Asunnon ostaminen ja rahan lainaaminen alaikäiseltä lapselta

Vierailija

Alaikäisen (7 v) lapsen tilillä on n. 10 000 euroa etupäässä lapsilisistä säästettyjä rahoja. Onko mahdollista (valvotusti?) lainata rahat asunnon ostoon ja maksaa takaisin korottomasti tai korkeintaan indeksin mukaisin korotuksin? Lapselle ilmeisesti määräytyy lainan mukainen osuus asunnosta, jonka sitten maksaisimme takaisin esim. kuukausittaisina rahastosijoituksina. Tietääkö kukaan tarkemmin? Kokemuksia?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

jos olette molemmat lapsen edunvalvojia, niin silloin molempien on allekirjoitettava tilisopimus ja molemmilla on yhtäläinen käyttöoikeus tiliin. Jos taas olet yksinhuoltaja, niin silloin ei lapsen isän suostumusta tiliin tarvita eikä henellä ole tiliin käyttöoikeutta, jolletn sitä erikseen anna. Sama pätee isovanhempiin, jos haluavat avata lapselle tilin, niin lapsen molempien edunvalvojien allekirjoitus.

Se on outoa että en voi avata lapselle tiliä ilman aviomiehen tietoa...

Eli en halua että säästän "omista" rahoistani lapselle ja jonakin päivänä mies lainaa näitä rahoja. :-(

Vierailija

Jos sinä annat lapsellesi rahaa, niin sitten annat. Jos annat yli verovapaan lahjoitusrajan niin lapsesi pitäisi niistä maksaa jopa vero. Ja kun ne lapsen nimissä olevalle tilille olet laittanut, niin yksiselitteisesti ne on lapsen rahoja. Jos sijoitat ne rahastoihin, niin lapsen tililta maksetut rahastot pitää olla lapsen nimissä, tämän valvoo jopa pankki.

Lapsilisät on tarkoitettu lapsen elatukseen ja jotta ne ei sotkeentuisi lapsen omiin rahoihin, niitä ei pidä siirtää suoraan lapsen tilille.

Juu todellakin on oma asiani jos säästän lapsille, mutta sen teen koska minulla on enemmän palkkaa kuin tarvitsen omaan käyttööni. Annan mieluummin pieninä säästöerinä, niin ei ehkä tarvii tukea niin paljon aikanaan opiskelevaa lasta. Mutta voit kysyä keneltä vaan lakimieheltä, maistraatista, pankista niin saat sen vastauksen että lapsen tilillä olevat rahat on hänen omaisuuttaan ja jos sitä on tarpeeksi alat olla tilivelvollinen maistraatille. Lapsen edunvalvoja on yleensä holhooja, mutta jos holhooja ei kykene hoitamaan lapsen omaisuutta lapsen eduksi, niin maistraatti määrää virkaholhoojan. Meillä ei onneksi ole tullut koskaan tarvetta tukeutua sossun luukkuun, mutta aika omituiselta tuntuu että lapset joutuisi sitten elättämään meitä. heidän rahastosijoituksensakin on lukittuna siihen asti kunnes he täyttää 18 vuotta. Ei niitä niin vaan muuteta käteiseksi.

Vierailija

Eikös tuossa ole jo veropetos tehty, kun lapsilisät on annettu lapselle? ;-) Niistä taitaa ylittyä se lahjaveron rajasumma... Eli kannattaa muistaa sekin!

Lainaus:

vakuutus on sinun ja teet rahoillasi mitä haluat ja vaihdat edunsaajaksi kenet haluat, vaikka paikallisen marttayhdistyksen. Muista kuitenkin, että edunsaajamääräys on vahvempi kuin testamentti....

Lainaus:

vakuutus oli MINUN NIMISSÄNI ja LAPSENI olivat EDUNSAAJINA. Rahat säästettiin pääasissa lapsilisiä vuosien ajan

Vierailija

eli varmaan kannattaa ottaa ensiksi yhteyttä maistraattiin. Kokemuksia vielä?

Ap

Lainaus:

missä lasten perimistä rahoista oli lainattu vanhempien nimissä olevan asunnon ostoon rahaa. Lapsille määrättiin edunvalvoja, ja edunvalvojalla oli rahan edestä panttikirjoja asuntoon, jotka luovutettiin vanhemmille vasta, kun laina oli maksettu takaisin. Lapset asuivat asunnossa, mutta eivät omistaneet siitä mitään. Koron määrää en tiedä.

Vierailija

Lainaus:

Miksi olisi kavallus ? Minä olen lapsieni huoltaja, joten minulla on nosto-oikeus.

koska olet lapsen huoltaja, mutta sinun on pidettävä rahoja edelleen lapsen rahoina. Jos lainaat niitä, on oltava lainasta sopimus, ja laina on sovitussa ajassa maksettava takaisin. Jotkut vanhemmat eivät tunnu tajuavan holhoojan roolia ollenkaan. No jos teidän vanhempina julistetaan holhoukseen, niin teidänkin omaisuutenne on sitten ilmeisesti holhoojanne vapaasti käytttävissä?

Vierailija

lapseni säästää viikkorahojaan ja lahjaksi saamiaan rahoja omalle tililleen. Vuosien myötä on kertynyt monta sataa. Välillä siirrän sieltä omalle tililleni vaikka satasen, jos lapsi haluaa jotakin ostaa. Lapsella kun ei ole pankkikorttia, jolla rahat saisi nostettua. Olen ilmeisesti kavaltaja. Enkä tajua sitäkään, miksi vanhemmat eivät saisi käyttää lapsilisiä.

Vierailija

Lapsen pankkitilillä olevat rahat ja muu hänen nimissään oleva omaisuus on lapsen, ei vanhempien. Oli lapsi sitten alaikäinen tai ei. Jos vanhemmat käyttävät näitä varoja (oli ne saatu mistä tai keneltä hyvinsä) omien kulujensa maksuun, niin kyseessä on kavallus. Näitä tulee aina silloin tällöin esiin, luulisin, että niissä suurimmassa osassa rahojen käyttäjällä on alunperin ollut aikomus maksaa "laina" takaisin, mutta ei ole siihen sitten pystynytkään.

Varakkaalle lapselle määrätään juuri siksi edunvalvoja, ettei vanhemmat käytä omaa asemaansa hyväkseen (esim. käyttöoikeutta lapsen tiliin) ja hävitä lapsen omaisuutta.

Sijoitusvakuutus, joka on vanhemman nimissä, mutta edunsaajana on lapsi on eriasia, koska on vakuutuksen ottajan asia kenet laittaa edunsaajaksi (ja sen voi muuttaa myöhemmin jos haluaa).

Vierailija

Jos lapsi on perinyt rahaa, sitä ei voi lapsikaan käyttää ennenkuin hän on täysi-ikäinen. Tälläisessä tilanteessa olettaisin että vanhemmat ovat selvillä asiasta.

Jos taas vanhemmat itse säästävät lapsen tilille rahaa, heillä on käyttöoikeus rahoihin. Jos taas samalle tilille ovat laittaneet rahaa myös isovanhemmat/kummit niin niihin ei vanhempien ole oikeus koskea.( Vaikka kuka pystyy tarkistamaan asian?)

Älkää säästäkö lapsen tilille rahaa, jos ette pysty pitämään näppejä erossa niistä rahoista. Mitä lapsenne ajattelee aikuisena, jos saa käsiinsä tiliotteita jossa näkyy että "hänellä" oli joskus 10 000 euroa tilillä mutta 18v päivänä siellä onkin 1000 euroa.... Toivottavasti hänestä on siinä vaiheessa kehittynyt fiksu ihminen!

Vierailija

Ne on joka tapauksessa sen LAPSEN siitä htekestä alkaen kun ne on lapselle annettu tai tämän tilille laitettu. Ihan sama, onko ne syntymäpäivälahjoja, kesätyötienestejä vai perintöjä. Ihan sama, oletko itse antanut ne vai mummosi. Ne on LAPSEN, pysyvästi, peruuttamattomasti ja ehdottomasti.

Jos niitä lapsilisiä luulee joutuvansa joskus itse käyttämään niin niitä tosiaan ei kannata alunperinkään laittaa lapsen tillille.

Lainaus:

Jos lapsi on perinyt rahaa, sitä ei voi lapsikaan käyttää ennenkuin hän on täysi-ikäinen. Tälläisessä tilanteessa olettaisin että vanhemmat ovat selvillä asiasta.

Jos taas vanhemmat itse säästävät lapsen tilille rahaa, heillä on käyttöoikeus rahoihin. Jos taas samalle tilille ovat laittaneet rahaa myös isovanhemmat/kummit niin niihin ei vanhempien ole oikeus koskea.( Vaikka kuka pystyy tarkistamaan asian?)

Vierailija

Vielä 27...

Vanhemmat saavat vapaasti nostaa alaikäisen lapsen tililtä rahaa.

Näin minä olen ymmärtänyt vuosien varrella kun ollaan pankkitilejä avattu.

Näin minäkin olen toiminut, kun aikanaan omista veronpalautuksista (tai äitiyspäivärahoista) laitoin rahaa lasten tileille. Sitten tulikin päivä että piti lainata rahaa että sai laskuja maksettua.

Omantunnon (Vai mitä sanaa käytätte?)

kanssa on oltava rehellinen. Jonakin päivänä säästän taas lapseni tilille, jotta voimme niillä rahoilla ostaa hänelle pyörän/mopon tai jotakin muuta.

Eli meidän lasten tileille ei tosiaan pyöri tuhansia euroja...

Se on outoa että en voi avata lapselle tiliä ilman aviomiehen tietoa...

Eli en halua että säästän "omista" rahoistani lapselle ja jonakin päivänä mies lainaa näitä rahoja. :-(

Se että olisin oman äitini holhooja ei oikeuttaisi minua nostamaan hänen tililtä rahaa. Ei mitenkään verrattavissa siihen että ottaisin lapsen tililtä rahaa.

Vierailija

ja nykyään 1. lapsen kohdallahan sitä ei tapahdu, koska kolmen vuoden aikana saa lahjoittaa 3999 € verottomasti. Mutta viittasit siis toiseen viestiin, johon en ota kantaa.

Lainaus:

Eikös tuossa ole jo veropetos tehty, kun lapsilisät on annettu lapselle? ;-) Niistä taitaa ylittyä se lahjaveron rajasumma... Eli kannattaa muistaa sekin! ]

Vierailija

Jos laitat ne lapsen tilille ne on sen jälkeen lapsen rahoja eikä sinun käytöösi.

Lainaus:

lapseni säästää viikkorahojaan ja lahjaksi saamiaan rahoja omalle tililleen. Vuosien myötä on kertynyt monta sataa. Välillä siirrän sieltä omalle tililleni vaikka satasen, jos lapsi haluaa jotakin ostaa. Lapsella kun ei ole pankkikorttia, jolla rahat saisi nostettua. Olen ilmeisesti kavaltaja. Enkä tajua sitäkään, miksi vanhemmat eivät saisi käyttää lapsilisiä.

Vierailija

Lainaus:

ottanut lapsieni tililtä noin 8000,- eikä kukaan ole mitään koskaan kysellyt.

Luultavasti joskus maksan takaisin tai sitten en.

Vierailija

mutta onneksi asiaan on puututtu, ettei (toivottavasti) enää käy noin kuin sinulle, isä osti auton, kaik män... Ei sen käyvän koron tarvitse mikään pankin asuntolainan korko olla, mutta jotain kuitenkin prosentin-pari. Ja sitten jollekin kommentoijalle, käyttöoikeus on sama kuin nosto-oikeus, paitsi että pankissa ei ole käytössä mitään nosto-oikeutta....

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat