sellainen on mahdollista. Kun äiti siis jää lasten hoidon jälkeen työttömäksi niin lapset pistetään päiväkotiin jo valmiiksi että kun äiti saa työpaikan niin lapsilla on siis jo valmiina hoitopaikka. En tienyt tuollaisesta toiminnasta yhtään ja minusta se on lapsia kohtaan varsin epäreilua,mutta toisaalta ymmärrän että hoitopaikka on hyvä olla valmiina. Eli onko tämä jokin yleinen tapa kaikissa kaupungeissa työvoimatoimiston johdosta.

Kommentit (7)

Vierailija

joka asiasta päättää.

Äidillä on oikeus saada paikka päiväkodista, oli hän kotona tai töissä.

Toisinaan voi olla käytännöllistä että lapsi on päiväkodissa työnhaun ajan. Jos on esim 5 haastattelua viikossa, on haastavaa järjestää lastenhoito sen ajaksi.

Samoin työhakemusten kirjoitteluun menee yllättävän paljon aikaa.

Vierailija

Se tarkoittaa sitä, että kaikilla vanhemmilla on oikeus hakea ja saada lapselleen päivähoitopaikka, olivat vanhemmat töissä, opiskelemassa tai kotona.

Sinä itse päätät, milloin haet hoitopaikkaa. Asia ei liity työvoimatoimiston toimintaan mitenkään, kyse on päivähoitolaista.

Ilman muuta kannattaa hakea hoitopaikkaa ennen työpaikan vastaanottamista. Jos tarvitset hoitopaikan nopealla varoitusajalla, se voi todellakin olla ihan missä päin kaupunkia hyvänsä, missä nyt sattuu paikka olemaan.

Itse teen pätkätöitä. Kyllä meillä on kokopäivähoitopaikat koko ajan. Jos joudun välillä olemaan työtön, pidämme silti hoitopaikat ja maksamme korkeinta päivähoitomaksua kahdesta lapsesta (noin 440e kuukaudessa). En tiedä, vienkö lapsia hoitoon ollessani työtön, en varmaan ainakaan joka päivä.

Vierailija

Ei lasten ole pakko olla kunnan päivähoidossa työnhakusi ajan, mutta sinun täytyy kyetä ottamaan työpaikka nopeastikin vastaan. Eli hoitaako mummot, mies, serkku tai sen kaima jos saat nopeasti työn? Kunta ei siihen välttämättä kykene.

Helpommalla pääset kun se hoitopaikka lapsille on olemassa ja varattu jo työttömyysaikana. Ei niitä lapsia ole kumminkaan pakko viedä sinne.

Vierailija

Ei kukaan voi pakottaa niitä hoitoon, mutta mieti näitä:

-voitko ottaa työtä vastaan, jollei lapsilla ole hoitopaikkaa?

-jos saat nopeasti paikan, niin haluatko lastesi aloittan siellä ilman harjoittelua?

-miksi haet työttömyyskorvausta, jollet ole hakemassa töitä? Jos taas haet töitä, niin mikset varaisi hoitopaikkaa?

Vierailija

Esim. minä olen välillä työtön ja välillä töissä. Lapset ovat hoidossa tarpeen mukaan. Joskus yhden päivän viikossa ja joskus koko viikon. Monen viikon taukoja ei kuitenkaan ole järkevä pitää, vaikka työttömyysjakso jatkuisikin pitkään. Mutta en ajattele niin, että koska koko kuusta maksetaan niin koko rahalla pitää viedä hoitoonkin.

Vierailija

että pitää pystyä osoittmaan että voi ottaa tarjotun työn heti vastaan eli siksi työvoimtoimistossa ainakin minulta kyseltiin lasten hoitojärjestelyitä ja onko hoitopaikkaa haettu. Kun todistin että vuorotyötä tekevä isä ja mummo voivat hoitaa lapsia jos työllistyn nopeasti tai minulla on haastatteluita tms. niin ei lapsille tarvinnut vielä hoitopaikkaa hakea.

Toisaalta jos aikoo oikeasti töihin mennä kannattaa se päivähoitopikka hakemus laittaa menemään koska sehän pitää jättää 4kk ennen hoidon tarpeen alkua. Ja jos ei tuossa ajassa ole työllistynyt niin alkavat kyllä jo tarjoamaan kaiken maailman työllisyyskursseja jolloin pakko kuitenkin lapset saada hoitoon.

Vierailija

ainakin itselläni vain kysyttiin että mitenkäs lapsen hoito sitten järjestetään kun saan töitä, ja miten se työnhaku onnistuu jos lapsi on kotona. Tosin itselläni oli jo ollut monta kuukautta hoitopaikkahakemus vetämässä, kun tiesin että valmistun ja töitä saattaa tulla koska tahansa vaikka vuorokauden varoitusajalla.

Sen sijaan päivähoidon puolelta, jossa oli ja on edelleen hillittömät jonot (hoitopaikkoja on liian vähän suhteessa alueen lapsimäärään), yritettiin kovasti että vetäisin päivähoitohakemukseni pois siksi aikaa että saan töitä - kysyin sitten että pystyttekö järjestämään mulle vuorokaudessa hoitopaikan kävelymatkan päässä kotoa, kun meillä ei ole autoa ja hoitopaikan sijainnista riippuen julkisilla vieminenkin voi olla melkoisen vaikeaa. Tämä henkilö, jonka kanssa puhuin, myönsi ettei se onnistu ja että on järkevämpää että he etsivät hoitopaikan nyt kuin että kauhealla kiireellä joutuvat sen jostakin kiven alta kaivamaan sitten kun sitä tarvitaan. Niinpä se hoitopaikka löytyikin vielä saman vuorokauden aikana, ja oli muuten onni että löytyi, koska aloitin nykyiset työni kahden viikon kuluttua lapsen päivähoidon alkamisesta, viikon varoitusajalla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat