Nukutaanko teillä yöt tissillä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on 4,5 kk poika ja välillä tuntuu ihan mahdottomilta nuo yöt. Poika havahtuu useaan kertaan yössä ja haluaa tissin suuhun. Minusta tuntuu, että nukkuu oikeastaan tissi suussa. En ole katsonut kellosta, miten heräilemme, mutta yli 3 tunnin pätkää ei kyllä nuku. Yleensä vähemmän ja aamuyön puolella heräilee tiheämmin.

Uskoisin, että tuo rinnan etsiminen havahtuessa on ihan tapa, enkä oikein usko että on nälkäinen. Olen yrittänyt välttää "tissiassosiaatiota" nukahtamiseen liittyen, mutta ilmeisesti en ole onnistunut. Illalla imetän sylissäni ja laitan pojan unen ja valveen rajamailla omaan sänkyynsä, minne hyvin näin nukahtaa. Joskus on ihan selvästi valveilla ja silti jää sinne hyvin. Päiväunet nukkuu vaunuissa. Niillekin laitan suoraan rinnalta, mutta havahdutan pojan laskiessani hänet vaunuun, jotta tajuaisi missä on.

Kuulostaako kenellekään tutulta? Mistäköhän tässä voisi olla kyse ja miten olette tällaisen kanssa toimineet? Voiko kyse olla ihan vain läheisyyden hakemisesta yöllä? Vai olisiko sittenkin nälkäinen? Kiinteisiin ollaan kyllä juuri siirtymässä, mutta ensin kokeilen omaa laktoositonta ruokavaliota, mitä neuvolasta ehdotettiin. Päiväunetkin kun tuppaavat olemaan vähän katkonaisia, sillä herää useimmiten puoli tuntia nukahtamisen jälkeen.

Kommentit (3)

Vierailija

Moi

Meillä on jo yli puolitoistavuotias poika, joka oli varsinkin pikkuvauvana ihan mahdoton tissinukkuja. En alkuun osannut erottaa sitä, milloin poika söi ja milloin vain teki imemisliikkeitä nukkuessaan enkä siis osannut ehkä irrottaa häntä tissiltä aina, kun olisi ehkä ollut aiheellista. Tilanne oli väliin tosi pulmallinen, kun päiväunillakin piti päivystää vieressä.

Olen tätä pulmaa muutamaan kertaan pohtinut muiden kanssa täällä netissä ja olen tullut siihen tulokseen, että joillain lapsilla vain on muita isompi tarve olla naama kiinni äidissä nukkuessaan... En oikein usko, että olen itse tehnyt jotain radikaalisti pieleen ja sillä lailla aiheuttanut tuota tapaa pikkuiselle.

Nyt meidän vesseli on tosiaan jo yli puolitoistavuotias reipas pikkupoika - joka edelleen pomppaa sängystään meidän väliin ja äidin tissille joka yö! Isä saa kantapäästä monta kertaa yöstä ja äidin niskat ovat jumissa ihmeellisissä asennoissa nukkumisen johdosta...

Ja vieroittaminen taitaa käydä päivä päivältä hankalammaksi, kun pojalle tulee enemmän tahtoa, ymmärrystä ja voimaa. Eli ehkä kannattaa tosiaan yrittää tuosta tissinukkumisesta eroon vauva-aikana... Meillä keräillään voimia unikouluun.

Vierailija

Meillä on ollut suunnilleen samanlaista. Olen aina nukuttanut pojan rinnalle. Päiväunia on nukkunut hyvin noin 4 kk lähtien, mutta silloinkin, jos on sattunut kesken heräämään, olen nukuttanut uudelleen rinnalla. Pääasiassa poika on aina nukkunut yönsä pinnasängyssä, mutta nukahtanut siis rinnalle ja herättyään olen antanut rintaa. Yöunet huononivat 4,5 kk iässä, jolloin poika alkoi enemmän heräillä.

Tänään poikamme on 9 kk. Vasta nyt olemme viikon pitäneet unikoulua eli rintaa on annettu vasta aamulla 6-7 aikaan. Heti muutama yö jo tuotti tulosta. Meillä ei kiinteidenkään aloitus 5,5 kk iässä juurikaan parantanut yöunia. Se, mikä on aina auttanut, on ollut isin hyssytys eli se, ettei joka heräämiseen olekaan annettu rintaa. Aina, kun olen antanut joka heräämiseen rintaa, heräämiset ovat lisääntyneet. Siksi kaikkia helpottamaan aloitimme unikoulun, jota siis suosittelen. Odotan kovasti sitä, että poika nukkuu aamuun asti heräämättä. Tähän mennessä ennätys on eka herääminen klo 6!

Vierailija

Meillä tyttö täyttää nyt puoli vuotta ja on vauvasta asti nukkunut vieressä. Laitan illalla pinnasänkyyn, mutta ei kauaa nuku siellä kun haluaa viereen. Ja jos en anna tissiä niin saattaa herätä kokonaan.

Yöllä tissitellään useaan otteeseen. Olemme yrittäneet saada tapaa pois, koska nälkäinen ei ole. Tyttö ei ole koskaan syönyt tuttia, joten selvästi äidin tissi on tutin korvike.

Ajattelimme kokeilla unikoulua, kun vaan on tarpeeksi voimia siihen itsellä. Isot veljet eivät ole tällaista koskaan harrastaneet, mutta söivät molemmat tuttia.

Ajattelin alkaa lopettelemaan vähitellen imettämistä, jos yötkin rauhoittuisivat. Meillä ollaan kiinteät aloiteltu kuukausi sitten ja on ehkä vähän rauhoittanut tilannetta.

jaksamisia sinne!

äiti ja tyttö 6 kk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat