Auttakaa! Onko kaikki toivo mennyttä?

Seuraa 
Liittynyt9.5.2004

Raskausviikkoja kasassa 8+6 ja olin aamulla alkuraskauden ultrassa samalla yksityisellä, jolla olemme käyneet lapsettomuushoidoissa elokuusta asti. Ultrassa selvisi, että alkion koko ei vastaa viikkoja (7,5mm) mutta sydän sykki ja kaikki muuten normaalisti. Lääkärin mielestä on todennäköistä, että saan keskenmenon lähiaikoina. Mikä isku! Ensi viikolla uusi ultra (ellei tapahdu jo ennen sitä) ja sitten katsotaan, onko alkio kasvanut enää ollenkaan. Ei taida olla enää toivoa. Pelottaa ja itkettää!

Kommentit (15)

Vierailija

Itse olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, että alkuraskaudessa tollasetkin heittelyt on normaalia. Jotkut saattaa kehittyä alussa hitaasti. Kuitenkin viikkoja on aika vähän. Kumma että lääkäri noin suorasanaisesti ennusti... :/

Nuo mittauksetkin voi olla kuitenkin melko epävarmoja.

-Meevi ja pikkuinen 20+0-

Vierailija

Itsellä ei suoranaisesti tuollaisesta kokemusta, mutten enää hirveästi luottaisi alkuraskauden ultriin..

Kävin tässä kolmannessa raskaudessa ultrassa rv 6+3 vuotojen takia ja silloin lääkäri ei löytänyt kohdusta mitään. Sanoi, että pitäis jo näkyä näillä viikoilla, että todennäköisesti on tuulimuna kyseessä tai sitten hedelmöittynyt myöhemmin.

Antoi ajan viikon päähän, että katsotaan sitten uudestaan tyhjennetäänkö kohtu. Koko viikon itkin ja panikoin, olin varma ettei kohdussa elämää ole :o( Kamala pahoinvointi vaivasi minua kaikesta huolimatta eikä yhtään auttanut asiaan, koska ajattelin kärsiväni siitäkin turhaan.

Uudessa ultrassa rv 7+3 toinen lääkäri sanoi jo heti ennen ultraa, ettei hän lähetä minua tyhjennykseen vaikkei kohdussa mitään näkyisikään. Ultrasi sitten ja sanoi, että "näkyyhän täällä" . Siinä vaiheessa multa pääsi itku ja näin itsekin pienenpienen sikiön ja sykkeen.

Lääkäri totetsi, että on varmaan hedelmöittynyt myöhemmin, mutta mitään mittoja sikiöstä ei otettu.

Niskapoimu-ultrassa sikiö vastasi kuitenkin täysin viikkoja, samoin rakenneultrassa, joten hedelmöittymisajankohta ei varmaan ole myöhäinenkään ollut.

Älä siis menetä toivoasi!! kannattaa tietenkin varautua pahimpaa, mutta toivoa parasta :o)

lootuska 32+2

käyttäjä-2050
Seuraa 
Liittynyt9.5.2004

jos jollakin olisi jotain kokemusta tai sanottavaa tällaisesta. Vanhasta äitiyskortista huomasin, että esikoista odottaessa alkuraskauden ultrassa viikolla 7+1 koko vastasi viikkoa 5+6, ja myöhemmin ero kuroutui kiinni eikä mitään erityistä ilmennyt. Silloin ovulaatio saattoi olla n. 4 päivää myöhemmin kuin oletettiin, nyt päivä on tiedossa tarkalleen. Että ei taida lohduksi olla tuostakaan edelliskerrasta. Mitään keskenmenon oireita en tunne, ja nyt viikkoja 9+1.

Vierailija

harmillista on se, että ultran on tehnyt klinikan oma lääkäri, eli useinhan noissa laitteet ovat hyvät, ja tiedossa myös tarkasti milloin ovisaika on ollut.

Onhan se mahdollista että kiinnittyminen on tapahtunut myöhässä (pari kolme päivää) ja että ovis myös myöhemmin (siittiöt eläneet kauemmin) kuin ovat laskeneet. Kahden viikon eroa ei ehkä voi kuroa näin umpeen, mutta muutamien päivien tai jopa viikon (?) eron ehkä kuitenkin.

Voimia piinaviikkoon, muuta ei tosiaan taida olla tehtävissä kuin odottaa ja toivoa.

Vierailija

Olen kolmessa raskaudessa käynyt tasan rv 7+4 alkuraskauden ultrassa. Ensimmäisellä kerralla vauva oli 1cm pitkä ja vastasi lääkärin mukaan viikkoja 6+4. Olin samaa mieltä, koska kierto oli ollut edellisessäkin kierrossa viikon pidempi ja tällä kertaa emme olleet edes olleet yhdynnässä työmatkojen takia silloin kun tuon mukaan olisi pitänyt olla ovulaatioaika.

Toisella kertaa vauva oli 1,1cm ja lääkärin mukaan viikot vastasivat ihan ok rv7+4.

Nyt kolmannella kerralla lääkäri sanoi heti, että elävä alkio mutta viikot eivät vastaa 7+4 koska alkio on vain 1cm pitkä. Vastasi kuulemma 6+6 ja laskettu aika määriteltiin sen perusteella 5pv myöhäisemmäksi. Myöhemmissä ultrissa vauvan koon on arvioitu vastaavan paremmin kuukautisista laskettua aikaa, mitä lähempänä totuus lieneekin. Nyt tästä on tullut hienoinen ongelma, kun raskaus on jo yliajalla ja 2 viikkoa yli onkin ihan oikeasti jo liki 3 viikkoa yli ajan...

Siis jokainen lapsukaiseni on ollut samana raskaupäivänä samanpituinen ja näin vaihtelevasti ovat lääkärit arvioineet lasketun ajan. Noissa alkuraskauksien ultrissa on se riski, että kun alkion asentoa ei juuri pysty arvioimaan pienen koon vuoksi, niin pää-perämitta saattaakin olla joku ihan kylki-kylkimitta tai vastaava. Sydämen syke on kuitenkin hyvä merkki, joten en aivan kaikkea toivoa heittäisi vielä!

Voimia!

eikkuli 40+2

Vierailija

Ainahan noi ultra-arviot voi heittää, ja varsinkin kun noin pienestä vielä kysymys. Odottele ihan rauhassa. Onhan koko raskaus tietty aina sellaista, että mitä vain voi sattua ja kesken mennä missä vaiheessa hyvänsä, muttei kannata etukäteen liikaa murehtia, mennä vain päivä kerrallaan, ja nauttia siitä, että uusi elämä on saanut alkunsa ja on sisälläsi!

voimia ja tyyntä mieltä!

käyttäjä-2050
Seuraa 
Liittynyt9.5.2004

Jos joku tietää jotain linkkejä tms. aiheesta. Itse en oikein löydä mitään. Lääkäri sanoi (kysyttäessä), että jonkun raskaus on joskus jatkunutkin tällaisen jälkeen normaalisti, mutta piti todennäköisempänä sitä, että huonosti käy.

Vierailija

eli mulla on molemmissa raskauksissa np-ultran ajankohta (rv12) laskettu 28 pv kierron mukaan ja viikkoja onkin sitten ollut vasta 9-10. Tämä on ollut selitettävissä pitkällä kierrolla mutta lisäksi ovat keskussairaalassa tehdyssä ultrassa todenneet molemmilla kerroilla, että mittauksen epätarkkuudet voivat vielä tuolloinkin aiheuttaa jopa viikon eroja ja epäsäännöllisestä kierrosta johtuen laskettua aikaa voidaan sitten edelleen tarkentaa rakenneultrassa. Np-ultran aikohin päästä ja perästä ei enää ole epäilystäkään, mutta alkuraskauden ultrissa näin ei todellakaan ole, joten kärsivällisyyttä vaan uuden ultran odotteluun! Kun olet sykkeen jo nähnyt niin toiveita kannattaa todellakin pitää yllä kunnes toisin todistetaan.

Vierailija

Kävin toisessa alkuraskauden ultrassa viikolla 7+5 kun kohdusta lyötyi ekassa ultrassa kaksi sikiöpussia. Kohdussa oli edelleenkin kaksi sikiöpussia, mutta vain toisessa oli elämää ja tämä elävä oli silloin pituudeltaan 7.3mm ja näinollen vastasi viikkoja 6+5. Eli miinus viikko tuli tokalla käynnillä. Meillä on mennyt tähän asti tosi hyvin, ja toinen sikiöpussi on litistynyt olemattomaksi, eikä näinollen enään aiheuta murhetta elävälle sikiölle. Peukut pystyyn vaan, mua myös peloiteltiin vaikka kuinka paljon, kun silloin alussa oli mahdollista että tuulimuna tulisi ulos keskenmenona ja toisi myös elävän vauvanalun mukanaan, näin ei kumminkaan käynyt!

M+vauveli 19+0

Vierailija

Lääkäri tietysti tietää paremmin kuin tällainen maallikko, mutta minusta toivoa on, jos hedelmöityksen varmaa ajankohtaa ei ole tiedossa. Eli olisiko mahdollista, että viikkoja olisikin vasta esim. 6+6? Silloin alkio olisi oikean kokoinen? Ystävälläni kävi niin, että hän kävi verenvuotojen vuoksi lääkärissä alkuraskaudessa, eikä lääkäri nähnyt sydämensykettä, jonka olisi jo pitänyt näkyä, ja ennuste oli huono. Päätettiin kuitenkin vielä tarkistaa asia seuraavalla viikolla. Syke löytyikin silloin, ja raskaus oli vain alkanut oletettua myöhemmin.

Peukkuja pitäen,

Nomppis

Vierailija

Googletin hakusanoilla embryo too small for weeks, ja sillä löytyi suurimmaksi osaksi keskusteluita, joissa ovulaation tarkka ajankohta ei ollut tiedossa. Pari muuta tapaustakin oli, jollain haulla nopeasti selaamalla taisi olla yksi äiti, jolla ensin la:ta siirrettiin kuukausi eteenpäin, ja sitten alkuperäiselle paikalleen myöhemmin, kun sikiö oli suhteessa suurempi. Siinä taisi olla mittavirheestä kyse. Yleisesti lääkärien vastaus oli, että pitää vain odottaa sitä seuraavaa ultraa. Tiedän, odottaminen on tuskaa!

käyttäjä-2050
Seuraa 
Liittynyt9.5.2004

tässä kävi huonosti. Toisessa ultrassa rv 10+1 sydämen sykettä ei enää löytynyt, ja sikiö oli kasvanut edellisviikosta vain pari milliä. Sain lähetteen kaavintaan, mutta sitä ei tarvittu, kun vuoto alkoi seuraavana aamuna (ja jatkuu vähän vieläkin eli yli viikon ajan) . Eli tällä kertaa lääkäri oli oikeassa, keskenmeno tuli.

käyttäjä-2050
Seuraa 
Liittynyt9.5.2004

mutta tässä tapauksessa kyse ei voi olla hedelmöitysajankohdan heitosta, koska ovulaatio varmistettiin ultralla ja inseminaatio ajoitettiin sen mukaan. Joillakin alkio on tällaisessa tilanteessa kirinyt kasvussa myöhemmin, mutta kahden viikon ero taitaa kai olla liikaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat