Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

minkä ikäiselle ootte kertonut kuukautisista?

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

menkat alkoivat 11 vuotiaana ja halusin, että hän tietää niistä ennen kuin ne alkavat. Ei tulisi kyllä mieleenikään kertoa menkoista vielä 5 vuotiaalle pikkutytöllemme, antaa lasten olla niin kauan lapsia kun he vain voivat olla. Kyllä aikuisena kerkiää olla kauan!

Vierailija

Kas kun joka tapauksessa tulee tilanteita ja paikkoja, jonne lapsi ei kiukuttelusta huolimatta voi tulla. Vai onko se niin, että jos janica-jesmiina haluaa niin tottakai voi tulla.

Käsite vessarauha olisi hyvä opettaa lapsille jo pienenä. Kuuluu peruskäytöstapoihin.

Vierailija

Mielestäni ei ole mitään syytä kertoa noin pienelle kuukautisista. Tottakai, jos hän vahingossa näkee, niin pitää kertoa, mutta en ymmärrä miten hän vahingossa voisi nähdä? Otatko lapsen mukaan aina vessaan??

Vierailija

Ei tullut mieleenkään, että pitäisi ottaa.

Lainaus:

Huh, miksei EI saisi kertoa ja miks EI saisi ottaa vessaan mukaan??? Meillä on ainakin huuto kova jos jätän pikku lapset oven taakse kun menen vessaan. Ja johan tuo 2v. mukiloi pikkuvauvan jos jätän heidät kaksin siksi aikaa "leikkimään".

Vierailija

ettei heti tullut mieleen, että 3v jostain syystä on samaan aikaan vessassa.

Eiköhän meillä mene tuohon 9-10 vuotiaaksi tuo kertominen.

Vierailija

Kun oltiin yhdessä yleisessä vessassa ja pelästyi onko mua sattunut. Sanoin vain silloin, että aikuisilla naisilla tulee verta mutta se ei satu. Sama toistui vähän myöhemmin. Nyt eivät enää kysele asiasta.

Vierailija

Huh, miksei EI saisi kertoa ja miks EI saisi ottaa vessaan mukaan??? Meillä on ainakin huuto kova jos jätän pikku lapset oven taakse kun menen vessaan. Ja johan tuo 2v. mukiloi pikkuvauvan jos jätän heidät kaksin siksi aikaa "leikkimään". Meillä saa tulla mukaan vessaan jos tahtoo...meillä 2v poikakin jo tietää että nyt äiti tarttee taas vaippaa :) .

Miten te sitten käytte saunassa jos on menkat, yksin salaa vai? Jos vaikka valuiskin verta, huhhuijaa...

Isommat lapseni, jo yläasteella nyt, ovat myös tienneet "aina" menkoita, niin poika kuin tyttökin. Turhaa tollainen salailu..Eikä nuo isot vaikuta mitenkään kyllä häiriintyneiltä vaikka ovatkin aina pitäneet osana elämää että äidillä on joskus menkat. Oppipa poikani n 20v yhdistämään kiukkuisuutenikin menkkoihin ;), ja ihan ite! Totesi kerran että ainakun äitillä on menkat se on tosi kärttyinen! Miehenkin piti sille ihan nauraa..

Vierailija

alkoi 9-vuotiaana. Olin aika hämilläni, vaikka tiesinkin epämääräisesti, että äideillä on sellaiset... Eli viimeistään kolmasluokkalaiselle kertoisin asiasta uudelleen, tarkemmin, mitä murrosikä tarkoittaa jne. Vai puhuuko nykylapset näistä keskenään? Meillä ei juurikaan ala-asteikäisenä näistä puhuttu kavereiden kanssa ja koulun valistuskin oli vasta 5-6-luokalla.

Vierailija

meidänkin poika kyseli asiasta siinä iässä (mä en ottanut sitä vessaa mukaan, mutta jotenkin se huomasi kuitenkin), mutta voin kertoa, että kun se asia silloin tuli tyydyttävästi selvitettyä ja lapsi menetti kiinnostuksensa, se on kyllä poistunut kouluikään mennessä myös mielestä. ja nyt kun on 11 ja ne asiat tulee bilsan kirjassa vastaan niin ne on melkolailla ennen kuulumattomia...

Vierailija

joku ottaa pienen lapsen mukaa vessaan , en tajua. varsinkin jos on menkat nii mitä ihmeen intoa siitä saa et antaa oman lapsensa katella äitiä pytyllä housut veressä. eikö nykyää naiset osaa käydä yksin vessassakaan kun lapsia tulee.

Vierailija

esim näkemästään siteestä, olen kertonut että naisilla tulee kerran kuussa alapäästä verta, mutta että se ei satu. Tämä vastaus on riittänyt vieläkin isommallekin (7v).

Vierailija

mä käytän vain ja ainoastaan tamponeja, en voisi kuvitellakaan että käyttäisin jotain sidettä, yöks... senpä vuoksi ei ole ongelmia esim. saunassakaan, ihan hyvin voi käydä menkkojenkin aikaan. Samoin vaikka lapsi tulisi mukaan vessaan (mitä ei kyllä tee) niin ei sitä tamponia just sillä kertaa tarvitse vaihtaa, eikä tarvitse selitellä että miksi tulee verta. Itse olen puhunut tyttärelleni kuukautisista n. 9-vuotiaana, mielestäni myöskään alle kouluikäinen ei todellakaan tee mitään tuollaisella tiedolla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat