Opiskelu opettajaks?

Vierailija

Miten on, pääseekö ku ammattikoulu takana, ei lukiota?

Kommentit (14)

Vierailija

Pitää olla kyllä lukionpaperit. Ja avoimessa voi kyllä opiskella, muttei sieltäkään pääse sisään ilman ylioppilastutkintoa. Pahoittelen.

Siis lähihoitajuus voidaan laskea esimerkiksi haastattelussa hyödyksi, mutta ei siitä saa edes pisteitä.

..miksei myös luokanopettajaksi. Tuommoinen särähtää minun korvaan, koska lto-tutkintoa on suurinpiirtein yhtä hankalaa päästä suorittamaan kuin lo tutkintoakin. Se riippuu vähän yliopistosta kyllä, mutta esim helsingissä prosentit on kutakuin samat.

Vierailija

Siis jos koulu ei kuitenkaan ollut sun juttusi, niin miksi ihmeessä haluaisit sitten kuitenkin yliopistoon ja opettajaksi kouluun? Yliopisto vaatii kuitenkin kykyä oppia suuria asiamääriä verrattuna edes lukioon saati peruskouluun. Toki sielläkin voi ammattikoulupohjalla menestyä, mutta haasteellista se on, kun välistä jää se lukio, jossa sentään vähän otetaan suurempia asiakokonaisuuksia kerralla kuin peruskoulussa.

Vierailija

Jos haluat luokan- tai aineenopettajaksi, yksinkertaisinta on suorittaa lukio esim. iltalukiossa. Jos et tätä halua tehdä, olen sitä mieltä, että ei kannata miltään kiintiöltä yrittää päästä yliopistoon sisään. Opiskelusi on todennäköisesti aika tuskaa, sillä jos lukio-opiskelu ei kiinnosta, miten kokisit vieläkin teoreettisemman yliopisto-opiskelun mielekkääksi?

Jo halua ammatilliseen oppilaitokseen opettajaksi, homma on helppoa. Haet ammatilliseen opettajakorkeakouluun, joita on esim. Jyväsylässä ja Hämeenlinnassa. Siellä voit suorittaa opettajan pedagogiset opinnot joko lähi- tai etäopiskeluna. Tutkinto yhdessä ammatillisen tutkinnon kansa riittää opettajan virkaan ammatillisella perusasteella.

Vierailija

mahtavaa. :) Mutta mietin sitä kiintiötä. Kuinkahan laaja se on?Kun siinä kuitenkin mainittiin, että kannattaa hakea yo-pohjalta jos semmoinenkin on. Onhan noita erityiskiintiöitä ollut siis ennekin, mutta käytännössä niiden kautta pääseminen on ollut aika nollaa.

Mutta olen sitä mieltä, että nuo pitäisikin vapauttaa mahollisimman monille, että monimuotoisesti koostuisi myöskin opiskelijakunta. Mutta opiskelu tuolla on tietenkin aika raskasta ja suhteellisen lukupainotteista, että jos ei ole siitä pitänyt aiemmin, niin ei varmaan nytkään.

5.

Vierailija

voi ainakin opiskella kasvatustiedettä. Se toimii myös väylänä yliopistoon.

Eikä se lukio ole ainoa väylä yliopistoon. Ap hankkiutuu esim. päiväkotiin töihin, jolloin saisi aikanaan oppisopimuskoulutuksen kautta pätevyyden lähihoitajaksi. Tämä helpottaisi aikanaan pääsyä yliopistoon opiskelemaan lastentarhanopettajaksi, ja miksei myös luokanopettajaksi.

Vierailija

Lukio ei ole enää pakollinen. Myös amiksen käynyt kelpaa hakijaksi. Vaikeuksia tosiaan voi tulla vain kielissä, matematiikassa jne, jos pelkällä amispohjalla hakee - ellei sitten ole yleissivistystä hankkinut jotenkin muuten. I

tse olen lähihoitaja, kirjoittanut ammatillisen tutkinnon pohjalta ylioppilaaksi ja nyt olen yliopistossa. Kaverini on lähihoitajakoulun käynyt, mutta nyt opiskelee lääkiksessä. Hänellä ei ole yo-tutkintoa. Monta muuta samanlaista tapausta tunnen. Ei ole enää harvinaista.

Vierailija

Itse opiskelen myös samaisessa yliopistossa mutta olen ylioppilas. Voin kertoa että lukion kursseista nyt ei juuri ole ollut hyötyä opinnoissa eikä sellaista pohjaa olisi tarvittu. Opiskelen historiaa ja filosofiaa ja tavoite on opettajan ammatti.

Typerää huudella tuosta lukiopohjasta jos ei oikeasti tiedä pääsyvaatimuksia. Ammattitutkinto riittää, kunhan se on ollut vähintään 3-vuotinen opintolinja.

Vierailija

Istuin vuosi sitten työryhmässä, joka valmisteli pääsykokeita keväälle 2008, ja silloin ainakin tarvittiin vielä yo-tutkinto. Mutta jos asia on muuttunut, niin sitten voi olla niin.

Työryhmä oli Helsingin yliopistolla.

t4

Vierailija

Kylllä asia nyt on niin, että pelkkänä lähihoitajana et pääse yliopistoon.

Jos aiot mennä muuta kuin lukioreittiä yliopistoon, niin voin kertoa, että se tie vasta on pitkä ja vaivalloinen. Melkein suosittelisin, että mene lukioon tai iltalukioon, jos todella haluat peruskoulun opettajaksi. Se on todennäköisesti selvin ja nopein reitti kohti opettajuutta sinun taustallasi.

Vierailija

ainakaan yleensä. siis jos tarkoitat peruskoulun opettajaksi. Se on yliopistokoulutus, ja siihen tarttee kyllä olla kirjoittanut ylioppilaaksi. On joku erityishaku, mutta se on tietääkseni lähinnä semmoisia varten, jotka on käynyt lukiota vastaavan koulun jossain muualla.. Tai en ole varma, mutta on _todella_ harvinaista päästä ilman ylppäreitä.

Mutta voit ehkä koittaa. Tai sitten voit käydä aikuislukiota. Tai sitten hakea aineenopettajaksi johonkin ammattikouluun, semmoisia voi lähteä tekemään amiksen pohjalta.

Ehkä joku ammattilinjan opettaja voisikin olla mukavaa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat