Ahdistiko ketään muuta eilinen Lasten markkinat -dokkari?

Vierailija

Olisi kamalaa, jos täällä olisi niinkuin USA:ssa, eli kaikki keinot sallittuja kun lapsia aivopestään shoppailijoiksi. Minua alkoi todenteolla yököttää kaikki bratsit, highschool musicalit ja poikien väkivaltapelit :(

Joku 8-vuotias on jo näköjään markkinoinnin silmissä varhaisteini, jolle tuputetaan meikkejä ja kalliita merkkivaatteita. Miten sitä pystyisi suojelemaan lapsensa lapsuutta?

Miten markkinavoimat käyttävät hyväkseen lapsia? Lapsille kohdistettuun markkinointiin käytetään vuosittain miljardeja dollareita. Vaikka sitä ei monessakaan maassa pidetä hyväksyttynä.

(Telkku.com)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

jossa naisen raskausmahan päällä oli kilpikonnan "panssari".

Heh, ihan niin kuin se vakuutus itsessään jotain turvaisi tai suojelisi.

Lainaus:

Vakuutuksista tuli mieleeni, että usein niitä tunnutaan ottavan vakuudeksi, ettei

mitään vaan sattuisi! Taikauskoa siis : ) Ja jos et ota vakuutusta, lietsot huonoa onneasi ja varmasti jotain tapahtuu...

En silti vastusta vakuutuksia, varsinkaan jos suvussa on jotain riskiä, vanhemmilla allergioita yms.

Vierailija

suojella mainoksilta. Tästäkin syystä tuo telkkarin pitäminen auki taustahälynä on todella huono tapa. Jos se ei ole auki (ja vielä mainoskanavilla) ei niitä mainoksiakaan näy. Ja toisaalta aivan tynnyrissähän ei voi kasvattaa tai ainakin se olisi haitaksi. Mainokset ovat vain yksi monista asioista, joista lasten kanssa pitää keskustella. Pitää tosin muistaa, että lapset kehittyvät hitaammin kuin sitä usein kuvittelisi. Teini-ikäinenkin on vielä kaukana aikuisuudesta ajattelultaan, vaikka välillä tuntuvatkin hyvin fiksuilta. Silti erilaisten tekstityyppien (joita siis mainoksetkin ovat) tunnistaminen voi heille olla yllättävän vaikeaa. Toisaalta on yllättävän hauskaa pohtia teinin ja pienempienkin lasten kanssa mainosten logiikkaa, sitä mitä keinoja niissä käytetään jne.

Toisaalta se, että tietää, miten mainoksilla pyritään vaikuttamaan, ei poista niiden tehoa ainakaan kokonaan. Sen huomaa itsestäkin, pitää vain päästä kokeilemaan jotain tuotetta, vaikka tietää, että tarve on mainosten luoma. Ja joskus suosin itsekin jotain tuotetta osittain siksi, että mainos on todella hyvä. Esimerkiksi meidän perheen arkijuustovalinta oli hyvin pitkälle mainosperusteinen. Polarilla vaan oli niin hyvä mainos, että päädyimme ostamaan sitä, eikä kilpailevaa tuotetta. Ja kun varsinkin tällaisissa päivittäisasioissa muodostuu tapa, sen tavan vaihtaminen vaatisi erityistä päätöstä, joten hyvin helposti sitä jää ns. uskolliseksi asiakkaaksi. Meidän kauppalapussamme kun se pelkkä juusto, nyt vain tarkoittaa sitä pakettia Polaria.

Käsittääkseni Yhdysvalloissa suurena ongelmana on sekin, että yritykset pääsevät vaikuttamaan koulujen oppimateriaaleihin. Ei ainoastaan, että niissä olisi yrityksen logo, vaan että käytetään yritysten itse tekemää oppimateriaalia, joissa tietysti suhtaudutaan ko. yritysten tuotteisiin myönteisesti. En valitettavasti nähnyt tuota eilistä dokumenttia, joten en tiedä, mistä kaikesta siinä puhuttiin.

Vierailija

Se jäi varsinkin mieleen, kun joku niistä asiantuntijoista sanoi siinä, että lapsille tulee mainonnasta sellainen olo, että oma mielikuvitus ei riitä. Vaan pitää olla juuri se tietty tuote, että voisi leikkiä jotain tiettyä leikkiä. Että lapsi ei jotenkin kelpaa sellaisenaan, vaan se hyväksyntä ostetaan tuotteilla :(

Esim. Harry Potteria ei voi leikkiä jos ei ole sen merkkistä taikasauvaa. Ei voi leikkiä, että joku keppi on leikisti se sauva.

Vierailija

että otti omalle lapselleen semmoisen ennen syntymää -vakuutuksen, joka oon törkeän kallis, "ihan vaan varmuuden vuoksi". Ja kertaakaan ei ole vauva käynyt lääkärissä tai terveyskeskuksessa. Ja oikeestaan mua hävettää, että otin koko vakuutuksen...Koska mä tiedän että otin sen vaan sen mielikuvan takia että halusin tuntea kuuluvani johonkin tiettyyn kohderyhmään...Ihan vaan omaa epävarmuuttani uutena vanhempana...:P

Vierailija

mitään vaan sattuisi! Taikauskoa siis : ) Ja jos et ota vakuutusta, lietsot huonoa onneasi ja varmasti jotain tapahtuu...

En silti vastusta vakuutuksia, varsinkaan jos suvussa on jotain riskiä, vanhemmilla allergioita yms.

Vierailija

kuvittelee, että lapsi tosiaan tarvitsee kaikkea jäljittelevää oheistuotetta leikkeihinsä. Ainakin itse välillä huomaan miettiväni, kuinka lapsi varmaan tarvitsisi nukkekotiin "oikeita huonekaluja", vaikka lapsi näyttää olevan kovin tyytyväinen itseväkertämiinsä sisustuksiin (4-vuotiaan askartelut eivät aina tyydytä aikuisen esteettistä silmää?). Sitä helposti itse lataa leikkivälineisiin suurempia vaatimuksia mikä olisi tarpeen. Pitää olla viimeisteltyä ja hienoa - sitä kun on saatavilla ,vaikka se ei olekaan leikin pointti.

Pitäisi itsekin tyytyä vähempään.

Kahden ystäväni lapset ovat kummatkin oppineet lukemaan juuri 4 v täytettyään, ilman harjaannuttamista tai vanhempien ponnisteluja. Lapsilla on suhteellisen vähän leluja eikä tosiaan mitään muumi-läppäreitä. Ainakin toisella vanhemmista lelujen vähyys on ollut tietoinen valinta. Eniten näillä lapsella on ollut vanhemman läheisyyttä ja huomiota - interaktiivinen äiti-viihdyke siis.

Varmaan osaltaan sattumaa ja kiinni hyvistä geeniperimistä - vaikka varmaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen painottuvalla ympäristöllä on ollut osuutensa nopeaan kielelliseen kehitykseen.

Vierailija

seuraapa muutama päivä esim. tv-mainontaa. Ei tarvitse olla edes lastenohjelmien mainoskatkoja (jolloin tarjonta on aivan järkyttävää) vaan ihan alkuillan "normaalien" ohjelmien tauoilla näkee todella paljon mainontaa, joka on suunnattu lapsille - joko suoraan tai välillisesti. Monissa elintarvikemainoksissa pyörii lisänä animaatiohahmo (mm. oltermannijuusto, erilaiset murot, jugustit) - luuletko, että se on tehty aikuisia houkuttelemaan?

Todella monia tuotteita markkinoidaan perhekeskeisyydellä, vanhempien ja lasten yhteisillä hetkillä - tämäkin vetoaa lapsiin.

Ja lapsethan vaikuttavat valtavasti perheen ostopäätöksiin.

On naiivia ajatelle, ettei meillä suomessa....

Vierailija

Lapsi ei todellakaan tarvitse kaikkea sitä roinaa mitä mainostetaan. Niin kuin ohjelmassa tuli esille, vapaa leikki olisi tarpeellista lapselle. Nämä itsestään leikkivät lelut viehättävät vain hetken, sitten pitää jo ostaa uusi.

Ja miten aikuinen voi tukea lasten kehitystä? Jutelkaa, laulakaa ja lukekaa lapsen kanssa - siinä resepti älyllisen kehityksen kasvuun.

Vierailija

vähimmälle käytölle ovat jääneet juuri ne lelut, jotka olen "mainoksen uhrina" ostanut. Eli ne, jotka olen ajatellut olevan lapsille mieleisiä vaikkapa jossain roolileikissä, siis juuri ne, jotka ennemminkin kahlitsevat kuin vapauttavat mielikuvitusta. Toinen kategoria ovat nämä Muumiläppärit ja kaikenlaiset paristohärvelit... mielenkiinto kestää ehkä 10min. Jotain majaa päiväpeitosta voidaan sitten vääntää puoli tuntia ja leikkiä siellä majassa vaikka kuinka kauan.

Vierailija

Tai oikeastaan niin, että mulla on tosi usein vauvan kanssa ollut sellainen olo, että pitäisi ostaa sille sitä ja tätä, vaikka järki sanoisi päinvastaista. Mä en ole koskaan itse ollut minkään tuotemerkkien perään, ja pukeutunutkin olen aika "kehnosti" ja tylsästi. Mutta kun sain lapsen niin yhtäkkiä tuntuu niinkuin pitäisi olla kauheasti kaikkiea, mikä ei tullut aikaisemmin mieleenkään. Mainoksiakin tulee postiluukusta ihan eri tahtiin, on kaikenmaailman kirjakerhoja ja höpöhöpö-juttuja, mitä pitäisi muka ostaa...

Tosi vaikea tietää enää, mitä oikeasti tarvitsee...Ja jotkut talotehtaat tuputtaa kanssa tätä perheidylliä, ja vaikka me ollaan jo päätetty ja tiedetään, että halutaan asua kaupungissa, niin koko ajan on jotenkin vajaa olo, niinkuin pitäisi vielä saada se talo niin elämä olisi täydellistä :/

Jos se vaikutus on näin suuri tavallista kulutuskriittisemmälle aikuiselle, niin miten lapsi voi edes oppia vastustamaan mainosten houkutuksia? Suurin osa meistä vanhemmista on kuitenkin ite kasvanut aikana, kun Suomessa oli 2-3 tv-kanavaa eikä todellakaan mitään sisustusbuumeja ja megabrändejä.

ap

Vierailija

Siinä ei vanhemmat mitenkään pysty vaikuttamaan siihen tuotemerkkitulvaan, mille lapsi altistetaan hoitopäivän aikana. SAirasta menoa.

Kyllähän meilläkin mainoksissa yritetään herättää vanhempien epävarmuus ja huoli siitä, että oma lapsi pysyy ikätoverien kehitysvauhdissa mukana- tulee helposti tarve ostaa kehittäviä leluja, ettei oma lapsi vain jää paitsi yhtään oppimiskokemusta ja ettei "syrjäytymiskehitys" ala lapsuudessa- koulumenestys pitää taata jo imeväisikäisellä.

Tavara tuo turvallisuudentunnetta - ompahan tehty ainakin kaikki mahdollinen lapsent turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta, mitä materiaalisesti on mahdollista.

Monia voi ohjata myös syyllisyys - kun tietää, että lapsen kanssa on liian vähän arjessa, haluaa mielellään uskoa tavaran "parantavaan ja kompensoivaan" voimaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat