Onko ihan tavallista että päiväkodissa

Vierailija

hoitaja aamulla ei juttele minulle mitään, ei koskaan puhu lapsestani mitään, saa vaivoin sanottua huomenen. Minä vien ja mies hakee, hänelle joku hoitaja joskus juttelee lapsestamme.

Päivähoito alkanut marraskuun alussa, eikä hoitaja halua pitää mitään keskustelua. Toisen lapsen kohdalla (eri ryhmässä) sitä ehdotettiin jo ennen joulua. Nyt tämä toisen lapsen hoitaja lupasi kysyä jos saisi keskustelut peräkkäin järjestettyä. No eipä ollut onnistunut, kun tässä toisessa ryhmässä eivät osanneet sanoa sopiiko aika heille. Kerran otin itse puheeksi, mutta hoitaja sanoi että joskus myöhemmin sitten. Minusta tuntuu että tämä hoitaja ei pidä vilkkaasta lapsestamme, lapsi kyllä kysyttäessä sanoo että "Pirkko" on ihan kiva.

Miehelleni hoitaja on kommentoinut mm. että kyllä näkee että lapselle on annettu periksi. Nyt lapsi sanoo että häntä on alettu kiusaamaan. En siis osaa nimetä mitään varsinaista ongelmaa tai tilannetta, mutta tunnelma on jotenkin kummallinen, ihan toisin kuin sisaren ryhmässä.

Kommentit (8)

Vierailija

kommunikaatioon hoitajan kanssa. Tietysti alkuun ystävällisesti ja asiallisesti voisit esittää toivomuksesi, että haluat tietää, miten lapsellasi päiväkodissa menee. Jos hoitaja ei kanssasi halua puhua, niin sitten sinun täytyy ottaa asia puheeksi päiväkodin johtajan kanssa. Hoitajan velvollisuus on pitää vanhempaa ajan tasalla lapsen asioista.

Vierailija

keskustelee enempi isien kaa. Se kun tuo äidinvaisto usein estää vilpittömän keskustelun. Eli oman lapsen suojelu pelaa liikaa.

Isät ovat suorempia. Kertovat lapsesta totuudenmukaisemmin. Lisäksi keskustelua helpottaa luontainen vietti, miehen ja naisen välillä. Isät kertoo hoitotädeille huoliaan. Ja hoitotädin vaistot herää. Kylläkin hieman eri vaistot, kuin nuo edellä mainitut äidin vaistot. Halu auttaa vie mukanaan. Isä saa tukea muuhunkin, kuin lapsenhoitoon. se varmaan sopii miehille.

Seuratkaapa päiväkodin ja perheenne yhteistyötä tarkasti. Itse olen seurannut työni puolesta ja hyvin läheltä, jo viisitoista vuotta.

Vierailija

Mä meinaan aina juttelen mielelläni lasten vanhempien kanssa. Meillä on myös ryhmässä eräs vilkkaampi tapaus, jota pitää rauhoittaa ja ohjata puuhiin silloin kun menee överiksi.

Tämän lapsen vanhemmille erityisesti kerron kaikki, mitä positiivista olen päivän aikana tästä lapsesta huomioinut.

Pyydä tältä hoitajalta aikaa itsellesi edes parin minuutin verran kun huomenna viet lapsen päiväkotiin. Kerro tunteesi ja huolesi. Eli nostat asiasta vaikka metelin.

Itse hoitajana haluaisin ,että minulle tullaan sanomaan asioista, jota vanhempia huolettaa.

Olen myös itse äiti ja aina, kun tulee mietittävää oman lapseni kohdalla tarhapäivästä tai yleensä hoidon laadusta, olen pyytänyt jotain hoitajaa istumaan kanssani alas, jotta olen voinut kertoa huolistani, mitä tulee lapseni hoitoon.

Vierailija

-Onneksi saimme vaihdettua toiseen ryhmään. Mutta sen ryhmän hoitajat "uudelleensijoitettiin" muutenkin.

Esim. Aamulla kun tultiin, niin ensimmäisenä tullut hoitaja saattoi istuskella kaikessa rauhassa ruokahuoneen puolella odottelemassa, että hänet "huomattaisiin". Meidän lapsessa se ainakin aiheutti melkoista turvattomuuden tunnetta.

Vierailija

ja aikana jollloin molemmat tenavat olivat hankalia hoitopäivän aikana. Kun käytös muuttui parempaan myös hoitajat muuttuivat. Juttelevat automaattisesti asioista. Hyvät huomenet tuottavat aika usein vielä ongelmia. Jää itselle sellainen mielikuva et hoitajat on kyrsiintyneet työhönsä.

Vierailija

Otan heti huomenna puheeksi että haluan sen keskustelun mahd. pian. Minullekin aluksi kerrottiin että joka aamu tervehditään kädestä pitäen. Hoitaja ei kyllä tee itse minkäänlaista aloitetta, talutan lapsen hoitajan luo ja sanon että sano huomenta.

Ennen joulua tarhassa oli yhteinen joulupuuro jonne oli tarkoitus osallistua. Kun menimme (lapset innosta puhkuen) ei puuroa ollutkaan, vaan se oli ollut edellisenä päivänä, toisin kuin tiedotteessa. Kysyin tältä hoitajalta että onkos se puuro tänään, hän vaan naurahti että kuule puurot me on syöty jo eilen. Ei mitään harmittelua tms. Vedin kyllä herneet nenään. Oli kuulemma ilmoitustaululle tiedoteeseen korjattu uusi päivä. Siis siihen samaan paperiin, kirjoitettu vanhan päälle. Olettaako ne että luen sen saman paperin joka päivä jos on jollekin riville lisätty joku muutos?

Nämä on sellaisia pieniä juttuja jotka alkaa kyrsimään, kun hoitaja ei voi mitään ylimääräistä sanoa, vaikkapa että joku päivä on muuttunut. Yritän lapsen takia olla positiivinen, että ei huomaisi mitään kitkaa. Sisällä kiehuu ja tekis todella mieli sanoa suorat sanat, mutta en viitsi lapsen kuullen siinä tuontitilanteessa alkaa vatvomaan mitään häneen liittyvää.

Vierailija

Aina aamulla tullessa ja kaikki hoitajat kyllä tervehtivät äitiä ja lasta.

Muuten eivät kyllä kertoile päivästä ellei erikseen kysy.

Vierailija

Kyllä pitäisi hoitajien ihan oma-aloitteisesti kertoa lapsen kuulumisia, mutta ihmisiä hekin ovat, ja hekin voivat olla ujoja tms. Vanhemmat voivat itse kysellä aktiivisesti siitä, mistä haluavat jotain tietää. Itse kysyn heti, jos on jotain kysyttävää. Esim. tuossa puuro jutussa olisin heti jatkanut, että tiedotteen mukaan puuro piti olla tänään, miksi virhettä ei korjattu ajoissa ja miten joku sitten osasi mennä jo edellisenä päivänä, jos asiasta ei ollut tiedoitettu. En olisi tyytynyt hoitajan nauruihin. Jos hommaa ei saa hoitajan kanssa pelaamaan, mene juttelemaan huolistasi päiväkodin johtajalle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat