Pari kysymysta mormoneille.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Jos joku mormoni kuolee niin laitatteko kuolinilmoituksen lehteen? Ilmeisesti siinä ei kuitenkaan ole ristiä koska olen ymmärtänyt ettei se kuulu teidän uskoon. Onko teillä joku aivan oma juttu josta tunnistaa että kyseinen henkilö tunnustaa teidän uskoa vai onko siinä jotain muuta esim lintuja tms?

Toinen kysymys jota olen pohtinut :) on että onko teille sunnuntai ainoastaan lepopäivä? Eli miten esim loppiainen, jolupäivä, pitkäperjantai tai pääsiäissunnuntai onko ne teille pyhiä päiviä?

Kommentit (1)

Vierailija

Kun kirkon jäsen kuolee, niin se on ihan henkilön - siis sukulaisten - päätettävissä pannaanko kuolinilmoitus lehteen vai ei. Ainakin omassa suvussani se on laitettu vaikkei itse edes lehteä lueta. Risti ei kuulu meidän uskoon siinä mielessä, että ei pidetä sitä uskontomme tunnuksena kuten kristinuskossa, mutta kyllähän se on tuttu tapa kuoleman yhteydessä, joten jokainen perhe päättää onko ilmoituksessa (samoin hautakivessä) risti vai jotain muuta, ja niitä näkee sekä ristillä että ilman ja muilla koristuksilla - eli käytännössä noilla seikoilla ei ole mitään merkitystä, ellei sitten henkilö itse ole syystä tai toisesta halunnut ennen kuoleemaansa määrätä että toimitaan tietyllä tavalla. Eli mitään erityistä tunnusta meidän uskonnolla ei ole.

Sunnuntait on meille lepopäiviä, pyhä päiviä, Herran päiviä... Tyypilliset kirkolliset pyhät on meillekin pyhiä - joulu ja pääsiäinen esimerkiksi ihan niinkuin muillakin... loppiaisesta tosin mun täytyy myöntää, että en edes muista mistä se tulee, mutta menee mukana siinä muiden joulupyhien kanssa. Adventit ei varsinaisesti ole sen pyhempiä kuin muut sunnuntait, eli uskonnon puolesta ei ole mitään adventtiperinteitä, mutta kyllä me suomalaiset pääsääntöisesti niitäkin perinteitä kulttuurin puolesta ylläpidetään, toiset enemmän ja toiset vähemmän - mutta eivät varsinaisesti ole meille pyhiä päiviä. Helluntain tapahtumat tunnustetaan ja niihin uskotaan, ehkä sitä päivää ei tule varsinaisena pyhäpäivänä kuitenkaan juhlittua, ja pyhimysten päivät sitten ei kuulu ollenkaan meille. Pääsääntöisesti voisi sanoa, että joulu ja pääsiäinen on oikeasti meille pyhiä, koske ne on liittyy suorasti Kristukseen ja meidän uskoon Häneen, muut pyhäpäivät on sitten enemmän kulttuurijuttuja, jotka luonnollisesti on eri tavoin eri maissa...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat