***TOUKOTOIVEET vk 3***

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ja uusi viikko alkakoon...

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Ja ihanaa tätä viikkoa kaikille! On niin upeeta, kun aurinko pilkistelee. Ainoo vaan, että totesin autoni olevan hyvin likainen... Auringonpaite sen paljasti.

Ihan tälleen alkuun... Onko kellään kokemusta: Pähkäilen tässä, että kuinka on, saako mun nelivuotias esikoinen olla päivähoidossa mun äippäloman aikana? Ja kuinka aikaisin mun pitää kaikesta esikon päivähoitoon liittyvästä (siis mammaloman ajalta) sopia?

Meillä on tuo tyttö ihan perus päiväkodissa ja mun mielestä päiväkodeissa on ollut sellaisia lapsia, joiden perheissä on vauvoja ja ainakin toinen vanhempi kotona, jollain vapaalla. Mutta nyt kun tossa kyselin asiaa ohimennen, mun tyttö ei sais olla hoidossa vaan mun pitäis pitää sekin kotona niin kauan kun olen itekkin. Ei siis mitään järkeä! Sehän kuolee tylsyyteen ja kuuntelemaan, kuinka en vauvanhoidolta ehdi olemaan hänen kanssaan. Niinpä siis kaipaisin kokemuksia ja muuta tietoa asiaan liittyen.

Muuten täällä kaikki ihan okei. Masussa Mölleröinen touhuaa omiaan ja tuntuu kasvavan. Mahakin kasvaa... Jotenkin olen itekseni kuvitellut, ettei mulla mitään mahaa vielä edes ole, mutta kyllä sen kasvun muut tuntuvat huomaavan..

Ens viikolla vasta on sitten neuvolakin, joten ei tässä paljoa ole toistaiseksi kerrottavaa.

Möllimasu rv 21+

Vierailija

Valitusta alkuun...Auh, mikä selkäjomotus; joka askeleella vetää lonkkaan. Välillä, kun nousee seisomaan, alaselkään/lonkkaan viiltää niiiiiiin vietävästi.

Jospa sitä tulisi iltaisin tehtyä muutakin kuin maattua sohvan nurkassa niin ehkä nämä selkäkivutkin siitä helpottaisivat :)

Viisurit on kyllä maailman ilkeimmät, poistattakaa vaan heti, kun mahdollista! Minä pelkäsin (lue:pelkään) hammaslääkäriä niin paljon, että kärsin ihan turhaan viisurikivuista. Toinen yläviisureista oli jo melkein tulossa poikittain poskesta läpi, kun uskaltauduin menemään. No, siinä kesti puudutuksineen alle 10 minuuttia ja hammas oli poistettu, että se siitä sitten... Kannatti venyttää lääkäriin menoa... Toinen alaviisureista jouduttiinkin sitten leikkamaan, onneksi tuli yhtenä kappaleena, mutta jos se olisi ollut se ensimmäinen viisuripoisto niin viimeiseksi olisi ehkä jäänyt :)

Maha se vaan kasvaa - juu, täälläkin painoa putkahtanut pari kiloa lyhyessä ajassa, mutta saa sitä tullakin, kun aikas nihkeästi on tähän mennessä tullut.

Vatsa on jo ihan selkeä vauvavatsa, enää ei mene minään "vähän tuli tuossa joulunpyhinä syötyä" -vatsana.

Liikkeistä: mulla liikkeet tuntuvat välillä ihan alavatsassa, välillä hieman molemmilla sivuilla, harvemmin kovin ylhäällä. Liikkeet on kyllä niin hassun tuntuisia, toisinaan kunnon potkuja ja sitten taas sellaisia jänniä muljahduksia.

Verenpaineista joku kyseli; mulla on normaalisti verenpaine aika matala, 100/60 tai vähän alle. Usein huimaa, jos nousee liian nopsaan ylös. Raskaus ei ole verenpainetta juuri nostanut, mikä on tietysti hyvä asia.

Hyttyselle kaukomatkailusta :) Asuimme Aasiassa, kun odotin esikoista. Lensin Suomeen synnyttämään muistaakseni viikolla 31. Lento oli pitkä ja mun mielestä aika rankka sillä mahalla (eikä mulla ollut edes mikään valtava masu). Karvahattuluokasta sain onneksi varattua käytäväpaikan ja vieläpä sellaisen paikan, että edessä ei ollut penkkiä, joten sain hyvin suoristettua jalkoja. Mutta penkki ei mennyt tarpeeksi makuuasentoon ja se noin 11 tuntia oli aika tuskaa. Olin ihan pökkyrässä lennon jälkeen.

Toista kertaa pitkää lentoa en noilla viikoilla lentäisi, ellei olisi pakko ja paikka olisi business-luokassa, jossa penkki on riittävän leveä ja sitä saa säädettyä sopivaan asentoon. Toinen juttu on tietysti se, jos matkalla sattuu jotain. Selvitä etukäteen, missä on lähin länsimaalainen sairaala ja miten sinne tarvittaessa pääsee. Onko mahdollisesti ennenaikaisesti syntyvälle vauvalle olemassa kunnon tehohoitoa saatavilla? Korvaako matkavakuutus? Sairaaloiden taso vaihtelee ja niissä on esim. sairaalabakteereita ihan eri tavalla kuin kotimaassa. En halua pelotella, mutta pitkään Aasiassa asuneena jotenkin suhtaudun näihin vähän toisesta vinkkelistä.

Itse lensin ekassa raskaudessa noin 3 tunnin lennon paikalliseen lomakohteeseen joskus rv 20. Sillä mahalla lentäminen on vielä ihan ok. Silloin periaatteessa jos jotain olisi sattunut, vauvaa ei olisi kuitenkaan voitu pelastaa. Mutta en siltikään raskaana suostuisi ihan mihin tahansa "paratiisiin" matkaamaan. Sitten on kuumuus, kosteus ja niistä (ja lennosta) tuleva turvotus; ne tekee raskaana olon noilla viikoilla tosi tukalaksi! Kun elohopea hipoo 35 astetta ja ilmankosteus 80 prosenttia..apuva... Raskaana hikoilee muutenkin viis kertaa normaalia enemmän. Aikaero ja matkaväsymys rasittaa, joten varaudu niihin myös. Lomailusta voi helposti mennä ensimmäinen viikko matkatoipumiseen :) Lentoreitti Thaimaaseen; ainakin nuo nykyiset Finnairin Aasian lennot menee kaikki tosi alkeellisten maiden yli; jos koneessa sattuisi jotain ja pitäisi tehdä välilasku niin ei siinä kovin montaa paikkaa ole matkan varrella, jonne haluaisi edes laskeutua... Ei oikeasti ole tarkoitus pelotella, kukin meistä tekee asiat omalla tavallaan, mutta itse matkailisin kaukomaille mieluummin jonain muuna aikana.

Mukavaa keskiviikkopäivää!!

Maria rv 23

Vierailija

Onpa taas synkkääkin synkempi ilma, kun on tuollainen tasaisen harmaa päivä ja tuulee aivan mielettömästi. Kurjaa kun talvista on tullut tuollaisia syksyjä. =(

En tykkää ollenkaan.

Ei jaksettu sitten edes (tai toisin sanoen minä en jaksanut) lähteä pojan kanssa aamupäivästä uloskaan, kun ei yhtään huvittanut mennä tuonne ulos kökkimään. Koiran käytin aamupäivästä, kun mieskin meni niin myöhään töihin, niin silloin vihmoi vähän vettäkin. Noh.. ip sitten on kuitenkin mentävä, kun koiraa täytyy ulkoiluttaa, niin saadaan sitten siinä kuitenkin raitista ilmaa, molemmat.

Poikaa on kyllä niin vaikee saada välillä nukkumaan nykyään, että aaarrrgghh.. Kyllähän tuo menee varmasti sitten jossain välissä ohi (olihan tämä tiedossa tämäkin vaihe tulevaksi, kesti vain pojalla hetki tuo tajuta, että tuolta sängystähän voi itse kömpiä pois), mutta nyt se tieto ei jostain syystä aina lohduta. Mies tuntuu saavan pojan helpommin nukkumaan, joten se on vähän niin kuin luisunut hänelle tuo nukkumaanlaitto. Minä jos laitan pojan unille, niin ravaa sängyn väliä edes takas ja on aivan selvästi oikein hauska leikki, kun äiti tulee viemään takaisin sänkyyn. Ei siis näytä oikein toimivan se, että jäisin siihen lähettyville vahtiin palauttaakseni hänet takaisin sänkyyn. Päiväunilla oon sitten muutaman kerran nyt tehnyt niin, että muutaman kerran jälkeen tuun yläkertaan kuulostelemaan ja poika monesti tulee tuonne rappujen alapäähän pitämään ääntä itsestään. Yhdessä vaiheessa tuli ylös perässä, mutta nyt ei ole tullut. Olen sitten mennyt palauttamaan hetken päästä sänkyynsä, jos ei itse sinne ole mennyt ja yleensä tämän jälkeen on sinne jäänyt.

Meillä oli perjantaina se rakenneultrakin viimein ja kaikki näytti olevan ihan kunnossa pikkuisella. Painoa oli n. 400g ja mitä todennäköisimmin meille olisi tulossa toinen poika. Ei siis tämän äidin raskausoireet kertoneet sukupuolesta mitään.. heh.. (vaikka enpä mä nyt niihin niin uskokaan).

Tällä kertaa oli siis aika paljon ällötystä ja pitkään, kun esikosta ei oikeastaan ollenkaan. Ja naama kukkii aivan mielettömästi.

Vauveli oli tällä hetkellä aivan samoin päin kuin esikkokin oli jo pitkään ennen synnytystä eli pää alhaalla ja jalat tuonne oikealle puolelle koukistettuna. Liekö sitten masun malli sellainen, että se on paras asento tuolla. Mutta, tilaa on hyvin kääntyillä vielä vaikka miten, joten saa nähdä mikä on tilanne sitten toukokuulla. ;)

Istukkakin on sitten kuitenkin tuolla etuseinämässä, niin kuin edellisessäkin raskaudessa, joten eipä tuolla np-ulran aikaisella istukan paikalla oo mitään merkitystä, kun kohtu kasvaa ja paikka muuttuu. Oli kuitenkin ihan hyvässä paikassa, joten eipä siinä mitään.

Rice mietiskeli vaunujen värityksiä, niin itse ainakin ottaisin nuo musta-harmaa-viininpunaiset. Mun mielestä punainen on ihan ok väri pojallekin. Vaatteissa tietty aina välillä vähän riippuu punaisen sävystä, mutta viininpunainen rattaissa sopisi mielestäni ihan kummalle vain.

Tytöllehän tosin ei haittaa tuo vaaleansininenkään, mutta itse kallistuisin tuohon viininpunasävyseen. =)

AngaT:lle tsemppiä viisurin kanssa. Toivottavasti särky helpottaa. Mullakin on tiedossa viisauden hampaiden poisto sitten, kun tämä vauva tästä on syntynyt ja imetys päättynyt. Toinen täytyy ottaa ihan leikkaamalla pois, joten ainakin se on yksi syy miksi eivät sitä aiemmin rupea poistelemaan. Onneksi nuo eivät tosin ole tähän päivään mennessä vaivanneet (kop kop vaan), joten eipä se haittaa vaikka tuolla ovatkin. Mulla on itseasiassa kaikki viisurit tulleet ja tallella, mutta vain alhaalta ne tullaan poistamaan.

Jep..

Nyt tarttee kuitenkin varmaan lopetella taas vähitellen tätä romaania ja jatkaa sitten taas paremmalla ajalla lisää. =)

-viivi ja toivo rv 21+1-

Vierailija

Heippa vaan kaikille. En oo käynyt sivuilla kirjottelemassa pitkään aikaan, on ollut mukamas niin muuta hommaa. Lukemassa kyllä monen muun tavoin oon yrittänyt käydä. Nyt oli tullut jo niin monta viestiä, että oli pakko tarttua tuumasta toimeen. Tosin nämä sivut on temppuilleet ihan tuon tuosta, ei oo aina päässyt edes lukemaan.

Ultra siis takana ja kaikki oli hyvin, siitä kirjoitinkin. Neuvola oli myös tässä viime viikolla ja kaikki ok, paino on sit joulun aikana ottanut kunnon pyrähdyksen, oli tullu 525 kg/vko. Huh, huh.. Jotenkin tosiaan ahdistaa, kun menee tuo lukema yli 70 ( joku mainitsi asiasta aiemmin), vaikka periaatteessa pituutta kuitenkin on ja kaikenkaikkiaan on tullut "vasta" vajaa 5 kiloa lisää. Silti se hieman mietityttää. Nyt kun tuntuu,että herkutkin alkaa maistumaan vähän liian hyvin. Itsekurista ei oo tietoakaan ;o)

Sf-mitta oli 17 ja mun mielestä yllättävän vähän, alakäyrällä meni. Mut tiedän kyllä,että paljon on mittaajasta kiinni, tämä meidän th ei ole ihan parhaasta päästä mittaajia. Maha on ainakin kasvanut ihan sairaan paljon, tuntuu,että voisi pian näyttää ihan viimeisillään olevalta ja varsinkin kun vauva alkaa saada vasta tästä eteenpin kunnolla painoa. Ehkäpä se tuntuu vaan, kun yhtäkkiä viikossa/ parissa pullahtanut tuo masu eteen.

likkeistä oli puhetta ja kyllä ne varmasti liikkeitä on Riikalla (?), äkkiä ne siitä voimistuu. Mulla liikkeet on tuntunut koko ajan enemmän vasemmalle, eli oli asentokin vauvalla selainen,että potkii vasemmalle.

Täällä oli vali-vali-päivä meneillään.. mä voin liittyä joukkoon. Työmotivaatio on nollassa ja kun töissä on vielä melko rauhallista, niin tuntuu,että aika matelee!! Kotona sit omat hommansa, vanhin murkkuikäinen poika meinaa aiheuttaa mulle jo harmaita hiuksia. Tupakoinnista jäänyt useasti kiinni ja aina on vannonut lopettavansa, kun on alkanut yskä tms. No, olikin ilman tupakkaa jonkin aikaa ( en ainakaan haistanut ja mun hajuaisti on kyllä sen suhteen tosi hyvä), mutta nyt taas oli alkanut poltella. Tekis mieli sitoa huoneeseen koko poika ja pitää siellä vierotuksessa pari viikkoa.. Hitto soikoon, missä se nuorison kuuluisa järki on?!! Niih, itsehän olen ollut aina helppo lapsi/nuori ;o)) No, joka tapauksessa nyt sitten lisästressiä tästä murkun ihanasta käyttäytymisestä ja rajojen kokeilusta.. Plaah, sit ku on itellä huono päivä, niin kaikki räjähtää käsiin eikä jaksais yhtään ylimääräistä.

Täytyypä toivoa huomisesta vähemmän stressiherkkää päivää..Nyt täytyykin mennä kattomaan,että oliko nemurkun matematiikan läksyt tehty ( kuten sanottiin) vai näkivätkö minun silmäni omia, kun oli ihan tyhjää matikanvihkosessa niiden tehtävien kohdalla ( kävin toisaan piiiitkästä aikaa tarkistamassa sen koulurepun tuossa tovi sitten)...

Vierailija

Meillä on ollut remonttia yms. ja en ole pitkään aikaan päässyt näitä viestejä lukemaan tai kirjoittamaan, mutta pääasiassa kaikille taitaa kuulua ihan hyvää. Minulla vatsa pulpahti tuossa uuden vuoden tienoilla oikein kunnolla esille. Keskikäyrillä mennään, mutta rakenneultrassa vauva oli iso. Sukupuolta en kysynyt, mutta miehen mielestä näytti pojalta... Minulla ei suurempia vaivoja ole ollut, ehkä vähän hengästynyt olo ja nukun melkoisia yöunia! En ole vielä tehnyt mitään hankintoja, täytyy varmaan ryhdistäytyä ettei sitten jää viime metreille.

Onko muuten teillä muilla, jotka jo tiedätte vauvan sukupuolen, vanhan kansan uskomukset pitäneet paikkansa eli alhainen syke olisi poika yms...

Nämä tammikuun kelit kyllä alkavat jo kypsyttää. Täällä Etelä-Suomessa on pelkkää mutavelliä...

Mukavaa viikonlopun odotusta kaikille!!! Vielä tämän keskiraskauden pitäisi olla suht helppoa aikaa, kunnes sitten viimeiset viikot saattavat olla jo aika tuskaisia...

Vierailija

Heippahei!

Poika on tänään koko päivän mummulassa, enkä osaa oikein olla yksistäni (tai no, kipeän miehen kanssa) kotona, ei oo mitään tekemistä... ;) Kävin pikaisesti ostoksilla aamupäivällä ja ihan valtavan kassillisen ostin vaatteita pojalle ja vauvalle. H&M:llä oli vauvavaatetta 2 €/kpl ja Lindexissäkin kaikki ale-vaatteet -70%, eli eipä jäänyt sielläkään vauvojen bodyille ja paidoille kuin pari euroa hintaa. :) Huoh, tuolle 1,5-vuotiaalle on niin vaikeaa löytää mitään kivaa, kun vauvapuolen vaatteet eivät enää oikein mahdu päälle (tai mahtuvat vielä kuukauden tai pari, eli uusia ei kannata ostaa) mutta en osaa pukea tuota pienokaista vielä mihinkään spiderman- ja pääkallovaatteisiin.. :(

Masussa on hurja möyrintä taas, ei taida vauva tykätä tästä eteenpäin nojaavasta asennostani ollenkaan. ;) Ihanaa kun oma olo on taas terveempi, paljon helpompaa on tämä elämä kaiken kaikkiaan! Toista lonkkaa kyllä särkee tosi kovasti, aamulla en meinannut sängystäkään päästä ylös.. Aah, tästä se kipuilu sitten alkaa. :) Ei maar, nyt on kyllä mentävä patistamaan mies ylös sohvalta, on ihan pakko käydä ruokakaupassa vielä ennen kuin poikanen palaa kotiin.

Miimi 24+4

(p.s. tämä onkin mulle ihan merkittävä päivä, kun kaveri sai lapsen muutama vuosi sitten juuri näillä viikoilla - nyt uskallan jo varovaisesti ajatella, että vaavilla olisi jo pienen pieni mahdollisuus selviytyä vaikka syntyisi nyt. Tietysti jokainen masussa vietetty päivä on tärkeä! <3)

Vierailija

Nyt näyttäisi siltä, että samaa kuraa on tämä keli koko suomessa joten en nyt pääse harmikseni siitäkään marmattamaan :0). Tuntuu, että aina on minulla jotain valittamisen aihetta täällä palstalla, mutta nyt ei tulekaan mieleen mitään. Katsotaan kun kirjoitus etenee....

Riikka: Liikkeitä tunsin kunnolla viikon 19 aikana, mutta jo viikolla 17-18 oli jonkinlaista epävarmaa kuplintaa havaittavissa. Liikkeet tunnen selvimmin oikealla alhaalla. Minulla istukka edessä vasemmalla, mutta olen kyllä jo sielläkin liikkeitä tuntenut. Navan korkeudella on ollut ylimmät tuntemani liikkeet, joten eiköhän se teidän salamatkustaja siellä melskaa :).

Murunen: Inhottava th ollut sulla. Mä olen ollut jo useamman vuoden sillä kannalla, että kelaan kannattaa mennä paikanpäälle ja esittää niin tyhmää kun vaan voi. Tulee yleensä kerralla sitten selville mitä ne siellä haluaa. Itse sain onneksi hyvät ohjeet lappujen täyttämiseen th.lta, muuten olisin varmaan taas kelan luukulla kolkuttelemassa.

Miimille ja muille flunssaisille rauhallista lepoa. Kannattaa oikeasti hoitaa itsensä kerralla kuntoon. Nyt on liikkeellä ankaria jälkitauteja ton flunssan kanssa. Meillä töissä muutama keuhkokuumeessa, koska eivät malttaneet hoitaa itseään kerralla kuntoon.

Nepsunen: Kannustusta Jyväskylään muuttoon. Se on ihana kaupunki!! Omat vanhempani asuvat siellä ja tunnen kaupungin kuin omat taskuni. Siellä asuu paljon lapsiperheitä ja on todella laadukkaita asuinalueita, sellaisia juuri lapsiperheille tarkoitettuja. Se on myös jatkuvasti kehittyvä kaupunki, joten tulevaisuuttakin siellä on.

Onnea vielä kaikille ultrassa käyneille. Onneksi tosiaan nyt vältyttiin kaikki ikäviltä uutisilta tämän rakenneultran kohdalla.

Niin ja kiitos kaikille vaunugalluppiin osallistujille. Ainoa harmillinen asiahan tässä nyt näyttää olevan se, että teidän äänet menee tasan, joten mitään konkreettista hyötyä tästä ei ollut. Mutta ainakin tiedän, että milemmat värit on ok, oli tulokas sitten tyty tai poju.

Viisaudenhampaista vielä sen verran, että itselläni kaikki suussa ja hyvin mahtuvat. Niiden puhkeaminen oli kivuliasta, mutta sillon kuvattiin ja katsottiin, että kaikki mahtuvat tulemaan ja niin mahtuivatkin.

ON: Nyt se herkuttelu on sitten alkanut. Syön jatkuvasti jotain makeaa tai suolaista naposteltavaa. Yksi päivä minun oli pakko saada kaupasta suklaata ja jäätelöä kun en osannut valita vain toista. Söin sitten milemmat automatkalla ja kotona lämmitin vielä korvapuusteja pakkasesta. Nam, nam! Tätä on jatkunut nyt viikon verran ja koko ajan tekee mieli jotain makeaa. Suolaisia napsin sitten illalla. Onneksi olen välttynyt sipseiltä, mutta suolakeksit ja party mixit uppoaa todella hyvin. Mieheltä kysyin onko huomannut asian, johon hän kannustavasti tokaisi huomanneensa kyllä ja ihmetelleensäkin miten herkuttelun alkaminen oli kestänyt näinkin kauan. Pyysin häntä auttamaan minua tämän lopettamisessa, mutta hänestä se on täysin sallittua koska olen raskaana. Juupa juu, näitä perinteisiä verukkeita. On näköjään tarttuneet jo mieheenkin nämä raskaana olevien naisten diipadaapat. :o)

Nyt alan valmistautumaan töihin. Mukavaa "pikkulauantaita" kaikille!!

Ps. Issiaskivuista kärsiville minulla olisi pieni vinkki, joka auttoi ainakin itseäni. Kun issias vaivaa kannattaa mennä kovalle alustalle (maahan) makammaan selälleen, levittää kädet sivuille ja koukistaa molemmat jalat jommalle kummalle sivulle. (Sille sivulle jossa venytys tuntuu tehokkaammin issiakseen). Tässä asennossa on hyvä olla 0,5-1 min. kerrallaan. Useita toistoja päivässä ja sitten ne jotka kehtaa :) niin sauvat käsiin ja lenkille. Se auttaa joka vaivaan. Kiertoliike on tehokkaampi keskivartaloon, kuin normaalissa kävelyssä.

Terv.Rice + pikkune rv 24+2

Vierailija

Jaahas viikonloppu se hurahti tosi nopeasti ja maanantaiaamu alkoi taas selkäsäryllä.

Ei ole ollut oikeastaan mitään vaivoja, mutta nyt tuo selkä tuntuu vähän väliä reistailevan. Istumatyössä muutama tunti menee ihan ok, mutta sitten tuntuu, että selkä jumiutuu ihan täsyin ja hirveä särky alkaa. Olen yrittänyt säätää työpistettä mahdollisimman ergonomiseksi ja muutenkin venyttelen ja jaloittelen tarpeeksi usein, mutta ei tunnu auttavan. On tässä vielä taivalta edessä, jos Kelan sivujen mukaan äitysloma alkais vasta 26.3.09. Ajattelin nimittäin sinnitellä töissä kyllä siihen asti, mutta saas nähdä miten ton selän kanssa käy..

Nevuolassa ei olla käyty pitkään aikaan. Viimeksi joulukuun alussa. Huomenna olis sitten aika sekä terkkarille että lääkärille. Kelan paperitkin pitäisi käydä huomenna läpi. Saas nähdä miten noita kiloja on tullut, kun tuntuu, että on tässä paisunut ihan hirveesti. Ei nyt muualle kehoon oikeastaan mitään ylimääräistä, mutta masu on jo tosi iso. Mietiskelinkin tässä, että mitenköhän iso tuosta oikein kasvaa.

Olette paljon puhuneet noista hankinnoista. Me käytiin ostamassa vaunut ja sitten tuo turvakaukalo autoon. Tai lähinnä käytiin varmaamassa ja tilaamassa. Ostettiin tuotteet tuolta Suomen Lastenvaunutukusta. Ainakin nuo Knorin Alufly S malliset vaunut mielytti itseä ja oli tosi kevyeet ja meni aika pieneen kasaan. Maksettiin ainoastaan varausmaksu ja maksetaan loput sitten kun noudetaan tavarat. Meillä muutto tulossa helmikuunlopussa, joten sitten uuteen asuntoon voidaan ottaa tavarat. Nykyiseen kämppään kun ei enää mahdu yhtään mitään. Oli kyllä mukavaa, että aika moni sukulainen osallistuu sponssaamaan nuo vaunut yms. Mun vanhemmat nyt on muutenkin niin innoissaan ekasta lapsenlapsesta, että oksat pois.

Käytiin eilen kans miehen kanssa häämessuilla. Voi kiesus kun siellä oli kaikkea nättiä ja kivaa. Ei tosiaan olla vielä naimisissa, mutta päätettiin että mennään marraskuussa. Kihloissa ollaan oltu jo useamman vuoden ja häät oli alunperin tarkoitus pitää kesällä, mutta suunnitelmiin tuli kuin tulikin muutos...ja ihana sellainen. Eli talvihäät olis tiedossa. Kyllä noihin kaikkiin hääjuttuihin saa menemään ihan tolkuttomasti rahaa jos vaan haluaa. itse ei kyllä viitsi ihan järkyttäviä summia laittaa kiinni yhden päivän juhlaan, tai ainakin että pysytään ihan kohtuuksissa. Yks mikä kyllä kiinnostaisi olisi tuo hääilotulitus. Oli aika arvokasta, mutta olis se varmaan sen arvoista..ja vielä sitten talvella kun on pimeää, niin näkyy hyvin..No, tässä täytyy nyt ensimmäisenä yrittää varata kirkko ja juhlapaikka..sitten muut asiat ehtii kyllä järjestää.

No, tässä tuli nyt sitten lörpöteltyä vähän yhtä sun toista...Sori vaan.

Mä palailen asiaan huomenna, kun neuvolassa käyty. Katsotaan mitä sanovat.

Mukavaa maanantapäivän jatkoa kaikille!

T.Murunen82 + vauveli

rv24+3

Vierailija

Vähän huonosti alkoi tämä viikko...tai jo viikonloppu oli...Hammasta nimittäin särkee! Olen joutunut syömään pe-su Panadolia hammassärkyyn. Viisaudenhammas ilmeisesti siellä puskee läpi niin kovaaa, että kipeää ottaa. Soitin hammaslääkäriin ja menen iltapäivällä ja ilmeisesti saan kuurin...toivottavasti on sit sellaisia lääkkeitä, mitä saan ottaa ettei tyssää siihen tämä homma! Mutta uudestaan siis joudun menemään...Nyt tuskin pyörryn, kun ei kai muuta kuitenkaan tehdä, kun vaan todetaan tilanne...Mut tympäsee silti, kun muuten olo ollut suurinpiirtein ok...paitsi, että närästystä meinaa taas olla...

Vauva hyörii ja pyörii välillä tosi paljon. Mieskin meinas tuossa lauantai-iltana, että "kylläpäs se siellä liikkuu tosi paljon", kun kättä mahallani piti. Tänä aamuna potkuja tuli oikeastaan vasemmalle puolella navan paikkaille ja sit oikeallakin tuntui jotain eli epäilen, että olis jotenkin poikittain siellä nyt...

Kukas se olikaan, joka oli sitä TES:ä lukenut...lukasin nopsaan vaan tuon sun kirjoituksen ja ite aattelisin, että voisi olla niin, että joutuisit maksamaan sen 1 kk:n palkan takaisin, jos lopettaisit kokonaan työt...mutta jos jäät hoitovapaalle, niin sitten ei...tai näin sanois mun maalaisjärki...

Innostuin viikonlopun aikana tekemään ristipistotyötä, joka jäi esikoisen odotusaikana kesken..Pitäisi tehdä se ensin valmiiksi ja sit jo kattelin seuraavia malleja, että mitä tekis. Toi on sellainen peittosysteemi...ja sit pitäis ainakin kastetaulu tehdä valmiiksi...tai no ilman nimeä ja tietoja tietenkin, mutta suurinpiirtein valmiiks...ja jotain muutakin tekis mieli tehdä, mutta ei taida aika riittää kaikkeen :)

AngaT 24+2

Vierailija

Aamulla oltiin sitten koko perhe äitysneuvolassa, typykin sai ensimmäisen kerran kuulla Toukon sydänäänet.. Verenpaine ok, hemoglobiini 116, eli rautakuuri pitää nyt aloittaa ja painoa oli tullut yli 800 g/vko! Painon nousu ok, koska alkuraskaudessa oli nousu ollut tosi pientä. SF pn 21,5, eli yläkäyrillä mennään. Mutta niin se oli ensimmäisessäkin raskaudessa.

Aika sattumaa, kun olette aloittaneet keskustelun kaukomatkailusta. Minulla nimittäin on tällä hetkellä mietinnässä työmatka Kiinaan rv 30. Menomatka kestää 9 tuntia, paluu 10.

Minua ei mitenkään painosteta lähtemään, mutta kun nyt näyttää siltä ettei sijaista minulle löydy eikä puhelinkonferenssi oikein houkuta (yrittäisin vetää WorkShoppia puhelimitse, avustaja olisi paikan päällä), niin mietin asiaa vakavasti.

Neuvolassa ei nähty mitään syytä miksi en voisi lähteä, pelottaa vain tuo pitkä lentoaika. Toistaalta, saan päivän toipumisajan lennosta Kiinan päässä, paluunkin saan vapaasti valita.

Marialla oli kokemusta 11 tunnin lennosta näillä viikoilla. Shanghaissa ei ole kuuma vielä helmikuun lopulla joten se ei ole ongelma, mutta kysyisin vielä että montako päivää sinulla meni lennosta toipumiseen ja tuliko sinulle tästä mitään liitoskipuja, supistuksia tmv.?

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

-marvik ja Touko- rv24

Vierailija

Voi kun herkistää...nyyh, Murunen82, sun kirjoituksessa oli jotain mikä sai mut vollottamaan. Ihanaa lukea teidän suunnitelmia...uusi asunto, vauva, häät ja kaikkea. Onnea kovasti hääsuunnitelmista ja muutenkin.

Jotenkin sitä oli aina ajatellut sen punaisen tuvan, perheauton, vakityön ja kaiken olevan valmiina enne perheenlisäyksen tuloa. Nyt sitten havahtuukin siihen että LA lähenee ja mikään ei olekaan niin kuin joskus oli kuvitellut. Olen edelleen opiskelija vaikka käynkin pääsääntöisesti töissä. Mieskin on opiskelija, valmistuu keväällä vaikka hänkin tekee valmentajan työtä opiskelun sivussa. Meilläkin edessä on muutto tilanpuutteen vuoksi, mutta ehkä vasta sitten vuoden kuluttua. Uusi auto on ostettava, koska tuohon meidän purkkiin ei mahdu minkään valtakunnan vaunut takakonttiin. Naimisiin en halua ennen kuin olen aivan aivan aivan varma, nimimerkillä kerran kihloissa 6 vuotta ollut ja onnellisesti eronnut! Pessimisti, mikä pessimisti...sori. No mutta toivon kuitenkin, että tulevalle pienokaiselle riittää se, että äiti ja isä rakastavat häntä ja toisiaan. Eikä meidän elämä nyt mitään kuraa ole, mutta ei kyllä lähestulkoon sitä punaista tupaa ja perunamaatakaan :). Nyt lopetan tämän vuodatuksen, ryhtiä nainen!!

Jep, jep, uusi viikko käynnistyi ja minulla heti kaksi ihanaa vapaata töistä. Opinnäytetyötä pitäisi värkätä kasaan ja onneksi ilmakin on suotuisa sille ajatukselle. Täällää Tämpereella ripsii nimittäin vettä ja luntakaan ei ole enää kuin kinos siellä, toinen täällä.

Vaivoista oli puhetta ja minulla tosiaan on sitä kyljissä esiinrtyvää kipuilua, josta monet muutkin kärsivät. Nyt olen myös muutaman päivän tuntenut inhottavaa pistelyä alapäässä ja mahanahka kutisee todella voimakkaasti. Alkaa iho olemaan jo niin kireällä, että taitaa kohta repeillä. Mahan muodosta päätellen meille tulee poika, mutta sehän nyt on vain arvailua. Maha kasvaa jalkapallona suoraan eteenpäin ja olen kuullut, että tytöst se leviää sivuillekin. Harjoitussupparit on jo alkaneet ja niitä tuleekin lähes päivittäin. Kyllähän se aina pelästyttää kun maha yhtäkkiä kovettuu ja kiristyy, tuntuu kuin olisi iso banaani kuorineen poikittain mahassa. :) Eikä se kipuilukaan kivaa ole. Mulla on myös pullahtanut napa esiin ja mies sitä ihmetteli eilen illalla. Eikös jonkun muunkin mies ollut kysellyt miksi napa näyttää niin oudolta. Haha!

Niin joo vaunu asiaa taas. Nyt sitten löysin ne nelipyöräiset, heittoaisalla varustetut ja kunnon tavarakorilla varustetut yhdistelmät meidän tulokkaalle. Kova, todella tilava vaunukoppa kuuluu myös vaunujen varusteisiin, mikä sekin oli yksi ehdoistani hyville vaunuille. Ainoa ongelma on se, että vaunuja löytyy kahta kuosia: Harmaa-musta-viininpunainen ja harmaa-valkea-vaaleansininen eli aivan selkeästi tyttö/poika menetelmällä varustettu. Noh, me kun emme sitä sukupuolta tiedä niin iski aikamoinen tenkkapoo. Jokatapauksessa vaunut ovat ominaisuuksiltaan sellaiset etten niitä lähde enää vaihtamaan ja samapa se kuosin värikin sinällään on, mutta itselleni isi totaallinen valinnan vaikeus ja miehellekin on ihan sama. Joten mitä mieltä te olette. Kumpi kuoseista kuulostaa teidän mielestä sellaiselta sopivalta, oli tulokas sitten tyttö tai poika?? Jos värin olisin saanut valita niin se olisi ololut joko musta-harmaa tai sellainen nätti suklaanruskea. Mielipiteitä siis kiitos....

Nyt alankin täyttelemään loppuun noita kelan papruja. Mulla ei muuten ole hajuakaan miten tuo viimevuoden opintoraha vaikuttaa noihin mun avustuksiin vai vaikuttaako mitenkään. Olen kuitenkin tehnyt jo useamman vuoden töitä säännöllisesti vaikka virallisesti olenkin opiskelija. Tietääkö joku onko opintorahalla merkitystä jos on kuitenkin ollut myös säännölliset palkkatulot??

Olipas siinä taas juttua. Huh!

Ihanaa alkanutta viikkoa teille ja masuille!!

Rice + pikkune rv 24+0

Vierailija

AngaT, hammassärky on sitten inhottavaa! Minulla alkoi syksyllä särky ja silloin kyllä hammaslääkäri avasi paikan tarkastaakseen tilanteen, kuvata kun ei voinut. Mutta sulla on kyse viisaudenhampaasta, joten tilanne on eri.

Korasa oli henkilö, joka mietti sitä TES:a. Maalasjärki sanoo minulle ihan samaa, luulisi että koskee jos ei palaa ollenkaan töihin, mut sehän selviää kun soittaa liittoon. Ihmettelen kuitenkin tuota palkallisuuden takaisin perimistä, käsittääkseni Kela maksaa jotain korvausta työnantajalle, jos ta maksaa äitiysvapaan palkallisena (tai osan siitä).

Korasa, vielä niistä sun supisteluista. Oletko kokeillut tukivyötä? Minulla auttoi heti, mutta en olekaan seisomatyössä. Supistelut tulivat lähinnä ulkoillessa ja muuten puuhatessa. Nyt kun käytän tukivyötä, supistelut ovat lähes lakanneet.

Ja nyt takaisin töihin!

-marvik ja Touko- rv 23+3

Vierailija

Muuta positiivista ei nyt sitten omassa mielessä juuri tällä hetkellä oo. Menee niin hermo tuohon poikaan, kun ei sitä meinaa saada päikkäriaikaan pysymään sängyssään, että nukahtas. AAaaarrrrggghhhh....

Tiedän aivan satavarmasti, että sitä väsyttää, mutta sänkyyn kun vien niin rupeaa vain pelleilemään. Tänään tuli sitten jopa yläkertaan perässä, joten ei tällä kertaa auttanut sekään. Oon nyt eilen ja tänään koittanut oisko sadun luvusta apua, että rauhoittuis sänkyyn, mutta ei todellakaan.

Hitsi että tekis mieli pistää takasin pinnasänkyyn koko kaveri.

Mutta, eipä se tuota varsinaista ongelmaa kuitenkaan ratkaisisi, kun kohta joutuu takaisin pistämään tuonne tavalliseen sänkyyn. Siis voi rähmä...

Muuta kummempaa täällä nyt ei oikeastaan ole ehtinyt tapahtumaankaan. Masussa liikehditään eikä mitään kummempaa kremppaa taida nyt olla. Eilen viilsi masun sivusta jotenkin kummallisesti, mutta oletan sen olleen kannatin kipua.

Neuvolakin ois ensi viikolla taas ja pitänee kysellä tuota lääkäriä, että milloinkohan mahtaisin sinne päästä. En oo tässä raskaudessa käynyt vielä kertaakaan ja toinenkin kolmannes on kuitenkin jo hyvästi menossa, niin oishan se kiva tietää mitä tuonne alakertaan oikeasti kuuluu, vaikkei mulla mielestäni sen kummemmin ole supistellutkaan. Muistaakseni esikosta kävin toisella kolmanneksella joskus rv 25-28 tienoilla siinä toisella lääkärikäynnillä. Perusteli ettei tuolle ekalle tarvi mennä, kun kävin siinä varhaisultrassa. Mutta eipä ne siellä kyllä varsinaisesti tuota alapäätä sen kummemmin tutkaile. Katsotaan vain onko vauvan alku elollinen ja oikeassa paikassa. Joku muukin taisi olla vielä lääkärillä käymättä...

Juu.. taidan nyt lopetella tähän, että ehdin vielä lukasta pari muutakin juttua tässä netissä. Veikkaan ettei tuo poika kauaa nuku, kun tuo nukkumaan meno oli mitä oli. =(

-viivi ja toivo rv 21+3-

Jotain piti kommentoidakin kyllä, mutta kerkesi unohtumaan.. pää tyhjeni ihan totaalisesti. Noh.. toisella kertaa sitten.

Vierailija

Moikka. Käytiin tänään hakemassa uusi auto tuon meidän vanhan pölynimurin tilalle. Hieno farmari kaikilla herkuilla, sellainen ihan oikea perheauto. Oli kyllä tuo matka aika rankka. 7 tuntia autossa sai kyllä riittää minulla ja lopulta olinkin niin kypsä istumiseen, että edes uusi auto ei saanut mieltä piristymään. Koira oli myös helpottuneen näköinen kun päästiin vihdoin kotiin. Vähän se kyllä ihmetteli kun aamulla lähdettiin kotoa ja pitkän matkan jälkeen kurvattiin jälleen kotipihaan. Yleensä noilla automatkoilla on kuitenkin ollut jokin määränpääkin. ;o) Nyt lenkin jälkeen, maha täynnä nukkuu tuossa jaloissa kuin pieni possu. Ja autosta vielä sen verran, että siinä on myös se hieno isofix-järjestelmä, joten nyt ei ole sitä telakkaongelmaakaan. Yritin jo matkalla tutkia telakan kiinnitystä, mutta enhän minä siitä mitään ymmärtänyt. Saa jäädä miehelle se telakan kiinnitys, minä voin sitten kyllä irroitella siitä sitä turvakaukaloa, se kun onkin sitten niin hirmuisen vaikeaa...heh.

Kaukomatkailuun vielä kommenttia sen verran, että itse en näe mitään syytä miksei reissuun voisi lähteä jos lääkäriltäkin kerran luvan saa. Lentäminen tulee kyllä olemaan varmasti puuduttavaa, mutta ehkä kuitenkin vaivan arvoista. Itse kun kävin Thaimaassa olin aivan puuduksissa lennon aikana, vaikkei silloin ollut matkassa edes pientä salamatkustajaa. Lennot kesti 13,5 h per siivu ja vettä kului litra tolkulla, varsinkin tulomatkalla. Suosittelen myös ottamaan mukaan oman tyynyn, minua se ainakin helpotti unen saannissa.

Muruselle vielä suppareista...taitaa harjoitella se sinun kohtusi. Harjoitussupparit alkaa omien tietojeni mukaan +20 raskausviikon jälkeen, joten saattais olla niitä. Niin olen ainakin omalla kohdallani ajatellut. Tietäisivätkö kokeneemmat odottajat paremmin??

Herttinen sentään, minullahan on huomenna vapaapäivä. Mitä ihmettä ne ihmiset touhuaa lauantaisin?? Pitäisikö tehdä jotain hyvää ruokaa?! Toisaalta ei kivaa kun mieskään ei ole syömässä...kai se menee sitten ulkoilessa ja siivotessa. En edes muista milloin olisin ollut lauantain vapaalla töistä, ellei joululomaa lasketa. Ihanaa!! Nyt pitää ottaa pikku nokoset, ramasee taas niin pirusti. Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Terv. Rice + pikkune rv 24+4

Vierailija

Korasan työnantaja kyllä kuullostaa aikamoiselta tapaukselta, huh! Tsemppiä sulle vaan kovasti!!

Toivottavasti Ricekin keksi tekemistä lauantai-illaksi. :) Onnittelut uudesta autosta ja voih, oon niin kateellinen telakallisesta turvakaukalosta. Meillä on ihan tuommoinen perusmalli, tosiaan ei ole meillä ollut autoa ennen viime syksyä, eikä silloin muinoin viitsitty panostaa telakalliseen kaukaloon.. Tai no eipähän siitä telakasta silloin paljon hyötyä olisi ollutkaan. ;)

Me mennään koko porukka kohta suihkuun, sieltä pois tuleminen onkin oma episodinsa, kun 1,5v rakastaa suihkuttelua yli kaiken.. Viime yönä 5-6 aikoihin vauvalla taisi olla eka hikka (valvoin siis pojan kanssa, ei ollut niin huomattavaa hikkailu vielä että siihen sentään heräisi). Mikäli nyt muistan oikein siis, mutta muistaisin, että juuri hassulta pieneltä tykytykseltä vauvan hikkailu tuntuu.. :D Ihanaa vielä, mutta muistan kyllä kuinka esikoisen loppuodotuksessa olin niiiiin kyllästynyt ainaiseen hikkailuun ja kova poika tuo oli vauvanakin hikkaamaan ja edelleenkin..

Nyt suihkuun!

Miimi, huomenna tasan rv25 :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat