Tunnetko syyllisyyttä jos lapsesi itkee päiväkotiin vietäessä?

Vierailija

Mun tekis mieli soittaa töihin että olen sairas ja hakea lapsi pois päiväkodista, jonne jäi itkien. Oli vähän huono aamu, tapeltiin koko aamu ukon kanssa ja lapsi reagoi varmaan siihen.

Kommentit (7)

Vierailija

Silloin tulee mieleen että joku lasta vaivaa. Ei tunne oloaan riittävän varmaksi ja ole menossa tyytyväisenä.

Lapsissa on eroa ja toiset ovat niin hitaasti luottavaisia ja uudet asiat voivat viedä pitkään ja joskus on mahdottomuus sopeuttaa lasta lapsen tahtiin tai löytää lapselle täydellistä hoitopaikkaa. Eli täydellisyyden tavoittelu on monesti melko mahdotonta ja sitten eletään sen mukaan mikä on mahdollista.

Mutta kyllä minä tunnen ehdottomasti syyllisyyttä jos lapsi itkee päiväkotiin mennessä ja pidän tuota syyllisyyttä ihan terveenä merkkinä, joka laittaa ajattelemaan ja huomioimaan tilannetta lapsen näkökulmasta.

Vierailija

ja on ollut pitkiä kausia jolloin jää tosi mielellään ja reippaasti päiväkotiin. Nyt on taas tullut takapakkia.

Lapsella kyllä oli vilunväristyksiä aamulla, liekkö tulossa sairaaksi. Odottelen soittoa päiväkodista. Ikkunasta kurkkasin lähtiessä ja lapsi itki vielä päiväkodin aamiaispöydässäkin.

ap

Vierailija

kun olen ehtinyt eteiseen, eikä hän enää näe minua.

Ei tuosta voi tuntea syyllisyyttä. Samaan tapaan hän itkee aina erotilanteessa, oli sitten menossa päiväunille tai jos vaikka käväisen ulkona ja hän jää hetkeksi pelkästään isän kanssa. Samaten hän itkee, kun isä lähtee ulko-ovesta.

Vierailija

Olen itse lto, ja kyllä ne muksut aina välillä itkee. Niistä pidetään siellä kuitenkin hyvää huolta.

Muistan itse kun aloitin päiväkodissa 5-vuotiaana, että itkin joka aamu. Halusinkin aiheuttaa äidille huonoa omaatuntoa, vaikken ihan tajunnut miksi. Kai se päiväkoti jotenkin tuntui pelottavalta vähän tai en tiedä. Kuitenkin aina äidin lähdettyä meni noin minuutti niin olinkin jo leikkimässä ja ihmettelin itsekin miksi itkin.

Juteltiin siitä äidin kanssa tuossa joku vuosi sitten. äiti muisti kokeneensa myös huonoa omaatuntoa, mutta eipä siihen ole mitään tarvetta. Tykkäsin kyllä päiväkodista, ei kyse siitä ollut, huusin vain tavasta ja ehkä siksi etten oikein tiennyt mitä muutakaan tehdä.

Vierailija

Aina päivän päätteeksi kuitenkin kertoo että on ollut kivaa.

En tunne siksi niinkään huonoa omaatuntoa, mutta se harmittaa että aamulla tuntuu että olisi jo kiire töihin ja itse alkaa hermostuttaa ja tulee helposti tiuskaistua lapselle että mitä turhaa taas itkee.

Vierailija

kysypä tänään lasta hakiessasi kuinka kauan itku kesti. Ei varmasti kauaa. Jos kovasti ahdistaa, voit jäädä itkuisena aamuna piiloon eteiseen kuuntelemaan miten nopeasti itku loppuu (olettaen että teillä ei ole jotain lapselle tärkeää tapaa kuten vilkuttaminen ikkunanläpi).

Vierailija

kausittain 4-vuotiaalla, ja onhan se tosi kurjaa. Meillä ovat hoitajat sanoneet että saa soittaa jos jää vaivaamaan.

En ole soittanut, vaikka joskus on vaivannutkin, tietysti sitä miettii että onko lapsella joku erityinen syy protestiinsa, onko hoidossa jotain harmeja yms.

No, koitan ajatella positiivisesti, mutta täytyy sanoa että toisaalta ymmärrän lapsen surun, päivä on pitkä ilman omia vanhempia, eikä aikaa ole kuin lyhkäiset illat ja viikonloput, ei se varmasti niin kauhean kivaa ole lapsesta, kun ei ole meistä vanhemmistakaan. Ja päiväkoti on laitos, ei koti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat